24 7: Twenty Four Seven (1997)

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Drama

geregisseerd door Shane Meadows
met Danny Nussbaum, Bob Hoskins en Bruce Jones

In een typisch Engels arbeidersdorp hebben de jongelui niets anders te doen dan het rondhangen in bendes. Op een dag probeert Alan Darcy om de jongeren van de straat te halen, en om iets te gaan doen waar ze in kunnen geloven: boksen. Het initiatief wordt een succes en de jongens raken steeds beter bevriend met elkaar. Om te laten zien wat ze geleerd hebben organiseert Darcy een wedstrijd voor de jongens.

FisherKing
Aardig engels drama met een prima rol van Bob Hoskins. Hoewel het script wat rammelt is het toch prima vermaak.

Voor mij een lichte tegenvaller. Ik had er toch meer een filmpje als The Butcher Boy of Ratcatcher verwacht. Meer het grauwe Engelse arbeiders weergegeven, maar hier von ik het verhaaltje is niet al te bijster interessant en de dramatische momenten in de film bijv wanneer Hoskins die kerel in elkaar slaat zijn niet te dramatisch genoeg. Hiermee doel ik weer op de drama in vooral Ratcatcher. Ook het einde vond ik niet boeiend. Het deed me gewoon niks. Erg jammer. 2*

Ijzersterke kleine film met een (zoals altijd) fantastische Bob Hoskins. Een echte verrassing. 3,5 ster.

avatar van titan
Wat een tegenvaller was dit. Ik had het idee dat het scenario voor een film van drie uur in de helft van de tijd was gepropt. Het feit dat de film in zwart-wit is heeft geen toegevoegde waarde en de plotwending op het einde was onlogisch. 2,5*

Mik
Gewoon 21 jaar .. en nu heb ik pas door dat ik twentyfourseven jarig ben

avatar van Blokland
Kleine zwartwit film van Shane "This is England" Meadows vertelt simpel verhaaltje maar weet je toch te grijpen, vooral door de ijzersterke Bob Hoskins (vooral die scene waar hij zijn tante meeneemt naar de dansles was aandoenlijk)

MovieEter
Sympathiek filmpje.

avatar van Baldur
Aardige film. Haalt het zeker niet bij zijn laatste films wat mij betreft, ook het verhaal sprak me hier wat minder aan, maar het is verder wel typisch Meadows.
titan schreef:
Het feit dat de film in zwart-wit is heeft geen toegevoegde waarde
Hier ben ik het wel een beetje mee eens. Het levert enkele mooie shots op en het past op zich wel bij de sfeer van de film, maar of het echt wat heeft toegevoegd betwijfel ik.

Baldur schreef:
en het past op zich wel bij de sfeer van de film

Daar heb je je toegevoegde waarde al.

avatar van Baldur
Hehe, akkoord. Maar heb nu toch meer een gevoel van dat die in kleur 'mooier' zou zijn geweest. Bij bijvoorbeeld een film als Control zie ik toch wel wat meer toegevoegde waarde dan hier. Maar het maakt verder ook niet zoveel uit, mijn beoordeling zal er niet anders om zijn geweest.

avatar van maerk
“Breathtaking… inspired. Everyone over fifteen should see this movie” De tekst op de dvd hoes vat mijn mening in een zin samen. Een indrukwekkende, ontroerende, maar tegelijkertijd ook bijna een feel good film met een flinke dosis typische humor.

De debuutfilm van Shane Meadows, een man wiens werk opvallend genoeg niet zo bekend is in Nederland. Onterecht, Meadows is een fantastisch regisseur die de perfecte combinatie van drama en humor weet voor te schotelen. Zijn films zijn zowel heel grappig als zeer ontroerend, zo ook Twenty Four Seven. En opnieuw werd ik verrast en betoverd door Meadows’ regie en de zeer mooie muziek die gebruikt wordt. De soundtrack zal ik ook zeker nog eens gaan opzoeken en beluisteren.

Bob Hoskins is Alan Darcy. Darcy opent een boxclub om de verveelde Nottinghamse jeugd wat laten doen, in plaats van hun leven weg te gooien. Als verwacht begint het een beetje stroef, maar na een tijdje kunnen de jongens goed boksen en zijn ze daarnaast een hechte groep vrienden geworden. Die vriendschap voel jij als kijker ook, je voelt je ook een van die jongens, het zijn ook jouw vrienden. Dit is te danken omdat de personages zo gewoon zijn als iedereen. De acteurs doen het geweldig juist doordat ze zo naturel spelen. Bob Hoskins is een prachtacteur en ook in Twenty Four Seven laat hij zien wat acteren is. Heerlijke vent, heerlijk accent. Ook Frank Harper is weer van de partij, daar was ik ook erg blij mee. Ook voor hem geldt dat hij een sterk acteur is en bovendien een heerlijk accent heeft. Naast geweldig acteerwerk zijn ook die heerlijke dialogen weer aanwezig, meestal schuilt hier die fijne humor van Meadows’ films in. Het camerawerk dat wordt gebruikt is redelijk simpel, maar daardoor juist zo doeltreffend. Je wordt niet afgeleid door moeilijke camerabewegingen, zodat je je makkelijker kan concentreren op de problemen en emoties van de personages. Ook zijn de bokswedstrijden zo veel realistischer. Met pijn in mijn hart moest ik aan het einde toezien hoe alles toch fout loopt. Darcy stampt er bij de jongens in dat ze zichzelf onder controle moeten houden, maar als het er op aan komt lukt dat niet. Tijdens de wedstrijd geven ze zich over aan hun woede en laten zich losgaan op de tegenstander. Ook Darcy moet eraan geloven en dat verwoest uiteindelijk zijn leven. Hij slaat de vader van Tim in elkaar, en daarmee kan hij zelf niet leven. Hij sterft. Zeer ontroerend.

Onbegrijpelijk waarom Meadows nog steeds niet zo bekend is, hij maakt parels van films. Al hoewel... Somers Town draait waarschijnlijk in oktober in de Nederlandse bioscopen, daar kijk ik dan ook zeer erg naar uit. Twenty Four Seven is zeker de moeite woord, een aanrader.

Dikke vette 4*!

maerk schreef:
De debuutfilm van Shane Meadows

Op IMDB zag ik dat die hiervoor nog een film van 60 minuten heeft gemaakt . Heb hem hier toegevoegd, even afwachten of die wordt geaccepteerd.

Wel nice dat je Meadows ook zo goed kan waarderen

avatar van maerk
Na herziening toch iets minder indrukwekkend. Ik kan me nog steeds vinden in mijn recensie, alleen raakte het me niet echt meer. Halfje eraf.

Lv92
Frank Harper is moeilijk te volgen in deze film.