Princess of Mars (2009)

Sciencefiction

geregisseerd door Mark Atkins
met Antonio Sabato, Jr., Traci Lords en Matt Lasky

Een soldaat uit de Verenigde Staten (Antonio Sabato, Jr.) wordt getransporteerd naar de planeet Mars. Hier komt de nietsvermoedende soldaat terecht in een gruwelijke oorlog tussen twee buitenaardse rassen.

Op dit moment aan het kijken.

Wederom, als ik het niet vergeet, zal ik deze post editten en mijn mening + Sterren vermelden.

En zonet afgekeken (lol +1 dag).

Wederom een .5* omdat je niet lager kan geven.

Kan er heel kort over zijn: alles slecht.

avatar van Prudh
Dit zou de Avatar mockbuster moeten zijn van The Asylum

avatar van Brix
Verwacht mijn bestelde dvd binnenkort te ontvangen.
Ben benieuwd.

@ TheThirdMark:

Hoe ben jij zo snel aan een exemplaar kunnen komen?

avatar van Prudh
De film wordt gratis weggegeven bij Calvé (maw: niet zo naïef doen he? )

Ah, op die manier
En ik maar importeren uit de US.
Die ene pot pindakaas had ik er nog wel aan willen spenderen (ook al lust ik die niet)

Prudh schreef:
Dit zou de Avatar mockbuster moeten zijn van The Asylum

Het is overigens niet een 'Avatar' mockbuster, maar een vroege 'John Carter of Mars' (Disney-Pixar 2012) mockbuster.

Dat is het door Edgar Rice Burroughs geschreven verhaal (1912!)dat Cameron inspireerde voor Avatar(zoals hij zelf veelvuldig aanhaalde in interviews)

Dat Asylum 'Avatar', in die zin noemt is natuurlijk typisch hun stijl.

avatar van Brix
Vandaag eindelijk binnengekomen, en vanavond gekeken.
Nou dit is niet om vrolijk van te worden als Burroughs fan.

Edgar Rice Burroughs' boek 'a Princess of Mars' (1912) was een voorbeeld voor vele Fantasy en SF schrijvers.
Cameron deed er inspiratie voor Avatar bij op, en Disney-Pixar is begonnen met de verfilming van het verhaal, dat onder de titel 'John Carter of Mars' in 2012 in de bioscopen zal komen.
Maar Burroughs zou zich omdraaien in zijn graf (als hij niet gecremeerd was) wanneer hij deze 'cheapy' te zien zou hebben gekregen.

Met een budget van vijf cent kun je natuurlijk geen 'epic' verfilmen.
Waarom dan tóch eraan beginnen?
Het antwoord is simpel.
Omdat The Asylum met het produceren van dit soort 'mockbusters' geld binnenhaalt.
Volgens medewerkers van Asylum (recent gesprek van een kennis van mij met de regisseur van deze film o.a.)verdienen ze aan iedere door hen geproduceerde film geld, en wel snel ook.

Geen enkel verhaal uit de Mars-cyclus van Burroughs is ooit eerder verfilmd.
Dat was gewoon onmogelijk omdat er tot nog niet lang geleden geen mogelijkheden waren om zoiets goed te doen.
Nu dus wél, maar die mogelijkheden waren voor The Asylum niet weggelegd.
Dat laatste, wegleggen dus, ga ik wel heel gauw met de dvd van deze film doen.
En nooit meer bekijken denk ik.
Als Burroughs verzamelobject heeft het nog enige fuctie, maar that's all.

Veel valt er verder niet te vertellen over de film, afgezien van het slechte acteerwerk.
Sabato kwam af en toe nog met enige humoristische opmerkingen uit de hoek.
Tracy Lords deed haar best, maar dat is nog veel te weinig, en bovendien spreekt ze meestal onduidelijk.
Bovendien is ze veel te oud voor de rol van Dejah Thoris.
En dat is duidelijk te zien, de tijd is niet ongemerkt aan haar voorbij gegaan.
De S.E. en make-up zijn beneden peil.
En er wordt veel te veel in gebabbeld, hetgeen ervoor zorgde dat ik sommige stukken van de film opnieuw moest bekijken, aangezien ik ingedut was.
Het slechte geluid van de film is overigens ook geen pluspunt.
De hoofdfiguur, John Carter(Sabato) wordt geacht de beste zwaardvechter van twee werelden te zijn (volgens Burroughs)
Wat je in deze film aan zwaardvechten te zien krijgt van hem haalt niet eens het predicaat 'beste zwaardvechter van Lutjebroek'.

