Angel (1982)

Ierland / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Neil Jordan
met Stephen Rea, Veronica Quilligan en Alan Devlin

Saxofonist Danny is na een optreden getuige van de moord op zijn manager en een doofstom meisje. Als hij later door de politie wordt ondervraagd herinnert hij zich alleen orthopedische schoenen van de moordenaar. Hij begint een zoektocht naar het waarom van het geheel en raakt verstrikt in een web van politieke kwesties.

avatar van Tanita
Het debuut van regisseur Neil Jordan, die ook het scenario schreef, speelt zich af in een grauw en troosteloos Noord-Ierland begin tachtiger jaren. Het is ook de eerste hoofdrol van een indrukwekkende Stephen Rea. Het verlies van een onschuld in de keuze tussen een saxofoon of een wapen. Een donker, tragisch en sfeervol portret. 3.5* (en ik zou deze heel graag willen herzien)