ad

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

Oorspronkelijke titel: 建国大业

Releasedatum: 17 september 2009

Over Jian Guo Da Ye

China, 1945-1949. De communisten, onder leiding van Mao Zedong vechten met Chiang Kai-shek na de mislukte poging om een democratische coalitie-regering op te zetten. In 1948 wordt door de communisten de eerste vergadering van de People's Political Consultative Conference (CPPCC) georganiseerd.

image

avatar van kArIzMa_Movie

kArIzMa_Movie

Ook met Jackie Chan, Jet Li, Yun-Fat Chow en John Woo!

Beijing lokt Chinezen naar patriottische films

Overheid deelt kleine miljoen kortingsbonnen uit

Beijing lokt Chinezen naar patriottische films Met een kleine miljoen kortingsbonnen worden begin oktober zo veel mogelijk Chinezen in Peking naar de bioscoop gelokt. De bonnen geven soms wel meer dan de helft korting op de entreeprijs van patriottische films, meldde staatspersbureau Xinhua donderdag.

De korting geldt van oktober tot eind november. In die periode gaan veel mensen naar de bioscoop omdat het vakantie is. Begin oktober bestaat de Volksrepubliek zestig jaar en dat wordt onder meer gevierd met een reeks vaderlandslievende films. Ook zijn er speciale voorstelllingen voor weeskinderen, kinderen van migranten en modelarbeiders.

Onder meer de film Jian Guo Da Ye (de grote oorzaak van de oprichting van China) zal op het witte doek verschijnen. Grote Chinese acteurs als Tony Leung en Ziyi Zhang en regisseurs als John Woo en Chen Kaige hebben allemaal een kleine rol in de film gekregen.

Bron.

Deze film is dus de grote oorzaak van de oprichting. De verwachtingen zijn hoog.

Onderhond

Beetje overdreven gemikt op buitenlandse belangstelling? Aantal "bekende namen in het buitenland" is wel enorm hoog hier. Yimou Zhang en Kar-Wai geen bijrolletje, dan is het zowat compleet.

avatar van doodah

doodah

De trailer ziet er best de moeite uit.

Ik dacht dat ik Donny Yen ook ergens zag.

avatar van neo

neo (crew)

Ze willen wel erg graag scoren met deze film. Wat een ongelooflijk imposante cast zeg. Kan mij geen enkele andere film voor de geest halen die van zoveel klinkende namen gebruik maakt. Zie ook Imdb voor een goed overzicht.

Onderhond

Donnie Yen, Andy Lau en Vicky Zhao er ook nog bij ... en aan regisseurskant Xiaogang Feng. Was dit op 1 april geplaatst had niemand het ooit geloofd.

Hopelijk gaan de cameos niet al te veel afleiden van de film zelf, want zoals het er nu voorstaat wordt het meer hoofdjes spotten.

avatar van doodah

doodah

Nu nog hopen dat hij ook hier snel uitkomt.

avatar van louisvf

louisvf

Interessant verhaal en cast, kijk ik wel naar uit!

Groots.

Moet toch één van de grootste Chinese producties ooit zijn. Als jij kijkt wat voor een cast ze voor deze film bij elkaar gesprokkeld hebben ... toegegeven, de helft heb ik denk ik niet eens gezien (Tony Leung en Stephen Chow?) en het blijft ook echt bij minirolletjes (Vicky Zhao op de poster plaatsen is redelijk onnozel), maar toch.

De opzet van de film ... mjah, een sterk propagandaluchtje hangt er wel. Eén en al bewierroking van het Chinese regime natuurlijk. Of dat erg is ... het blijft een film, vond het zelf niet zo storend. Het helpt ook wel dat ik verder niet zo bekend ben met de hele geschiedenis, dat maakt de ontbrekende of verdraaide zaken wat minder obvious.

Nadeel van niet bekend te zijn met het verhaal is dat het aardig complex is. Die 140 minuten zitten echt nokval politiek gedoe en je ziet meer namen voorbijkomen dan je eigenlijk lief is. Maakt het af en toe toch een stevige zit.

Qua art direction en production design gelukkig wel een prachtige film, dat houdt het in ieder geval tijdens de drogere stukken boeiend. Mensen zonder interesse in de Chinese geschiedenis kunnen deze film echter beter laten voor wat het is.

Al bij al wel de moeite, maar de entertainmentwaarde had iets hoger gemogen, de zelfbewierroking iets minder.