Rocketship X-M (1950)

Sciencefiction / Avontuur

geregisseerd door Kurt Neumann
met Lloyd Bridges, Osa Massen en John Emery

Een groep astronauten vertrekt in het ruimteschip X-M naar de maan om daar experimenten te doen. Helaas laat de navigatieapparatuur van hun schip het afweten, en de crew belandt op Mars, waar ze al gauw de resten van een oude beschaving vinden.

avatar van otherfool
'waar ze algauw de resten van een oude beschaving vinden'

Helaas, helaas klopt dit niet helemaal, die 'beschaving' (vooral veel rondrennende idioten) vinden ze pas na zo'n 70 minuten... Ondertussen ellenlange scenes in het spaceship, met hilarisch slechte dialogen over Texas en de rol van de vrouw en niet te vergeten heerlijk crappy effecten.

1,5*.

avatar van Vinokourov
Dit is een van de eerste 'space exploration'-films en dat is te merken ook. Sommige natuurkundige dingen worden doelbewust uitgewerkt, maar niet altijd even goed. Toch vond ik het allemaal wel redelijk vermakelijk ondanks de idd aanwezige crappy factor. 2,5*

avatar van Capablanca
Het is altijd lastig om zo'n film in zijn tijd te zien en niet door een moderne bril. Ik heb het idee dat deze film in de jaren '50 best wel indruk gemaakt zal hebben.

Bovendien heb ik de sterke indruk dat hij bovendien een inspiratiebron is geweest voor Hergé bij het maken van zijn maanavonturen van Kuifje. Het interieur van de raket doet me sterk aan 'Mannen op de maan' (1954) denken.

avatar van mrklm
Goedkope SF-film met bordkartonnen karakters, een onaangename dosis seksisme en weinig overtuigende special effects. Uiteraard bijzonder gedateerd, maar anno 2018 hooguit de moeite waard vanwege Lloyd Bridges, die toen eigenlijk al te goed was voor dit soort pulp.