Verder is er ook een (on)behoorlijke draai aan het verhaal gegeven.
Van de ex-officier van het Zuidelijke leger, die na de Amerikaanse burgeroorlog zijn geluk als goudzoeker beproeft, is er hier een special forces soldaat, ergens in een land in het Midden Oosten, van gemaakt.
Er was zelfs geen geld genoeg beschikbaar om de huid van Dejah(Lords) rood te schminken, zoals het hoort volgens het boek.
En zo is er nog wel (veel) meer op te merken.
Maar voor mij is het zo wel genoeg geweest.
Uitkijken naar de Disney versie dan maar.

Ja, toch nog iets: de 'making of' is ook te vinden op de dvd.
En die is leuker, en vooral gelukkig ook korter, dan de film zelf.

De volgende 'mockbuster' van Asylum komt er alweer aan: 'Sherlock Holmes', kompleet met een soort van Downey look-alike Holmes (d.w.z. met véél haar- te klein, en niet lijkend op het oorspronkelijke personage)
De trailer staat ook op de dvd van 'Princess of Mars'.

avatar van jipt
Kan er wel om lachen, die gasten van the asylum

Ja, of je wil of niet
En de naam van dat bedrijf is natuurlijk ook uitstekend gekozen, haha.

avatar van Brix
Geloof het of niet, de verkoop van de DVD van dit knutselwerkje loopt zó goed dat Asylum nu al denkt aan een tweede- en mogelijk zelfs derde vervolgfilm.
Een kennis van mij sprak de regisseur van de film deze week, en die was opgetogen over het 'succes'.

avatar van dave

Ik wou dat ik kon zeggen dat er tenminste één positief aspect terug is te vinden in dit soort producties, maar dat lijkt nooit te lukken. Princess of Mars vormt daar geen uitzondering op.

Ook hier is de verhaalopbouw eigenlijk onbestaande. Voor je het weet zit het hoofdpersonage op de planeet Mars en kan het avontuur beginnen. Niet dat een kleine voorgeschiedenis wat had geholpen. Dit soort films is meestal al op voorhand gedoemd tot een vaste plaats in menig floplijst. Het verloop van het verhaal is weinig interessant. Af en toe stuiten ze wel eens op min of meer leuke wezens, zoals gigantische spinnen of muggen, maar dat valt uiteindelijk ook tegen. De CGI is namelijk om te huilen. Het is beter dan in 100 Million BC, maar alleen omdat het gewoon niet slechter kan. Elke keer wanneer zo'n mug wordt doodgeschoten spat hij op een ridicule manier uiteen. Een groene klodder verf op het scherm.

Tevens een heleboel bizarre zaken aangetroffen. Mars (overigens niet het Mars van ons zonnestelsel) wordt bewoond door twee groepen die elkaar regelmatig in de haren vliegen. De ene groep lijkt echter gewoon op mensen, en spreken zelfs Engels. De andere groep ziet er uit als, tja, een bende idioten met hilarisch slechte maskers op. Op een gegeven moment, zo rond minuut 52, zie je zelfs duidelijk de onderkant van een masker, dat uit iemand zijn nek steekt. Het is een lelijk stuk rubber dat alle kanten opspringt. (Kijk gewoon naar die tanden. )

Daarnaast is er erg vreemd omgesprongen met de zwaartekracht, die hier veel zwakker is dan op Moeder Aarde. John (het hoofdpersonage) kan met gemak 50 meter hoog springen, terwijl andere bewoners van de planeet dat niet kunnen. Het is allemaal wat verwarrend. Doorheen de hele film lijkt het alsof de zwaartekracht gewoon gelijk is aan die op de Aarde. Alleen op cruciale momenten herinneren ze je er nog even aan dat zware stenen zonder probleem 100 meter ver kunnen gegooid worden.

