Alles Stroomt (2009)

Alternatieve titel: Upstream

Nederland

geregisseerd door Danyael Sugawara
met Anneke Blok, Wieger Windhorst en Ronald Top

Damiaan (Wieger Windhorst) is geslaagd voor zijn eindexamen en verlaat zijn ouderlijk huis om op kamers te gaan. Zijn moeder (Anneke Blok) die hem na de dood van haar man alleen heeft opgevoed, komt een nieuwe liefde tegen, een binnenschipper. Als zij bij hem gaat wonen verandert alles; er is geen ouderlijk huis meer en moeder en zoon leven meer en meer langs elkaar heen en verliezen elkaar uit het oog. De vraag is of de moeder-zoon liefde dit overwint.

Persbericht Nederlands Film Festival

Utrecht, 2 juli 2009

ALLES STROOMT in première op Nederlands Film Festival

ALLES STROOMT, de eerste lange speelfilm van Danyael Sugawara, gaat tijdens het 29e Nederlands Film Festival feestelijk in première. De vertoning vindt plaats op vrijdag 25 september in de stadsschouwburg Utrecht in aanwezigheid van de in 2008 met een Gouden Kalf bekroonde hoofdrolspeelster Anneke Blok, scenarioschrijfster Marieke van der Pol (Bride Flight, De Tweeling) en vele genodigden.

Behalve een hoofdrol voor Anneke Blok, is er een belangrijke rol weggelegd voor Wieger Windhorst, die hiermee zijn filmdebuut maakt en na de zomer start met de Toneelacademie in Maastricht.

Danyael Sugawara (1975) studeerde na de opleiding Screen Writing van de New York University in 2004 af aan de Nederlandse Film & Televisie Academie in Amsterdam met zijn eindexamenfilm THE QUITE ONE. In 2007 maakte hij in het kader van De Nieuwe Lola's (VPRO) de film LANDJE, geschreven door Mieke de Jong en regisseerde hij de korte film BLONDJE voor NPS Kort! (2006). In 2008 maakte hij LIEFDE, DANK JE WEL in het kader van het project One Night Stand.

ALLES STROOMT is geproduceerd door IDTV Film in samenwerking met de NRCV. De film kwam tot stand met steun van het Nederlands Fonds voor de Film, het CoBO-fonds en het Mediafonds.

Op 8 oktober brengt A-Film Distribution ALLES STROOMT landelijk uit in de bioscoop.

Het Nederlands Film Festival vindt plaats van 23 september tot en met 2 oktober 2009. Voor meer informatie en voor kaartverkoop (vanaf 9 september): www.filmfestival.nl.

Een schitterende schets over een moeder en zoon die langzaam uit elkaar dreigen te groeien, waar vooral Anneke Blok weer de sterren van de hemel speelt. Vooral de kleine uitgebalanceerde scènes vallen op. Sugawara heeft zichtbaar talent.

avatar van Drs. DAJA
Dit is echt ontzettend goed. Vooral mooi dat de film voortkomt uit het niet uitspreken van frictie in plaats van uit een uitgesproken probleem. Hierdoor krijg je een heel mooi geleidelijk geheel en de film bouwt zich enorm sterk op. Acteerwerk is van zeer hoog niveau en de film weet je als kijker erg goed te bespelen. Alles Stroomt was een zeer aangename verassing.

avatar van mandy7
Geweldig, gewoon geweldig.
Wat een prachtige film!

Anneke Blok is geniaal, en Wouter Windhorst maakt een geweldig debuut.
De regisseur vertelde trouwens na de film op het NFF dat die jongen in Maastricht is toegelaten op de toneel school daar.

Wieger heet ie

avatar van mandy7
Had mijn fout gezien, maar geen tijd om het te verbeteren.

publieksprijs gewonnen ook op NFF, heb hem nog niet gezien maar ben erg benieuwd naar deze enige japanse -nederlandse regisseur die nederland volgens mij rijk is

avatar van titia
prachtige film, publiekswinnaar op het nff, en dan komt hij met maar liefst 7 kopieen uit...zonde!
Maar aan iedereen die in de grote steden woont: GA VOORAL KIJKEN!!! (en als ik zin had om uit te zoeken hoe het moet, zou ik dit groot, knipperend en in een filtstend kleurtje neerzetten)

avatar van 93.9
Slecht beeld (lijkt wel een gedownloade film op het witte doek).
Verder erg matig, opeenschakkeling van cliches.
Kwam gewoon erg ongemakkelijk over.....

Slecht beeld? Lijkt me dan eerder een projectie-probeem te zijn geweest.

avatar van 93.9
Zou goed kunnen, tja voor 3 mensen in de zaal ga je natuurlijk niet heel erg je best doen.......

Naar wat voor bioscoop ga jij in hemelsnaam?

avatar van 93.9
Lantaren-venster, maar nooit klachten daarover hoor!
Ik ben er zeer over te spreken!
Personeel, de bioscoop, de service is dik is orde, werkelijk uniek anno 2009.

Als je beeld slecht is ligt dit negen van de tien keer toch echt aan de slapende operateur. Deze dient altijd z'n werk te doen, voor drie of driehonderd man...

avatar van Tribe
93.9 schreef:
Verder erg matig, opeenschakkeling van cliches.
Kwam gewoon erg ongemakkelijk over.....

