ad
  • 8.079.702 stemmen

Jian Dang Wei Ye (2011)

Drama | 140 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: Beginning of the Great Revival / Chinese Communist Party / The Founding of a Party / 建黨偉業

Oorsprong: China

Geregisseerd door: Han Sanping

Met onder meer: Andy Lau, Chow Yun-Fat en Nick Cheung

Oorspronkelijke taal: Mandarijn

Oorspronkelijke titel: 建党伟业

Releasedatum: 23 juni 2011

Over Jian Dang Wei Ye

De film speelt zich af in de periode tussen 1917, op de avond van de Oktoberrevolutie in Rusland tot aan de oprichting van de Communistische Partij van China in 1921. Tijdens het begin van de 20e eeuw werd China gekenmerkt door politieke onenigheid en een handjevol individuen, waaronder Mao Zedong, Li Dazhao en Zhou Enlai. Na de Eerste Wereldoorlog, waarbij de geallieerden Qingdao en Jiaozhou-baai aan Japan gaven, ontstaat er beroering onder de Chinese jongeren. Dit leidt tot de 4 Mei-beweging in maart 1920. Grigori Voitinsky komt naar China in een poging om het communisme naar het Verre Oosten te verspreiden. Op 22 juli 1921 ontmoeten dertien vertegenwoordigers uit heel China elkaar in een slaapzaal voor vrouwen in Shanghai, wat het begin is van de Communistische Partij.

image

avatar van Onslaught

Onslaught

De ontwikkelingen ten tijde van de oprichting van de Communistische partij zijn zo divers en uitgebreid. Dat past dus totaal niet in een film van twee en een half uur. Beetje jammer, want hierdoor is de film haast niet te volgen zonder voorkennis.

Alle belangrijke spelers komen telkens maar even aan bod en als ze datgene gezegd hebben wat waarschijnlijk de propaganda makers wouden dan gaan we weer over naar het volgende belangrijke punt in de geschiedenis van de oprichting van de partij.

De visualisatie is mooi, aan bijna alles is veel moeite gestoken om het zo mooi mogelijk in beeld te brengen, maar helaas vind ik dat ook het enige pluspunt. Erg jammer dat men dus een top cast inschakelt en ze vervolgens dus niet tot bloei laten komen.

Had hier toch gewoon een goede serie van gemaakt net zoals ze met Three Kingdoms hebben gedaan en zendt die dan uit op CCTV, want men liep in China zelf al niet echt te springen om de zoveelste propaganda film.