Reap the Wild Wind (1942)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Cecil B. DeMille
met John Wayne, Ray Milland en Paulette Goddard

Georgia, 19e eeuw. Een groep duikers leeft van het bergen van scheepswrakken. Onder de sterk uiteenlopende types bevinden zich twee mannen die om een mooie en uitbundige jonge vrouw strijden en een door en door gemene schurk die zijn best doet de activiteiten van de duikers te dwarsbomen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Nice.

Gedateerd maar nog steeds prima te doen, ondanks de oubolligheid, het racisme en de opzichtige bluescreens.

Wayne is een beetje een boer met kiespijn en wordt dan ook finaal van het doek gespeeld door Milland. De dialogen zijn uitstekend en de film barst van allerlei kleine cliffhangertjes omtrent de driehoeksverhouding (mooi woord). Slim gedaan.

Het verhaal is simpel en draait hoofdzakelijk om de romance. Met een vleugje avontuur. Wie een beetje door het schmieren van Goddard heen kan kijken en Wayne kan handelen, zal zich hier geen buil aan vallen. Zelfs niet aan de rubberen inktvis. Een aardig vermakelijke classic van DeMille.

Drie sterren.

Goed.

avatar van hkoster
mooie film. maar de duikscene vond ik lachwekkend.