Er zijn in het verleden luchttoevoer stations gebouwd, door de menselijke aliens. Dit is erg vreemd. Hebben ze tot dan hun adem ingehouden?

Verder kan John de taal van de rubberen aliens spreken door een worm in te slikken, wordt de prinses gevangen gehouden in een kooi gemaakt van bamboe die tevens zo'n grote gaten bevat dat iedereen er makkelijk door kan kruipen en blijkt Sarka (de Arabier met flaporen) plots de raadgever van de prinses te zijn.

Gecombineerd met een dodelijk aantal clichés (bad-guy komt tot inzicht, prinses wordt verliefd op John, enzovoort..) zorgt dit voor een ellendige uitkomst.

De dialogen zijn ongelooflijk eentonig en slaan meestal op niets. Net voor de spinnenaanval zegt John tegen een alien: "Shouldn't you be in school?". Om maar iets te noemen.

De gevechten zijn bedroevend. Enfin, voor zover er gevochten wordt. Het merendeel van de film bestaat immers uit onzinnige gesprekken. Je krijgt een gevecht in de arena en een zwaardgevecht op het einde voorgeschoteld. Beide even belachelijk. De hele persoonlijkheid van de vechtjassen wordt de grond in geboord, omdat ze vechten alsof er een ei in hun broek zit. Op het einde kwam de incompetentie pas goed bovendrijven. De prinses rent als een kip zonder kop heel dat gebouw rond, terwijl John en Sarka hun keurig ingestudeerde zwaardmanoeuvres uitvoeren. Het zag er zo zielloos uit. Geen minuut te vroeg geëindigd.

Niet te geloven dat dit in 2009 is gemaakt. Aan de hand van wat je te zien en te horen krijgt lijkt dit thuis te horen in de jaren '50, alwaar het ook voor pulp kan doorgaan.

1,00 (0,75)

avatar van Brix
(dave schreef: Alweer een erg trieste poging van The Asylum om een bestaand verhaal te hervormen. Deze keer echter gebaseerd op een roman van Edgar Rice Burroughs, in plaats van op een blockbuster.)

Deze keer probeerden die lui van Asylum Disney-Pixar de loef af te steken door met 'Princess of Mars' op de proppen te komen voordat 'John Carter of Mars'( zelfde verhaalbron, de SF/fantasy klassieker van Edgar Rice Burroughs) klaar was.
En tevens een graantje mee te pikken van 'Avatar' , aangezien regisseur Cameron duidelijk en herhaaldelijk gezegd heeft dat zijn inspiratie voor Avatar voornamelijk gebaseerd is op de Burroughs romans over John Carter.

Dat het een weer zo'n ' vijf-cent' productie zou worden was eigenlijk geen verrassing.
Dat The Asylum er desondanks nog enig succes mee boekte een raadsel.

avatar van dave
Hoezo, met dit op de proppen te komen voor 'John Carter of Mars'?
Die film is gepland voor 2012. Vrij groot verschil in tijd dus, dat het 'meeliften' enigszins belemmert.

Overigens een bizarre link naar 'Avatar'. Weet niet precies hoe deze twee met elkaar te vergelijken zijn, buiten het feit dat ze zich op een andere planeet afspelen.

avatar van Brix
Ja, inderdaad...láng voor 'John Carter of Mars' , maar nog tijdig om ook van 'Avatar' 'misbruik' te maken (hoewel op geringe schaal natuurlijk)

De plannen voor de 'John Carter of Mars' film bestaan al vele jaren, alleen ketste het telkens weer af op het een-of ander.

Wanneer die film uit zou komen was natuurlijk nog niet bekend toen The Asylum 'op de kar sprong'.

De overeenkomsten tussen de John Carter verhalen van Burroughs en Avatar zijn niet te verwaarlozen.
Maar je zou die boeken gelezen moeten hebben om te kunnen vergelijken.
De vreemde rassen, de talen , de aardbewoner die terecht komt op de andere planeet , de sfeer doen er aan denken.
Cameron heeft die uitspraak niet zo maar gedaan denk ik, voordat iemand hem daarop zou wijzen.
Echte fantasy fans weten wel degelijk waar Cameron de mosterd gehaald heeft voor zijn film.

