Cidade Baixa (2005)

Alternatieve titel: Lower City

Brazilië

geregisseerd door Sérgio Machado
met Lázaro Ramos, Wagner Moura en Alice Braga

De twee goede vrienden Deco, een bokser, en Naldinho, een kleine crimineel, leven in de obscure onderwereld van de Braziliaanse havenstad Salvador de Bahia. Door omstandigheden moeten de twee vrienden een reisje maken per auto naar El Salvador en ze krijgen daarbij gezelschap van de stripper Karinna. Deze jongedame weet de twee vrienden al snel tegen elkaar uit te spelen.

Een mooi portret van drie levensgezellen, maar helaas met te veel clichés...

avatar van Redlop
Ondanks af en toe knappe sfeerbeelden, werd het toch al eenvoudige verhaal steeds opnieuw verteld. 2,5*

avatar van james_cameron
Levendige, rauwe film over een tragische driehoeksverhouding. Het script is helaas aan de simpele kant en de personages zijn, hoewel uitstekend gespeeld, weinig interessant. Jammer, want de sfeer is goed getroffen en het camerawerk is indrukwekkend.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Zo'n kijkwijzer is altijd handig bij het uitzoeken van films... Zo heeft Cidade Baixa maar liefst 4 waarschuwingen; Boven de 12 jaar, geweld, sex en discriminatie. 4 ingrediënten waarmee ik een spannende, stomende Braziliaanse film verwacht (beetje Cidade de Deus). Op zich klopt het ook wel hoor wat de kijkwijzer aangeeft de film is 90 minuten; Sex, vechten, sex, vechten, sex, vechten, etc, etc maar heel veel meer dan dat wordt het nu ook weer niet.

Karakters zijn nogal vlak en weinig boeiend er wordt verder ook bar weinig met enige ontwikkeling van de illustere driehoeksverhouding gedaan.

Voordeel is dat sex en ruzies niet snel vervelen en dat de film leuke plaatjes kent uit frivole Braziliaanse buurten waarvoor de Lonley Planet de gemiddelde toerist waarschuwt er zeker maar niet te komen (tenzij op eigen risico).

avatar van nightbreed
De film begint goed maar blijft al snel als een dobbertje zonder lijn doeloos dobberen.
Het einde is zeer onbevredigend, je kunt het vergelijken met een uitje naar een restaurant waar je van plan bent te gaan eten maar ipv een bord met eten mag je alleen ff in de keuken kijken voordat ze je weer op straat zetten.
Het acteerwerk en de regie zijn goed.

avatar van elias229
zo'n lage score ?

ik vond deze fim echt de max.
realistische en mooi verfilmd.

avatar van K. V.
De film begint redelijk veelbelovend, maar na een tijdje gaat de film maar door en door, zonder dat het echt interessant wordt. De film blijft dus maar voortkabbelen. Het einde was dan ook nog erg bedroevend en je blijft er eigenlijk op je honger zitten.
Het acteerwerk zat wel goed en toch ook het vermelden waard: er komt Belgische muziek in voor, nl. Lasgo met Sometimes.
De film komt zeker niet in de buurt van Cidade de Deus. Nee, in deze film ligt de nadruk veel meer op seks, geweld en de relatie tussen de twee vrienden en de onderhandse spanningen.
Van deze film had 'k wel wat meer verwacht. 'k vond hem goed voor een keertje, maar 'k hoef de film niet meer terug te zien, daarvoor had hij echt te weinig te bieden.

Rauwe film over een driekhoeksverhouding in de zelfkant van de Braziliaanse samenleving. Er zitten een paar aardige scènes in en ook het acteren door de drie hoofdpersonages is niet slecht, maar als geheel is de film niet bijster bijzonder.

avatar van MH040
elias229 schreef:
zo'n lage score ?

ik vond deze fim echt de max.
realistische en mooi verfilmd.
ik vind het ook vreemd dat deze film hier zo laag scoort. Ik vond 'm erg goed. Mooie rauwe sfeer, realistisch, sterk geacteerd door de drie hoofdrolspelers.

Ik vond het absoluut geen film die puur leunt op seks en geweld. Vond de driehoeksverhouding goed neergezet en boeiend genoeg voor een volledige film.

avatar van TornadoEF5
Sterke film.

Deco, de vechter en Naldinho, een soort van crimineel zijn twee goede maten waar weinig tussen kan komen. Maar Karina - een stripper - zorgt voor verandering en zorgt voor een ingewikkelde, complexe maar uiterst boeiende driehoeksverhouding.

Hoewel zeker niet alles perfect is, ben ik wel bereid om heel wat door de vingers te zien. Zo is het verhaal niet zo sterk of zo beklijvend als bij het machtige City of God, maar het zou oneerlijk zijn om de film daarmee te vergelijken. En het verhaal is ook zeker niet ondermaats, maar alles speelt zich eerder af op een gezapig tempo. Echter is het wel boeiend om te volgen, maar je moet de film zeker en vast niet gaan kijken voor het verhaal, maar eerder voor de belevenis en de sfeer.

De sfeer is dan ook zeer goed. De discoscènes afwisselend met het rauwe leven dat Brazilië kan aanbieden, heeft bij mij een sterk effect, en zorgen enerzijds voor een sterk contrast maar anderzijds loopt alles ook realistisch vloeiend in elkaar. Er is ook veel bloot in de film te zien, maar niet in de zin dat het geen betekenis toevoegt aan de film, of het storend wordt zoals bij een La vie d'Adèle wel het geval is. En er is zelfs een Belgische touch te zien aan deze film - gezien Lasgo even te horen was met Something. Die scène was ook heel sterk trouwens, net zoals vele andere scènes.

De acteerprestaties zijn voortreffelijk, en alles is zeer realistisch en komt zeer geloofwaardig over. Nergens sentiment, en nergens iets dat overdreven wordt. De casting is zonder de twijfel één van de sterke punten van deze film, gezien actrice Alice Braga (ook een actrice uit de film City of God, met daar een leuke bijrol (als het liefje van de fotograaf)) de film naar een nog hoger niveau brengt. Ze voegt zeer veel toe aan de sfeer, en heeft een magische impact op de film. Iets wat bij City of God ook het geval was. Voor één of andere reden trekt ze me enorm aan.

Het is nog maar mijn derde Braziliaanse film, en na het zeer sterke City of God (één van mijn all-time favorieten naast sf-epos 2001) en het ietwat mindere Tropa de Elita, nu dus weer een schot in de roos. Ik vermoed dat ik me de komende tijd wat ga verdiepen in cinema uit dit land. Dit ligt me wel.

Een kleine 9.