À Deriva (2009)

Alternatieve titel: Adrift

Brazilië

geregisseerd door Heitor Dhalia
met Camilla Belle, Vincent Cassel en Débora Bloch

Buzios, de jaren '80. Filipa, een 14-jarig meisje, worstelt met haar leven wanneer ze achter de ontrouw van haar vader en beroemde schrijver Matias komt, die een affaire met Ângela heeft. Dit wordt nog eens versterkt doordat ze zelf voor het eerst verliefd is en haar seksuele ontwaking doormaakt.

avatar van Knisper
Ik kijk hier toch al een tijdje naar uit. Dhalia (Nina, Drained) is één van de beste (zoniet, de beste) regisseur uit Brazilië en als je iemand als Cassel naar Brazilië weet te halen, moet dit toch een hoop potentie hebben.

In het Portugees? Ben benieuwd.

avatar van Knisper
Enigszins tegenvallend. Cassel speelt hier inderdaad in het Portugees (wel als Fransman overigens), maar hij lijkt dit project meer gekozen te hebben door de aangename locaties, dan dat de film zo goed. Het coming-of-age plot en het familiedrama hebben we namelijk al minstens 100 keer eerder gezien en beter uitgewerkt kan je het niet noemen.

Verder is het wel gewoon vakwerk. De fotografie is erg mooi, acteurs zijn goed en vooral Débora Bloch zou nog weleens een mooie toekomst tegemoet kunnen gaan. Maar verder helaas weinig memorabel. Jammer, want Dhalia is zeker tot veel meer in staat, maar de film voelt eigenlijk in alles als een tussendoortje aan.

avatar van the big lebowski
Misschien niet al te vernieuwend in zijn verhaal, maar sinds wanneer rekenen we films daar op af?À Deriva blijkt een degelijke art-house film met sterk acteerwerk van de gehéle cast, prachtig licht en schitterend camerawerk, bovendien vol jaren 80 aankleding.

Gezien ik niet bekend ben met Dhali had ik geen enkele verwachting. Ik heb dan ook anderhalf uur aangenaam verrast zitten genieten.

avatar van Decec
Een goede drama film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Vincent Cassel...
Prima achtergrond geluid/muziek
(helaas geen Dolby Digital aanwezig)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...

avatar van rep_robert
Een erg zomerse film met een coming of age thema dat nergens echt de diepte in gaat. Dhalia weet vooral van de locaties te profiteren en in combinatie met een zwoel muziekje kan ik het simpele plot uiteindelijk vergeven en is het artistieke gedeelte uiteindelijk hetgeen de boventoon voert.

Coming of age– annex familiedrama, waarin een tiener juist op het moment dat ze zich bewust wordt van haar eigen seksualiteit, ontdekt dat haar vader een buitenechtelijke relatie heeft. Ze ervaart dat volwassen worden niet van een leien dakje gaat.
De zonnige settings met veel mooie jonge mensen contrasteren fel met de somberheid van het verhaal. Hoewel het plot verre van origineel is, toch een onderhoudende film met een prima cast en uitstekend camerawerk.