Indien je interesse en tijd hebt, lees bekijk het volgende dan eens.
Wellicht verschaft het wat meer duidelijkheid: ERBzine 3038: Avatar and ERB by Michael Sellers

avatar van dave
Mja, wat hier nu aan het gebeuren is, is het vergelijken van Avatar met het originele boek van Burroughs. Daar kan ik niet echt veel over zeggen.

"With 'Avatar,' I thought, Forget all these chick flicks and do a classic guys' adventure movie, something in the Edgar Rice Burroughs mold, like John Carter of Mars; a soldier goes to Mars."

Allemaal goed en wel, maar wat 'Princess of Mars' betreft, is alleen maar vast te stellen dat de uitwerking barslecht is en dat van de vele details, zoals ze omschreven worden in dat lapje tekst, geen sprake is.

Dejah Thoris, de schijnbaar zeer gedetailleerde wereld, ' The flying creatures', de 'one-man flyers', enz.. Van een verhaal is eigenlijk niets te merken.

Maar goed, straks vergeten we nog dat dit een Asylum product is. Dat zou nog wel het toppunt zijn.

avatar van Brix
Het liefst zou ik heel deze Asylum film willen vergeten , haha

avatar van Vascago
Ik lig alweer in een deuk om die recensies van jullie, maar 18 dollar eraan besteden (zoveel kost ie tenminste op de site van The Asylum) vind ik te. Ik haal hem ook wel even gratis bij Calvé af.

avatar van Brix
In feite zijn alleen de verzendkosten nog te veel voor dit knullige filmpje.

avatar van Vascago
Al die films van hun zijn zo schandalig duur.

Asylum Films - store.theasylum.cc

Gewoon duurder dan de blockbusters waarop ze meeliften, lol.

Vascago schreef:
Al die films van hun zijn zo schandalig duur.

Asylum Films - store.theasylum.cc

Gewoon duurder dan de blockbusters waarop ze meeliften, lol.

Zegt een hoop over het IQ van de kopers he

avatar van dave
Ben wel benieuwd naar eventuele sequels, maar het internet is hieromtrent nogal vaag. Brix, heeft die kennis van je nog met de regisseur gesproken?

avatar van Brix
Haha, ja dat wel, maar er is verder geen nieuws uitgelekt over een vervolg.
Daar wachten ze misschien mee tot volgend jaar, wanneer de Disney-Pixar blockbuster uit komt (John Carter of Mars)

War of the Worlds 2, Supernova 2012 en deze film op een blu-ray verzameldisk gekocht voor het astronomische bedrag van 10 Euro. WoW2 na een uur maar uitgezet want ik verveelde me gewoon. Deze film na 45 min uitgezet want het interesseerde me totaal niet. Supernova 2012... ik hou mijn hart vast...

Enige plus waren de sarcastische opmerkingen van John, maar daar had veel meer in gezeten. Er waren talloze momenten voor een rake opmerking maar dat had de schrijver waarschijnlijk niet opgemerkt.

Ongelofelijk dat de makers iedere keer weer quitte spelen met deze dramatisch slechte films...

avatar van Brix
Gehaaide donders die lui van Asylum...
Nu hebben ze de titel van hun rip-off gewijzigd, om nog meer mensen in de luren te leggen met deze lower than low budget versie van het John Carter verhaal

Ik hoorde al van kopers die dachten dat het de Disney versie was die ze besteld hadden .
(De prijs is ook bijna gelijk)

avatar van Noodless
Gewoon vreselijk !

Een verhaal van niks, weinig fantasie, geen gebruik van mooie decors of locaties, zwakke special effecten ( en dan ook nog heel weinig ) , geen spannende momenten, flauw ogende wezens.....eigenlijk gewoon niks Dit is echt wel heel slecht uit het bedrijf Asylum om gewoon even de mensen te foppen en fijntjes geld in te lijven. 0/10