Der Schweigende Stern (1960)

Alternatieve titels: First Spaceship on Venus | Silent Star | Planet of the Dead

Oost-Duitsland / Polen
Sciencefiction / Actie
93 minuten / 79 minuten (VS)

geregisseerd door Kurt Maetzig
met Yoko Tani, Oldrich Lukes en Ignacy Machowski

Wetenschappers vinden tussen de resten van een neergestorte meteoor de zwarte doos van een ruimteschip. De banden lijken van Venus afkomstig te zijn, en een internationaal team van ruimtevaarders reist aan boord van de Kosmokrator naar 'De Stille Planeet'. Ondertussen ontcijferen de wetenschappers de boodschap op de banden en stellen vast dat de Venusianen een aanval op de aarde plannen en de kosmonauten in gevaar zijn.

avatar van otherfool
Sullig maar niet onaangenaam ruimte-avontuur, dat het een beetje onterecht tot de MST3K status gebracht heeft. Amusante nonsens en onzinnige dialogen, maar het verhaal is eigenlijk nog best aardig, al had de film een betere finale verdiend. Ik zag overigens de ingekorte versie van +/- anderhalf uur.

2,5*.

sydney
Sullig... dat is het juiste woord. Er wordt een overdreven sfeer geschapen, waardoor het allemaal niet meer "echt" aanvoelt. Misschien echt iets voor de cult Sci fi liefhebber, maar ik houd het bij 0,5*.

avatar van Quentin
Welke versie heb je gezien? De orginele Oost-Duitse of de versneden Amerikaanse?

avatar van Quentin
De versneden Amerikaanse versie is een rommeltje maar wel interessant, zou graag de orginele versie eens zien.

avatar van Vinokourov
Ik sluit me bij aan bij 'sullig'. Er zitten wel aardige vondsten her en der, maar het had wel wat beter uitgewerkt mogen worden, het is erg wisselvallig allemaal. Het acteerwerk en de dialogen zijn knullig, maar de decors zagen er dan wel weer heel hip en mooi uit. Ik zag overigens de DDR-versie en ben van plan later nog wel eens de MST3K-versie te zien. Maar ik geloof niet dat er zoveel verschil tussen beide versies bestaat.
Ik kan overigens wel begrijpen dat deze film vertoond is tijdens MST3K. Tijdens de film zag ik ook allemaal dingen, die gemakkelijk belachelijk gemaakt zouden worden , maar over het algemeen was het wel amusant. 3*.

avatar van Legan
Het eerste wat opvalt is de vreselijk opdringerige muziek welke als doel natuurlijk heeft om het geheel interessant en spannend te maken, ook al gebeurt er totaal niets. Helaas valt er niets spannends of zelfs maar interessants te ontdekken. Op de redelijke decors en effecten na, is er alleen maar een hoop saai gepraat, slappe acteerprestaties, oninteressante personages, emotieloze dubbing (reken ik de film niet aan) en een matige poging tot suspense, humor, drama en actie.

avatar van wendyvortex
Tot deze heeft nog geen enkele DDR-film van mij ooit meer dan 1* gekregen. Maar Oost-Duitse-SF...ik wist niet eens dat het bestond.
Gebasseerd op een roman van Stanislav Lem (oa Solaris) al liet die zijn naam van de credits halen.
Maar in alle opzichten een naargeestige film. Venus (prachtige decors) is een doodse onaangename duistere planeet. Okay het is geen Solaris (en dan denken we dus aan de Tarkovski-film) maar iets van de sfeer en stijl van Lem is wel blijven hangen.

avatar van Bakshi
Quentin schreef:

Ben ook wel benieuwd naar de originele. De 'versneden Amerikaanse versie' is erg fragmentarisch en rommelig.

avatar van arno74
Absurd lage score hier, en op IMDb. Een Oost-Duitse scifi die niet bepaald onderdoet voor Amerikaanse of andere producties uit die tijd. Misschien dat de vele verwijzingen naar de atoombom in de VS verkeerd vallen, of omdat het een "Sovjet"-produkt is? Het is geen meesterwerk en de special effects konden soms beter, maar voor liefhebbers van scifi(klassiekers) is deze goed te doen. 3*

avatar van mrklm
Toch handig dat onze wetenschappers een boodschap van Venus volledig kunnen herstellen én vertalen! Een internationale cast gaat ondertussen natuurlijk op onderzoek uit en doet een aantal verrassende (en niet al te geloofwaardige) ontdekkingen over de planeet. De acteurs doen hun best en gezien het budget is de film vrij competent gemaakt, maar het is vooral een hoop gepraat en de film neemt zichzelf veel te serieus om werkelijk te kunnen amuseren.