• 10.595 nieuwsartikelen

Amreeka (2009)

Drama | 96 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: Amerrika

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigde Arabische Emiraten / Canada / Koeweit / Jordanië

Geregisseerd door: Cherien Dabis

Met onder meer: Nisreen Faour, Melkar Muallem en Hiam Abbass

Gesproken taal: Arabisch en Engels

Releasedatum: 24 december 2009

• CineMember Bekijk via CineMember

Plot Amreeka

"Life's best adventures are journeys of the heart."

Muna Farah, een Palestijnse alleenstaande moeder, heeft moeite om positief te blijven. De controleposten op de Westelijke Jordaanoever intimideren haar, ze vindt dat haar overbezorgde moeder teveel zeurt en haar mislukte huwelijk blijft haar achtervolgen. Alles verandert wanneer ze in een brief leest dat haar familie een U.S. green card heeft gekregen. Hoewel ze haar land eigenlijk niet wil verlaten, beseft ze dat dit misschien wel de enige mogelijkheid is om de toekomst van haar zoon Fadi veilig te stellen.

logo tmdbimage

avatar van Seamus

Seamus

Je zou kunnen denken, toch weer niet zo'n film over USA en immigranten, maar na het bekijken snap je waar ze naartoe willen met dit verhaal.

De film weet vlotjes te overtuigen door zijn komische aanpak.

Ontspannend, luchtig en mooi geacteerd door Nisreen Faour.

avatar van Raffael77

Raffael77

Wat is er mis met films over immigratie.

avatar van Seamus

Seamus

Er is niets mis met films over immigratie.

Als je al Hollywoodfilms over USA en immigranten gezien hebt weet je dat er meestal de klassieke (verkeerde) stereotypes naar voren gebracht worden.

Zoals in dit land denken ze enkel zo en in dat land denken ze enkel zo.

Wat in de realiteit uiteraard niet klopt.

En in deze film proberen ze dit nogmaals aan te tonen.

Zo zie ik het alvast.

Laat het bij deze opgeklaard zijn

avatar van voskat78

voskat78

Gister gezien op LFF.

Mijn inziens een prima film die op een luchtige manier het verhaal verteld over de immigratie van een moeder en zoon,die in Amerika een beter bestaan proberen te vinden.

Zoals gezegd pakken deze toekomst dromen toch anders uit.

Hoe goed ze ook hun best doen.

avatar van ShugAvery

ShugAvery

Heerlijke film! Niet te gedramatiseerd of te veel aangedikt. Leuk!

avatar van dimi303

dimi303

Prachtige film vond ik. Met de nodige humor werd het onderwerp licht verteerbaar gehouden. Deze komt in mijn top 10 van dit jaar.

avatar van Fuentes

Fuentes

Teleurstellende, amateuristische film. Voorbeelden te over: Een groepje jongens treitert moeder in het fast food restaurant. Zoon vraagt: wie waren het? Een groepje tieners dat vroeg hoe het met mijn zoon Osama (Bin laden) gaat. Waarop zoon zich naar het huis spoedt van treiterbaas uit zijn klas, die het dus ook nog echt was. Is dit het enige groepje jongeren dat in dat restaurant komt snacken..? Verder veel kleine irritaties over nepperig acteren, voorbeeld: ze slapen, moeder komt met een ruk overeind en roept in paniek uit dat ze veel te lang hebben geslapen. Verder was de setting ongeloofwaardig, de Amerikanen zijn (doorgaans slecht acterende) stereotypen (bijv. de baas van het restaurant, de behulpzame medewerkster van de bank, ...) waardoor je aan alles merkt: dit is niet bepaald een meesterwerk, ondanks de goede bedoelingen.

