Kurosawa: The Last Emperor (1999)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire / Biografie

geregisseerd door Alex Cox
met Paul Verhoeven, Francis Ford Coppola en Tatsuya Nakadai

Een documentaire gemaakt door Alex Cox over een van de grootste regiseurs (in zijn ogen) die er ooit geweest is. Interessante interviews en anekdotes van en door diversen hedendaagse bekende regisseurs en mensen die met Kurosawa hebben samen gewerkt.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
was dit de beste Kurosawa-foto die je kon vinden blabla?

Er betaat ook nog een beroemde documentaire die 'A.K' heet.

avatar van blabla
was dit de beste Kurosawa-foto die je kon vinden blabla?

Er zijn betere, maar deze stond op de homepage van Alex Cox bij deze film, vind dus dat deze er een beetje bij hoort.

Mza
En wat voor soort pet is dit? Er staat me iets van bij dat Kurosawa meerdere petten periodes had.

Toen Kurosawa John Ford voor het eerst ontmoette had Ford een grote zonnebril en een pet op. Kurosawa was zo onder de indruk van Ford en van die pet dat hij er een acteur op uitstuurde om zo'n pet te halen.
Maar of dit deze pet is weet ik niet.
Nu even over de docu: vooral leuk als je wat (of veel) films van Kurosawa kent. De meeste besproken films had ik ook gezien, dus interessant was het zoiezo. De intervieuws waren best wel interessant, maar wat spreekt die Verhoeven slecht Engels zeg! (hiervoor gaat er wel een half puntje af ). 3,5*

avatar van Da Jando
Een beetje moeilijk te beoordelen. Ik ben iig wel benieuwd geraakt naar zijn films (nog nooit eentje van gezien, slecht he? )

maar om dit te beoordelen..tja..

avatar van Ramon K
Maar die Verhoeven heeft toch wel een hele gezonde dosis zelfspot! Ik ben een punt omhoog gegaan naar 4 sterren. Voor mij als Kurosawa-liefhebber is deze docu toch echt fantastisch.....zoveel mooie (en herkenbare)beeldfragmenten, een oude Nakadai, interviewtje hier, interviewtje daar....alleen ontbrak het ooit aan info..
Zelfs de supershots uit Ran, Rashomon en Throne of Blood zijn aanwezig! Heerlijk.

avatar van Macmanus
Erg interessant alleen VEEL te kort.
Ik had ook graag nog een paar stukjes van Kurosawa zelf willen zien.
En over zijn tijd in Amerika, mocht wel wat meer worden verteld want dat vond ik erg interessant.
Ik vond deze uitspraak wel erg goed van Kurosawa:

Interviewer: wat voor boodschap wil je vertellen met je films.
Kurosawa: als ik dat kon zeggen in 1 zin had ik wel een groot doek gemaakt met de zin erop (zo ongeveer)

En mijn lijst is natuurlijk weer langer geworden

3 sterren

Macmanus schreef:
Ik had ook graag nog een paar stukjes van Kurosawa zelf willen zien.

dan moet je Kurosawa bekijken.

Macmanus schreef:

Dit was zijn tijd in Amerika, veel meer valt er niet echt over te vertellen.

FisherKing
Interessante docu. Jammer dat ik The hidden fortress mistte (en waar was George Lukas?)

Jammer ook de gemiste verbanden met Ingmar Bergman.

Maar wel veel nieuwtjes. 3.5*

Kreeg meteen weer zin om alle Kurosawa's te zien en herzien. En op te waarderen naar 5.

avatar van Ramon K
Die docu wil ik dus graag kopen binnenkort blabla! Maar eerst ff sparen.....
Kurosawa heeft ook niks in Amerika gedaan verder nee......alleen het script van Runaway Train heeft ie nog geschreven dacht ik.

Ramon K schreef:

het script van Runaway Train heeft ie nog geschreven dacht ik.

Klopt, maar dat verhaal kan op zich overal spelen, dus niet specifiek Amerikaans.
Is btw geregiseerd door Andrei Konchalovsky, dus eigenlijk een Russische film .
Wel leuk om deze man ook langs te zien komen in deze docu.

FisherKing
En de disaster of Tora Tora Tora.

avatar van Redlop
Jammer inderdaad dat Kurosawa zelf schitterde door afwezigheid.

avatar van ToNe
mooie overgang tussen narratie en fragmenten.
ik had eerlijk gezegd die parallellen niet kunnen trekken.

en ja, eigenlijk veel te kort!

Hierdoor ben ik vooral benieuwd naar Ikuru. Wat zag dat er schitterend uit!

avatar van Goodfella
Ramon K schreef:
Maar die Verhoeven heeft toch wel een hele gezonde dosis zelfspot!

Inderdaad ja, hilarisch zelfs! (maar tegelijkertijd ook wel erg sneu)

Redlop schreef:
Jammer inderdaad dat Kurosawa zelf schitterde door afwezigheid.

En dit is meteen ook mijn grootste probleem met deze docu. Al die interviews waren best interessant (en het zijn ook niet de minsten die aan het woord komen) maar een interview met de meester zelf had het pas écht interessant gemaakt..

EmDee schreef:

Hierdoor ben ik vooral benieuwd naar Ikuru. Wat zag dat er schitterend uit!

Dat is ook de film die me nog het meest interesseert n.a.v deze docu. Verder ben ik niet zo geboeid door deze bejubelde man.

'Martial arts' interesseert me bijzonder weinig en het feit dat types als Bertolucci en John Woo als belangrijkste adepten worden gezien zegt ook iets.

