Wild Style (1983)

Muziek / Drama

geregisseerd door Charlie Ahearn
met 'Lee' Georges Quinones, Patti Astor en Fab Five Freddy

Zoro is een vernieuwende graffiti-artist. Zijn werk wekt de interesse van de 'serieuze' kunstwereld, onder meer van kunstenares Rose. Dit verhaal is meer een kapstok voor het schetsen van de opkomst van een nieuwe, creatieve subcultuur : Hip-Hop.

Heel goed, Kos! Deze hoort er natuurlijk bij!

avatar van SmuttWars
Super Hip Hop film! Een mijlpaal. Verplichte kost voor iedereen die wil weten wat Hip Hop is.
De eerste film waar alle 4 elementen van Hip Hop samen komen; Graffiti, dj`ing, MC`ing en breakdance!!
Alle grote namen uit die tijd zijn vertegenwoordigt!

****

SmuttWars schreef:

Alle grote namen uit die tijd zijn vertegenwoordigt!

****
Hier sluit ik me bij aan, met de kanttekening dat het ook echt en alleen voor hip-hop liefhebbers te genieten is. Dit is namelijk geen film als '8 mile' waar hip-hop meer een soort zijdelingse functie heeft en iedereen er wel wat mee zou kunnen.
Echte filmaspecten als verhaal en acteerwerk zijn dermate onbelangrijk danwel belabberd dat mensen die niets met hip-hop hebben deze film gegarandeerd zouden afserveren met 0,5 of 1 ster.

Voor mensen die wel wat met hip-hop hebben is het daarentegen een soort van uniek subcultuurdocument. Natuurlijk heeft deze film een legendarische naam in de opkomst van de hele hip-hopstroming en dat maakt het op zichzelf al redelijk bijzonder.

Buiten het 'verhaal' zijn er erg gave dingen te zien als een Fab 5 Freddy die de graffiti/rap manager uithangt, geweldige ouderwetse optredens van pioniers als Fantastic Freaks en de Cold Crush Brothers plus niet minder legendarische DJ's als Grandmaster Flash (de bekende scene waarin hij in zijn woonkamer aan het werk is!) en DST.

Verder natuurlijk de alom bekende breakdancers van de Rock Steady Crew en allerlei graffiti-artiesten die hun pieces maken en tonen.

Heel vet dus .

avatar van ewalk
Deze film laat daadwerkelijk de opkomst zien van de hiphop cultuur(die toen al behoorlijk was opgekomen in New York, de west coast moest nog komen). Het was de tijd van graffitti artiesten die exposeerdn in Galleries en de kunstwereld die dweepten met de graffittiartiesten. Ook anderen sprongen er op in: zoals Chris Stein(Blondie), Malcolm Mclaren, Andy Warhol. Hier begon de grote bekendheid maar ook het uitmelken van het genre.

DE BESTE HIPHOP FILM ooit gemaakt zonder twijfel:

Busy Bee Starski, Fantastic 5, Grandmaster Flash, Double Trouble (brothers disco: funky 4+1) & Grandwizard Theodore. Fab 5 Freddy. Soundtrack met Cold Crush brothers en Grandmaster Casanova Fly. Verhaal doet er niet toe maar dit is DE dvd voor hiphopliefhebbers.

Fuck 8 mile

kos schreef:

Heel vet dus .

amen!

Even voor de wildstyle fans...die hyven: http://wildhyve.hyves.nl/

avatar van psychonaatje
Wat hiervoor staat, klopt allemaal als een zwerende vinger. Wild Style is (gelukkig) veel meer een document dan dat het echt een film is in de traditionele zin van het woord. Vanuit dat oogpunt is het ook goed dat de makers hebben gekozen om mensen uit de hip-hopscene een rol te laten spelen in het flinterdunne verhaaltje van Wild Style. Dat dit ten koste gaat van acteerprestaties, so be it, ik vind het hier een juiste keuze. Het verhaal is immers slechts een leidraad is om maar veel verschillende elementen van hip-hop te laten zien, waardoor het verhaal nauwelijks meer van belang is voor de film, maar toch een functie heeft. De makers zijn zich hier van bewust, want ook op de sleutelmomenten in het verhaal, gaat de hip-hop gewoon door. Erg knap gedaan, want zo stoort het totaal niet dat de acteerprestaties van een erbarmelijk niveau zijn en dat het verhaal niet meer dan "wel aardig is". Hoewel ik daarbij wel gelijk de kanttekening moet maken dat het verhaal wel knap de keuze waar men voor stond weergeeft: underground blijven in die zin dat je je puur voor de lol met hip-hop (grafiti, mc'ing, dj'ing, breakdancen) bezig houdt, of commercieel gaan in die zin dat je het professioneel gaat doen of in ieder geval probeert er wat geld mee te verdienen. Ook dat geeft een uitstekend tijdsbeeld. Ik kan niet lager geven dan 4,5 sterren. Dit geeft zo'n enorm goed beeld van de hip-hopcultuur in het begin van de jaren '80 dat ik me afvraag of een (gewone) documentaire daar tegenop kan.

Leuk weetje misschien: Fab 5 Freddy nam Deborah Harry van Blondie een keer mee naar een hip-hop feest, waar ze als blanke, blonde dame nogal wat vreemde blikken toegeworpen kreeg. Deborah Harry en Blondie waren uiteindelijk zo onder de indruk van deze nieuwe muziekstijl dat ze Rapture schreven, wat voor veel blanken een eerste kennismaking was met hip-hop.
Ongetwijfeld was dit de inspiratie voor de scene waarin Phade, gespeeld door Fab 5 Freddy, met de (in de auto Blondie draaiende) blanke, platinablonde journaliste op een hip-hopfeest komt, waarbij de journaliste ook nogal wat bekijks krijgt. En later is op het andere "feest" (van de rijke blanken) Rapture van Blondie te horen.

avatar van rising action
Een cultuur is geboren! Hulde aan dit meesterwerk!
*****

avatar van SmuttWars
Die cultuur was toen al 9 jaar oud...

avatar van psycholamp
Goede film. Alleen nog beter geweest zonder die journaliste, al helemaal als ze gaat breakdancen. Plaatsvervangende schaamte.