Grappig, ik vind veel dingen heel herkenbaar, maar niet per se cliché. Een filmcliché vind ik die zoon bijvoorbeeld niet, in de zin dat hij niet overdrijft in zijn rebellie en zich niet extreem afzet tegen zijn moeder (maar juist erg onhandig in zijn 'nieuwe' relatie met haar).

avatar van 93.9
Cliche is ook niet het juist gekozen woord.
Zo ongemakkelijk die zoon met z'n vriendinnetje omging is voor mij tekenend voor de hele film.
Ik zit niet in de filmbuisiness, ben slechts kijker, maar de film had gewoon geen lekkere flow.

avatar van Tribe
Maar het was toch de bedoeling dat het ongemakkelijk tot stand kwam? Dat blijkt zelfs in laatste scène met die Mexicaan (Jorge/"Gorgel") die langs zou komen, en daarmee de onzekerheid van Damiaan)

kan me volledig vinden in de kritiek op Cinema.nl:

"Toch test het scenario van Marieke van der Pol (Bride Flight, De Tweeling) de grenzen van het geloofwaardige. Zo sociaal onhandig kunnen slimme, communicatief vaardige mensen toch niet zijn? Wie verhuist nu zonder zijn moeder op de hoogte te stellen, als zij een dagje weg is? Wie neemt nu midden in een emotioneel gesprek met haar zoon – bij hun eerste ontmoeting in tijden – de telefoon op om een gesprek te gaan voeren over de opslag van meubels? Lastige punten in een karaktergedreven film.

Het is te danken aan Anneke Blok en zeker ook aan nieuwkomer Wieger Windhorst dat hier uiteindelijk overheen te stappen valt. Blok is na Tiramisu en Coach, bijna het archetype van de moderne, onhandige moeder, en Windhorst een jongen die volwassen wil zijn, maar kwetsbaar is en als een irrationele puber de kont tegen de krib kan gooien."

Goede film, er zijn wel wat onduidelijkheden maar het gaat om het moraal.
De film is in ieder geval niet beter dan Oorlogswinter maar die rating zal wel weer bijtrekken.(staat nu hoger)

Realistische maar dus ook voorspelbare en saaie film.
Zonder deze goede acteurs zou alleen het moraal van de film overblijven.Voor veel mensen zal film ook weer herkenbaar overkomen.Waardoor er meer waardering voor zal zijn.

avatar van mcdaktari
Zo zeg, best hoge waarderingen voor deze film. Ik zat al te denken, wie zit hier nou weer op te wachten ? De zoveelste Nederlandse mislukking, maar ik denk dat ik me vergis als ik hier zo al die reacties lees. Zo zie je maar weer , niet te snel oordelen. Maar ik moet hem eerst nog maar eens kijken of dat ik me hier bij het meerendeel van hoogstemmers aan kan sluiten of dat ik het dus wel echt weer de zoveelste Ned. geldverspilling vind? Want er zijn bepaalde films wat ik echt geldverspilling vind (om zo'n film te maken bedoel ik dus he)

Bélon
Ingetogen filmpje, kabbelt vooral voort, zal het waarschijnlijk beter doen onder moeders en oudere dames dan jongeren. dat de zoon z'n verdrietige moeder komt ophalen in Spanje zal waarschijnlijk menig moederhart doen smelten Er gebeurt te weinig om echt te kunnen boeien, ook op cinematografisch vlak is weinig opzienbarends te ontdekken (het is dan ook een TV co-productie met vrij laag budget gemaakt en dat zie je er ook wel aan af). Acteerwerk was wel goed, dus een krappe voldoende.

Rustig verteld gevoelig verhaal over de wederwaardigheden van een moeder en haar zoon.
Mijns inziens een klein pareltje, waarin fijn geacteerd wordt.
Geen hapklare brok, de kijker dient zelf een en ander in te vullen.

Cinema.nl:

Cinema.nl zit er volgens mij goed naast: ook slimme, communicatief vaardige mensen gedragen zich m.i. soms irrationeel... Dat is toch gewoon menselijk?

Menselijk wel, maar de mate waarin dat hier gebeurt grenst ook erg aan het ongeloofwaardige.

Raffael77
93.9 schreef:
Cliche is ook niet het juist gekozen woord.

helemaal mee eens en vind zelfs de hoge stemmen te veel van het goede.

avatar van Jan met de pet
Slechte film, kan er niet meer van maken: 1,0

Argumentatie?

avatar van mayhemblik
Aardig maar niet meer dan dat, het acteerwerk was prima maar ik vond het allemaal ongeloofwaardig snel gaan.
Hup huis wegdoen en op dat schip gaan wonen, hij opeens het huis uit en dan weer terug en dan wéér terug.
Nee een beetje ongeloofwaardig.
Daarbij vond ik de ruzie's tussen hun tweeén ook nogal overdreven.
Dat hij haar niet wil bedienen enzo en dan op het einde het onvermijdelijke vrolijke einde.

Wel vond ik zijn bas spel erg aangenaam, moet hij zeker meer mee gaan doen.
Nee, viel me erg tegen!!

avatar van Woolf
Ondanks het goede acteren van de twee hoofdpersonen ontbreekt er diepgang in de film. Terwijl er ingrijpende dingen in hun leven gebeuren, kabbelt het allemaal een beetje voort zonder dat je er bij betrokken raakt.

avatar van stuffie
Na 20 minuten afgezet., er gebeurt niks... Aangezien er altijd mensen boos worden als je stemt en de film niet helemaal hebt gezien, zal ik niet stemmen...