Kærestesorger (2009)

Alternatieve titel: Aching Hearts

Denemarken

geregisseerd door Nils Malmros
met Thomas Ernst, Simone Tang en Søren Pilmark

De film volgt een groep jongeren tijdens hun schooltijd in de vroege jaren '60 en richt zich vooral op de relatie tussen Jonas en Agnete. Hun vrienden Toke, Birger en Liselotte hebben invloed op de status van hun relatie. Ze zitten drie jaar op school, en in deze tijd worden ze geconfronteerd met onder andere liefde, jaloezie en verraad.

avatar van Verhoeven
Het onofficiële vervolg op Tree of Knowledge. En net als in Tree of Knowledge is Aching Hearts over meerdere jaren opgenomen, zodat je de hoofdpersonen ouder ziet worden, waardoor je letterlijk en figuurlijk hun onschuld ziet verliezen voor de camera. De voice-over had voor mij niet gehoeven maar de rest is van ronduit vertederende schoonheid. Ik ken maar weinig regisseurs die zo liefdevol en vergevensgezind kinderen en jongeren weet te regisseren. Prachtig.