Les Derniers Jours du Monde (2009)

Frankrijk / Spanje
Sciencefiction / Drama

geregisseerd door Arnaud Larrieu en Jean-Marie Larrieu
met Mathieu Amalric, Catherine Frot en Sergi López

Het einde der tijden is gearriveerd. Een wereldwijde Apocalyps zal al het leven op Aarde vernietigen. We zien hoe alle restricties wegvallen en mensen zich in totale vrijheid gedragen omdat ze niets meer te verliezen hebben. Voor Robinson Laborde begint een romantisch avontuur. Hij beseft dat hij zichzelf al die tijd voor de gek heeft gehouden en zijn grote liefde heeft laten gaan. Hij verlaat zijn huidige vrouw en onderneemt een reis naar Spanje, waar zij woont, om met haar de laatste dagen door te brengen.

In de kern gaat het om de liefde in dit, op zichzelf intelligente, ontoegevelijke, maar zwakke, sfeerloze en ongecoördineerde verhaal over de ondergang van de wereld. De regisseurs spitsen het geheel helaas toe op het nauwelijks interessante levensverhaal en de relaties van de hoofdpersoon. De getoonde flashbacks werken vervelend omdat er geen nadere uitleg is. Een uitstekende cast, bijtende dialogen en zo nu en dan wat naakt kunnen niet voorkomen dat de 130 minuten speeltijd nog langer aanvoelen.