The Mole People (1956)

Avontuur / Sciencefiction

geregisseerd door Virgil W. Vogel
met John Agar, Cynthia Patrick en Hugh Beaumont

Archeologen ontdekken diep onder het aardoppervlak een onbekend albino-ras dat panische angst heeft voor licht. Ze kunnen echter prima overleven, want ze hebben een aantal mol-achtige wezens tot hun slaven gemaakt.

avatar van BoordAppel
Tsja, deze film gaat dus echt helemaal nergens over. Op sommige momenten echt te saai voor woorden en soms ook erg grappig. De mol mensen zien dr niet uit en het verhaal is echt dom (zeker het einde).

Ik heb hem in de MST3K versie gezien en dat was ook best grappig. Ik heb een paar keer goed moeten lachen om die droge opmerkingen.

Ik vraag me trouwens ook af hoe mensen in de jaren '50 naar dit soort films keken. Zagen ze er mooie sci fi films in met goede special effects of hadden ze ook meer zoiets als ik: wat is dit voor shit? 1*

Eens met Appel.

9 van de 10 scènes in deze film zijn overbodig en juist die overbodige scènes lijken uren te duren. Gelukkig was het dankzij de geweldige grappen van Mike en de robots toch weer erg leuk.

1* voor de film.

Ergens in het midden van de film slaan een paar 'underground people' een 'mole creature' met een zweep en Mike reageert:

This is unpleasant. I just pretend it's Adam Sandler, hmmm.. suddenly it's great.

Dan slaat die gozer nog harder met de zweep en een van de robots reageert:

And that's for Billy Madison!

Ik lag echt in een deuk.

avatar van otherfool
Bijzonder amusante film, en Agar is toch de baas he in dit soort heerlijke pulp. Twee onontdekte rassen voor de prijs van één! Let vooral op de prachtige intro met de professor, die de kijker meteen warm maakt voor het onderwerp. Ondanks al haar overduidelijke flaws is The Mole People erg geinig om te kijken.

3*.

avatar van Biosguru
Zonder MSTK commentaar gezien. Erg koddig, maar er zitten inderdaad wel wat langdradige stukjes in.

avatar van joolstein
Startend met een hilarische introductie van een echte professor (Dr. Frank Baxter van de Universiteit van zuidelijk-Californië) is dit een een zeer vermakelijke 50’s/60’s creaturen-film. En er zijn zelfs twee niet-of semi-menselijke soorten. Waarbij de in de titel vermelde mol-mensen een soort half-mens half-dier zijn en slaven van het andere volk. Verder vond ik dat het verhaal toch vrij goed doordacht was. Met kleine details; zoals de paddenstoelen en de gevoeligheid voor licht en bij een voedsel tekort offerde de beschaving van albino Soemeriërs hun eigen mensen (al was het niet zo slim om hier vrouwen voor te nemen) Doordat het zich afspeelt onder de grond hangt er een effectieve claustrofobisch atmosfeer. De film kan niet anders dan een B-film zijn geweest want de dialogen die soms pittig (lang) en soms grappig (droog) waren, kwamen duidelijk voort om de boel te rekken. Zo ook een plots getoonde heel bizarre dans-scene. En dan was er nog een gave schurk in de persoon van de Hoge Priester met van die rare, strenge gezichtshaar (Deed me denken aan Japans) Iets wat dan weer niet klopte was het feit dat er blijkbaar schapen waren maar iedereen die at...? Paddenstoelen? Daarnaast was het einde; met het instorten van de grotten een beetje gemakzuchtig. Of dit ook kwam door de studio-bazen weet ik niet. Echter het ironische lot dat John Agar's liefde ten deel viel, was wel door deze studio-bazen bedacht. Zij zagen een relatie tussen verschillende rassen niet zo zitten! De film is daardoor iets te gedateerd maar er blijf genoeg leuks om van te genieten!

avatar van Woland
Viel me eigenlijk niet tegen, ik heb me best vermaakt met de MST3K-versie van deze jaren '50 creature flick. Er gaat inderdaad ook van alles mis in deze film, waarbij we soms minutenlang naar de meest onnodige details kijken (die lange, donkere klimscene bijvoorbeeld), en het verhaal is nou ook niet bepaald een klassieker, maar voor een B-film nou ook weer niet verschrikkelijk. Maar vermakelijk was het eigenlijk best wel, waarin we een ondergrondse wereld zien met maar liefst twee soorten wezens: de Mole People uit de titel, maar ook de echte booswichten, de albino-Babyloniërs die ondergronds leven. Voor de liefhebber van wat kitschy oude SF, best wel redelijk.