• 8.226.726 stemmen

Der Schweigende Stern (1960)

Sciencefiction / Actie | 93 minuten / 79 minuten (VS)

Genre: Sciencefiction / Actie

Speelduur: 93 minuten / 79 minuten (VS)

Alternatieve titels: First Spaceship on Venus / Silent Star / Planet of the Dead

Oorsprong: Oost-Duitsland / Polen

Geregisseerd door: Kurt Maetzig

Met onder meer: Yoko Tani, Oldřich Lukeš en Ignacy Machowski

Oorspronkelijke taal: Duits

Over Der Schweigende Stern

"You are there... on man's most incredible journey!"

Wetenschappers vinden tussen de resten van een neergestorte meteoor de zwarte doos van een ruimteschip. De banden lijken van Venus afkomstig te zijn, en een internationaal team van ruimtevaarders reist aan boord van de Kosmokrator naar 'De Stille Planeet'. Ondertussen ontcijferen de wetenschappers de boodschap op de banden en stellen vast dat de Venusianen een aanval op de aarde plannen en de kosmonauten in gevaar zijn.

imageimage

avatar van otherfool

otherfool

Sullig maar niet onaangenaam ruimte-avontuur, dat het een beetje onterecht tot de MST3K status gebracht heeft. Amusante nonsens en onzinnige dialogen, maar het verhaal is eigenlijk nog best aardig, al had de film een betere finale verdiend. Ik zag overigens de ingekorte versie van +/- anderhalf uur.

2,5*.

avatar van sydney

sydney

Sullig... dat is het juiste woord. Er wordt een overdreven sfeer geschapen, waardoor het allemaal niet meer "echt" aanvoelt. Misschien echt iets voor de cult Sci fi liefhebber, maar ik houd het bij 0,5*.

avatar van Quentin

Quentin

Welke versie heb je gezien? De orginele Oost-Duitse of de versneden Amerikaanse?

avatar van Quentin

Quentin

De versneden Amerikaanse versie is een rommeltje maar wel interessant, zou graag de orginele versie eens zien.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Ik sluit me bij aan bij 'sullig'. Er zitten wel aardige vondsten her en der, maar het had wel wat beter uitgewerkt mogen worden, het is erg wisselvallig allemaal. Het acteerwerk en de dialogen zijn knullig, maar de decors zagen er dan wel weer heel hip en mooi uit. Ik zag overigens de DDR-versie en ben van plan later nog wel eens de MST3K-versie te zien. Maar ik geloof niet dat er zoveel verschil tussen beide versies bestaat.

Ik kan overigens wel begrijpen dat deze film vertoond is tijdens MST3K. Tijdens de film zag ik ook allemaal dingen, die gemakkelijk belachelijk gemaakt zouden worden , maar over het algemeen was het wel amusant. 3*.

avatar van Legan

Legan

Het eerste wat opvalt is de vreselijk opdringerige muziek welke als doel natuurlijk heeft om het geheel interessant en spannend te maken, ook al gebeurt er totaal niets. Helaas valt er niets spannends of zelfs maar interessants te ontdekken. Op de redelijke decors en effecten na, is er alleen maar een hoop saai gepraat, slappe acteerprestaties, oninteressante personages, emotieloze dubbing (reken ik de film niet aan) en een matige poging tot suspense, humor, drama en actie.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Tot deze heeft nog geen enkele DDR-film van mij ooit meer dan 1* gekregen. Maar Oost-Duitse-SF...ik wist niet eens dat het bestond.

Gebasseerd op een roman van Stanislav Lem (oa Solaris) al liet die zijn naam van de credits halen.

Maar in alle opzichten een naargeestige film. Venus (prachtige decors) is een doodse onaangename duistere planeet. Okay het is geen Solaris (en dan denken we dus aan de Tarkovski-film) maar iets van de sfeer en stijl van Lem is wel blijven hangen.

avatar van Bakshi

Bakshi

Quentin schreef:

Ben ook wel benieuwd naar de originele. De 'versneden Amerikaanse versie' is erg fragmentarisch en rommelig.

avatar van arno74

arno74

Absurd lage score hier, en op IMDb. Een Oost-Duitse scifi die niet bepaald onderdoet voor Amerikaanse of andere producties uit die tijd. Misschien dat de vele verwijzingen naar de atoombom in de VS verkeerd vallen, of omdat het een "Sovjet"-produkt is? Het is geen meesterwerk en de special effects konden soms beter, maar voor liefhebbers van scifi(klassiekers) is deze goed te doen. 3*

avatar van mrklm

mrklm

Toch handig dat onze wetenschappers een boodschap van Venus volledig kunnen herstellen én vertalen! Een internationale cast gaat ondertussen natuurlijk op onderzoek uit en doet een aantal verrassende (en niet al te geloofwaardige) ontdekkingen over de planeet. De acteurs doen hun best en gezien het budget is de film vrij competent gemaakt, maar het is vooral een hoop gepraat en de film neemt zichzelf veel te serieus om werkelijk te kunnen amuseren.