Haevnens Nat (1916)

Denemarken
Drama / Thriller

geregisseerd door Benjamin Christensen
met Benjamin Christensen, Karen Caspersen en Peter Fjelstrup

In Haevnens Nat ontvoert een wegens moord veroordeelde crimineel, nadat hij uit de gevangenis is ontsnapt, zijn eigen kind uit het armenhuis. Als hij weer gevangen genomen wordt, verdenkt hij een kennis van verraad en zint hij op wraak. Na veertien jaar gevangenschap wordt zijn onschuld eindelijk bewezen, maar inmiddels is hij een gebroken man. Wat hij niet weet is dat zijn zoon geadopteerd is door dezelfde vrouw die hij er van verdenkt hem verraden te hebben.

avatar van alexspyforever
Voordat Christensen het geweldige Häxan had gemaakt, kwam deze weinig bekende film. Het is meer een drama dan een horror. Deze is bij momenten best wel spannend en een aantal scènes bij nacht in het landhuis helpen ook voor een wat donkere sfeerschepping. Het is een film met een eenvoudig doch pakkend verhaal dankzij de prestaties van de regisseur zelf als Strong John en Karen Caspersen als Ann. Verder is er ook nog een nevenplot met een professor Wilken een trainer van olifanten bij het circus dat uiteindelijk ook een stukje in de puzzel is. Uiteindelijk kon ik het allemaal goed voorspellen, maar de sfeer en het is een vrij dynamisch stuk (niet zo statisch zoals veel silents) maken er een aangenaam kijkstuk van. Heel knap is de scène waarin vader en zoon vanuit een moeilijke positie (vastgebonden en gevangen in een kast) de hulp van de politie proberen in te roepen.