• 10.518 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: David Butler

Met onder meer: Errol Flynn, Alexis Smith en S.Z. Sakall

Gesproken taal: Engels en Duits

Plot San Antonio

"Warner's Adventure of the Century!"

Als vee-eigeaar Clay Hardin bewijs in handen krijgt dat Roy Stuart, eigenaar van een saloon in San Antonio, op grote schaal vee (waaronder dat van Hardin zelf) steelt en doorverkoopt, besluit hij naar de saloon in kwestie af te reizen. Daar wordt hij verliefd op zangeres Jeanne Star.

logo tmdbimagelogo tmdbimage

Pony Smith

Cleve Andrews

avatar van Queto Yurlunyur

Queto Yurlunyur

Zoveelste western met Errol Flynn, die wel erg sterk doet denken aan het toch al weinig originele Dodge City. Verschil is alleen dat het verhaal hier maar moeilijk een coherent geheel genoemd kan worden, zo verdwijnt Flynn's karakter in het middenstuk lange tijd uit het zicht, waarbij de film zich alleen nog maar concentreert op de voortdurende pogingen tot humor van S.Z. Sakall (de bartender uit Casablanca), die echter allen mislukken. Het enige interessante is dan nog de muziek (waaronder het voor een Oscar genomineerde "Some Sunday Morning"), maar dat kan de verhaallijn niet redden.

avatar van neo

neo

Op en top vermaak met de altijd geweldige Flynn in de hoofdrol. Ik kan even langs het cliche script, de steorotype bad guy, en dit is een enorm leuke film met een partij vaart, spektakel en weet ik veel wat niet. De humor was helaas ietsje minder als het geprobeerd werd door andere karakters dan die van Flynn. 4 sterren

avatar van Barfly

Barfly

Een redelijke film. Jammer is dat een groot deel van de film zich concentreert op de romance tussen Clay Hardin en Jeanne Star.

Ik had liever wat meer actie en verwikkelingen gezien rond de veediefstal.

De humor inde film had ook beter achterwege gelaten kunnen worden... erg slap.

Toch heb ik me nergens echt geïrriteert, maar ook het puntje van mijn stoel heb ik niet bereikt.

avatar van mr rumson

mr rumson

San Antonio is een onderhoudende western .

Helaas komt de film voor mij veroudert over.

Zo werkt de humor die toen misschien best grappig zou zijn geweest nu niet meer.

Nu ben ik zo al niet zo'n liefhebber van liedjes in westerns .

Maar de paar liedjes die erin gezongen werden zijn sterk verouderd .

Ook ben ik het met Barfly eens dat de romance te veel tijd inneemt.

Verder is deze western gezien zijn lijftijd nog goed te doen .

Al is het zeker niet de beste western met Errol Flynn.

avatar van mrklm

mrklm

Errol Flynn speelt veehouder Clay Hardein die slachtoffer is geworden van grootschalige veediefstal en besluit de vermoedelijke dader Roy Stuart [Paul Kelly] te confronteren in diens saloon in San Antonio. Roy zet naast zijn eigen mannen ook zijn geheime wapen in: saloonzangeres Jeanne Star [Alexis Smith], maar zij is zo onder de indruk van Clays charmes dat ze haar loyaliteit en daarmee haar leven op het spel zet.

Een behoorlijk budget en het gebruik van Technicolor tillen deze formulematig geschreven western uit het slop. Hoewel je in close-ups duidelijk ziet dat regisseur David Butler zich moest wenden tot studioshots met achtergrondprojecties, zijn de actiescènes prima uitgevoerd en de opwindende score van Max Steiner is ook een groot pluspunt. Het romantische subplot is minder interessant, ook al omdat Smith duidelijk geen Marlène Dietrich is en haar muzikale bijdrage (dus) niet overtuigt. Het Barbershop Quartet waarmee ze zingt is veel beter!

avatar van clubsport

clubsport

matige western waarin de plaatjes welliswaar fraai zijn maar het verhaal vij statig is en weinig spanning en actie

in zich heeft , ook de 2 bad guys spreken nauwelijks tot de verbeelding .