Het verhaal zelf zakt tig keren in om zich aan de hand van een akkefietje weer verder voort te slepen. Daarnaast zitten naar mijn idee de politieke ideeën geforceerd in de film. De leraar vraagt, 'wat is terrorisme?' zodat de weinig opzienbarende ideeën van de filmmakers over ons kunnen worden uitgestort ('Als men de VS komt bezetten, en wij verzetten ons tegen die bezetting, maakt dat ons toch ook niet tot terroristen?' )

avatar van tottenham89

tottenham89

Ben het helaas met mijn voorganger Fuentes niet eens. Amreeka was een interessante lichte drama en tegelijkertijd ook voor een klein deel een komedische film die belangrijke onderwerpen erbij betrok die betrekking hadden op de effecten in de Amerikaanse maatschppij na de aanvallen in 2001 en de inval in Irak in 2003. Tegelijkertijd pakte hij ook ''The American Dream'' probleem aan en dat deze niet altijd makkelijk is, zoals veel mensen verwachten. Heel veel diepgang was er niet en heel af en toe kon er misschien iets overdreven gedaan zijn, maar het was de zekere moeite waard om de film te checken. Niet onbelangrijk: de Amerikaanse critici zelf vonden dit ook een goede film en hadden waarschijnlijk niet veel problemen met de ''Amerikaanse stereotypen'', want veel van die gebeurtenissen in die film gebeurden ook echt in het dagelijkse leven. Op Rotten Tomatoes 87% en een van de meest belangrijke critici Ebert gaf het een 3,5/5.

avatar van Fuentes

Fuentes

tottenham89 schreef:

Ik vind dit eerlijk gezegd wel onbelangrijk.

avatar van Antina

Antina

Ik ben echt super benieuwd naar deze film!

avatar van mcdaktari

mcdaktari

deze film heeft me toch aangenaam verast. mensen die heftige actie willen, kunnen dit beter overslaan, maar het verhaal is prima en het acteren vind ik ook vrij goed. Het is gewoon een realistische film zonder al teveel poespas. Ok je moet van dit soort films houden, maar ik persoonlijk vind het wel prima om af en toe dit soort films te kijken. zeker 3,5 ster

avatar van Westsider13

Westsider13

Had redelijke verwachtingen over deze film maar viel me erg tegen. Slecht geacteerd en het verhaal vond ik ook erg magertjes..jammer want er had meer ingezeten!

avatar van Bibelonseberg

Bibelonseberg

Goeie film! Het laat ons in een spiegel kijken; waar leef jij op dit moment en welke kansen liggen er in het leven. Kleine dingen in het leven worden belangrijker naarmate bezit en zekerheid afneemt. Het verhaal is gelukkig niet al te somber, er zit redelijk veel humor in de film en is niet al te zwaarmoedig. Maar het laat wel een boodschap achter.

avatar van Ehoven

Ehoven

Deze film laat de andere kant van het integratie proces zien.

avatar van juliasanne

juliasanne

wat een geweldige normale film. Precies zoals het is, niet meer niet minder. krijg een beetje ide dee wat daar speelt, ik bedoel de Palastijnse mensen.

avatar van Movsin

Movsin

We kennen de toestanden en zagen reeds meerdere films die de problematiek behandelen.

Dit hier is een goede film die af en toe echt raakt maar nu eens op een vrolijker, hoopvoller noot eindigt. Onder de dramatiek in het gebeuren zit ook een vleugje humor.

Hoofdactrice Nisreen Faour speelt haar rol goed en ook Joseph Ziegler, vind ik, maar natuurlijk is daar Hiam Abbass, een klasse-actrice, ongetwijfeld veel gevraagd voor dergelijke films want ik zag haar reeds schitteren, vooral, in "Lemmon Tree", maar ook in "The Visitor" en "Paradise Now".

avatar van AddictedToMovies

AddictedToMovies

Fijne en eerlijke film die het verdient om gezien te worden.

avatar van Decec

Decec

Een redelijk Dramafilm...

Redelijk verhaal...

Prima acteerwerk...

Prima achtergrond geluid/muziek

(geen Dolby Digital aanwezig)....

Redelijk mooi breedbeeld...