The Curse of the Dragon (1993)

Documentaire

geregisseerd door Fred Weintraub en Tom Kuhn
met Kareem Abdul-Jabbar, James Coburn en Bruce Lee

De documentaire belicht het uitzonderlijke leven en de mysterieuze dood van martial-arts ster Bruce Lee. Aan de hand van gevechtsscenes en interviews met acteurs en familieleden wordt een beeld gegeven van de kung-fu expert.

neo (crew)
al meerdere keren gezien en nog altijd even boeiend.

FisherKing
Helemaal mee eens, neo !

avatar van Macmanus
Kareem Abdul-Jabbar is toch een basketballer?

tom
Kareem Abdul-Jabbar is toch een basketballer?
was baketballer, en wat voor een basketballer! 1 van de betere ballers ooit

avatar van Macmanus
zie je wel heb toch een beetje hersens

avatar van Jordy
they say ooooh and aaaah when I jump in my car....
...people treat my like Kareem-Abdul Jabbar

ehm sja moest er even uit

avatar van Goodfella
Wat is het verschil tussen deze en Dragon: The Bruce Lee Story ? Ik heb één van de twee in ieder geval zeker gezien, alleen weet ik niet welke!

tovenaar
De Curse is echt een documentaire,

Dragon: Bruce Lee story is een film, gebaseerd op het leven van Bruce

avatar van Goodfella
Bedankt. Dan heb ik deze dus niet gezien.

heb i kvoor het eerst gezejn toen ik 4 jaar was ,dat was de eerste docu dat ik gezien heb over Lee, toch nog altijd even boeiend ,zoek hem op dvd.kijk er elk jaar opnieuw naar

avatar van niethie
Vroeger vond ik het echt heerlijk om van die documantaires over Bruce te zien en dit was volgens mij dan ook de meest complete. Blijft een redelijk interessant verhaal.

3 sterren

avatar van Metalfist
Redelijke documentaire

Een serieuze tijd geleden kocht ik op een rommelmarkt een Bruce Lee collectie over van iemand met als inhoud twee echte documentaires, het leven van Lee nagespeeld en zijn vijf bekendste gewone films. Een paar dagen geleden eindelijk de vijf gewone films gezien en ik kwam tot de conclusie dat ik voor de rest eigenlijk maar bitter weinig over het leven van de legende zelf wist. Hoog tijd dus om daar eens iets aan te doen en waar kun je dan beter starten dan bij één van de documentaires?

Juist, er zijn niet echt betere opties. Toch is The Curse of the Dragon in zijn geheel een beetje een tegenvaller geworden en dat ligt vreemd genoeg niet aan het materiaal dat de makers tot hun beschikking hadden. We krijgen de standaard uittreksels te zien uit zijn gewone films en de Green Hornet reeks maar ook is er genoeg beeldmateriaal van vroeger te zien. Zo zijn er fragmenten uit de films die hij in zijn jeugd maakte maar ook beelden van trainingen en dergelijke krijgen we allemaal voorgeschoteld en dat is in ieder geval erg interessant om te zien. Iets waar ik me trouwens enorm aan kan storen bij documentaires is het interviewen van mensen die op zich helemaal niets met het onderwerp van de docu te maken hebben. Daar is hier gelukkig weinig van te merken doordat het merendeel van de geïnterviewden effectief mensen zijn die iets met Lee te maken hadden. Dit gaat van vroegere studenten (Chuck Norris en James Coburn onder andere) maar ook acteurs die met hem hebben meegespeeld in een film zoals Kareem Abdul-Jabbar. Erg interessant allemaal en ook wanneer er op het einde nog even wordt ingezoomd op Brandon Lee, de zoon van Bruce die ook op nogal verdachte omstandigheden om het leven is gekomen, blijft het in zijn geheel boeiend.

Maar bon, als je dit allemaal leest lijkt er geen vuiltje aan de lucht te zijn maar het is vooral de montage die me erg tegenstak. Het grootste probleem bij de geïnterviewden is het feit dat er nergens ook maar enige aanduiding wordt verstrekt van wie deze mensen nu zijn en wat voor link ze eigenlijk met Lee hebben. Bepaalde mensen zoals Chuck Norris kun je er wel uithalen maar over het algemeen zitten er een paar belangrijke mensen tussen die je gewoonweg niet herkent of waarvan het pas een uur later duidelijk wordt.. Een tweede struikelpunt bij mij was het monteren van de afgenomen gesprekken. Iedereen krijgt zowel zijn eigen zegje maar om de een of andere reden leken de regisseurs het niet altijd even interessant te vinden waardoor ze sommige gesprekken compleet de nek omwringen. Het is nogal lastig te omschrijven maar ik ben er zeker van dat andere mensen dit ook zullen opvallen.

Beetje een twijfelgeval om eerlijk te zijn. De beelden zijn interessant en ook de geïnterviewden zijn goed gekozen maar het wordt allemaal maar wat verknipt in beeld gebracht. De legende van Bruce (en Brandon) Lee blijft nog altijd boeiend waardoor dit een interessante zit wordt maar hier had volgens mij veel meer in kunnen zitten. Benieuwd wat Bruce Lee, the Legend gaat geven.