Maar Ikuru lijkt me erg mooi. Diepgang zonder samurais zeg maar.

Redlop schreef:

Het feit dat types als Bertolucci en John Woo als belangrijkste adepten worden gezien zegt ook iets.

Is dat zo ? Je hebt ongelijk naar mijn idee.

Kurosawa werd door velen bewonderd en Spielberg, Coppola, Scorsese, Bergman, Tarkovski, Verhoeven en Lukas hebben allemaal toegegeven dat ze door Kurosawa beinvloedt zijn.

Bovendien kent Kurosawa geen adepten.

(als ik jou was zou ik snel kijken naar Rashomon, Madadayo, The Hidden Fortress en Ikiru want daar komen nauwelijks Japanse soldaatjes in voor) Die worden door mij ook hoger (het hoogst) gewaardeerd (wellicht ben ik ook wat anti-samourai).

Je bent me net voor Fisherking. Ik wou ongeveer hetzelfde zeggen.
En Kurosawa is alles behalve een martial arts regisseur.
Kurosawa plaatst ik eerder naast Bergman, dan de namen die jij noemt. John Woo maakt nou niet bepaald filosofische films.

FisherKing schreef:
Kurosawa werd door velen bewonderd

Dat zal best, maar ik reageer n.av deze documentaire en daar kwmanen voornamelijk Bertolucci, Verhoeven en Woo aan het woord. En die maken niet de films die ik erg geweldig vind.

De scenes die in deze docu werd besproken werden vooral bejubeld door de realistische wijze waarop men elkaar de hersens insloeg. Dagenlang doen over de aankleding van acteurs en zo.

FisherKing schreef:

Rashomon heb ik dus gezien en als enige ter wereld wellicht maar ik vind er niet veel aan. Zwaardgevechten zijn niet aan mij besteed. Floris vond ik nog wel leuk.

Redlop schreef:

Zwaardgevechten zijn niet aan mij besteed. Floris vond ik nog wel leuk.

De films van Kurosawa draaien niet om zwaardgevechten. Het zijn geen van alle enkel en alleen actiefilms.
Omdat ze in een tijd spelen waarin men met zwaarden vechtte, wordt dit uiteraard niet uit de weg gegaan.
Machtsstrijd, daar gaat het vooral om in de films van Kurosawa.

kappeuter schreef:
....Machtsstrijd, daar gaat het vooral om in de films van Kurosawa.

Ik begrijp dat ik nu hele gevoelige paden betreed, maar vergeef me als ik zeg dat dat in bijvoorbeeld de doorsnee Steven Seagal film ook het geval is.

Niet sarcastisch bedoeld, maar ik zie serieus niet waar de grootsheid van Rashomon in schuilt. Dat ligt dus aan mij, ik snap het. Ik moet Ikuru maar gaan zien, dan lul ik wel anders hoop ik.
'Macht' vind ik geen interessant thema. Te basaal.

Ikuru ken ik niet. Vrij onbekende Kurosawa denk ik.
Er is nog hoop Redlop. Ik vind Rashomon ook niet zo bijzonder als anderen 'm vinden.
Probeer Seven Samurai, algemeen de best gewaardeerde Kurosawa en Throne of Blood. De laatstgenoemde is een bewerking van Shakespeare's Macbeth! Voor de perfecte avonturenfilm kijk je Hidden Fortress.

avatar van JayLunar
Interessant punt draagt Redlop hier aan. In deze docu worden inderdaad veel geweld-scènes getoond. En de "martial arts" en "zwaardgevechten", zoals Redlop het noemt, zijn in de verste verte niet de factoren die een Kurosawa-film goed maken. Deze docu geeft een totaal verkeerd beeld; als je alle "martial arts" gevechten in Kurosawa-films bij elkaar zou optellen ben je snel klaar (Seven Samurai even niet meegerekend). Sterker nog, er zijn vele samurai-films waar niet eens zwaardgevechten etc. in voor komen. Tegen de anti-geweld MMers zou ik dus zeggen deze docu te negeren, en gewoon op zoek te gaan (of: blijven) naar de Kurosawa-meesterwerken. Ga anders gewoon voor films als High and Low, Dreams, Stray Dog, The Bad Sleep Well of Rhapsody in August ofzo (films waarover in de docu niet eens werd gerept, wat ook wel schandalig is)

Ik vind het overigens wel raar, Redlop, dat je over dat ene zwaardgevecht in Rashomon valt. Die scène duurt maar 2 minuten ofzo man!

JayLunar schreef:
..En de "martial arts" en "zwaardgevechten", ..zijn in de verste verte niet de factoren die een Kurosawa-film goed maken. Deze docu geeft een totaal verkeerd beeld

Oké Jay, dan is het dus eigenlijk geen goeie documentaire. Bij deze gelijk ** eraf. Want inderdaad...als ik als leek kijk denk ik dat Kurasawa DE martial-arts regisseur bij uitstek was.

De diepgang was ver te zoeken...behalve in die scene uit Ikuru.
Er is dus nog hoop Kapp!!

JayLunar schreef:

Ik val daar niet zo over. Maar in de docu werd er zo lovend over gesproken, dat ik de neiging heb daar wat cynisch over te worden.

Maar bedankt voor de tips, ik denk dat ik mijn mening zal bijstellenb als ik de film gezien heb die jullie (Kapp en Jay) noemen.

Zo dat klinkt al een stuk vriendelijker