San Antonio (1945)

Western

geregisseerd door David Butler
met Errol Flynn, Alexis Smith en S.Z. Sakall

Als vee-eigeaar Clay Hardin bewijs in handen krijgt dat Roy Stuart, eigenaar van een saloon in San Antonio, op grote schaal vee (waaronder dat van Hardin zelf) steelt en doorverkoopt, besluit hij naar de saloon in kwestie af te reizen. Daar wordt hij verliefd op zangeres Jeanne Star.

Zoveelste western met Errol Flynn, die wel erg sterk doet denken aan het toch al weinig originele Dodge City. Verschil is alleen dat het verhaal hier maar moeilijk een coherent geheel genoemd kan worden, zo verdwijnt Flynn's karakter in het middenstuk lange tijd uit het zicht, waarbij de film zich alleen nog maar concentreert op de voortdurende pogingen tot humor van S.Z. Sakall (de bartender uit Casablanca), die echter allen mislukken. Het enige interessante is dan nog de muziek (waaronder het voor een Oscar genomineerde "Some Sunday Morning"), maar dat kan de verhaallijn niet redden.

neo (crew)
Op en top vermaak met de altijd geweldige Flynn in de hoofdrol. Ik kan even langs het cliche script, de steorotype bad guy, en dit is een enorm leuke film met een partij vaart, spektakel en weet ik veel wat niet. De humor was helaas ietsje minder als het geprobeerd werd door andere karakters dan die van Flynn. 4 sterren

Een redelijke film. Jammer is dat een groot deel van de film zich concentreert op de romance tussen Clay Hardin en Jeanne Star.
Ik had liever wat meer actie en verwikkelingen gezien rond de veediefstal.
De humor inde film had ook beter achterwege gelaten kunnen worden... erg slap.
Toch heb ik me nergens echt geïrriteert, maar ook het puntje van mijn stoel heb ik niet bereikt.

avatar van mr rumson
San Antonio is een onderhoudende western .
Helaas komt de film voor mij veroudert over.
Zo werkt de humor die toen misschien best grappig zou zijn geweest nu niet meer.
Nu ben ik zo al niet zo'n liefhebber van liedjes in westerns .
Maar de paar liedjes die erin gezongen werden zijn sterk verouderd .
Ook ben ik het met Barfly eens dat de romance te veel tijd inneemt.
Verder is deze western gezien zijn lijftijd nog goed te doen .
Al is het zeker niet de beste western met Errol Flynn.