Week End (1967)
Genre: Drama
Speelduur: 105 minuten
Alternatieve titel: Week-End
Oorsprong:
Frankrijk / Italië
Geregisseerd door: Jean-Luc Godard
Met onder meer: Mireille Darc, Jean Yanne en Jean-Pierre Kalfon
IMDb beoordeling: 6,9 (15.731)
Gesproken taal: Frans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Week End
Een getrouwd stel wil in het weekend een uitstapje maken naar het platteland, maar door de vele tegenslagen, variërend van eindeloze files tot revoluties, vinden ze weinig rust.
Externe links
Acteurs en actrices
Corinne
Roland
Saint-Just
Le chef du FLSO
La copine du chef du FLSO
La femme dans l'accident de voiture/un membre du FLSO
L'auto-stoppeur
Un membre du FLSO
L'homme de la ferme
Femme dans la Voiture
Video's en trailers
Reviews & comments
ThomasVV
-
- 1100 berichten
- 483 stemmen
Ik vond het experimenteel-provocerend-onsamenhangend-ongenuanceerde doordraven op het puberale af, maar filmhistorisch wel interessant... Is dat voldoende "zinnig", mister blonde?
Sir Djuke
-
- 337 berichten
- 947 stemmen
Jean-Luc Godard's 'Week-end' is een hilarische en amorele film die totaal over de top gaat. In lange scenes zien we een aan elkaar ontrouw koppel een moord beramen op de vader van de door Mireille Darc gespeelde vrouwelijke hoofdpersoon. Via een mega-verkeersopstopping op het Franse platteland (met vele doden en uitgebrande autowrakken) komen ze lopend in aanraking met historische figuren als Emily Bronte om zich tenslotte aan te sluiten bij een kannibalistische revolutionaire groepering. Totaal absurd, maar onweerstaanbaar levenslustig en één van Godard's beste.
frans123
-
- 3854 berichten
- 1000 stemmen
Ja zo was die tijd...Links gewauwel, absurdisme,surrealisme, anarchie, revolutie, jazz, Jack Kerouac , en heel veel -ismen....Socialisme, Anarchisme...God was dood....klassenstrijd ( er zullen altijd klassen zijn alleen al vanwege opleiding), Links knuffelde met moordenaars zoals Mao, later Castro...(zelfs Mulisch en peut etre Sartre))
En de film...surrealistisch, absurdistisch. Een verzameling van erg veel onzin...Je vindt het goed of helemaal niet goed, afstotend eigenlijk. Ik zelf vind de grappen behoorlijk flauw..Ach een tijdsbeeld, meer niet. Twee keer gezien...ergens 1970 en een week geleden...Inderdaad Deja VU... Terug gaan naar mijn jeugd. EEn soort "boek over jaren zestig....met humor......nou ja humor???Je knapt al af van het politieke gewauwel.....Vooruit...kunstgeschiedenis....3 sterren. O de files ( wel komisch)...die zijn een poep erger geworden in Parijs.....En de Klassen.......nog een groter verschil nu. En een nieuwe Klasse , immigranten....Maar dat voorzag Godard niet.........Veel flauwekul in de film van een linkse intellectueel.....Ach laat de man....Mogelijk zou hij later op Le Pen stemmen.
Kan Godard geen films maken???Natuurlijk wel "A bout de souffle" is een Meesterwerk!!! Deze film is een uitstapje a la Louis de Funes......maar met een stevige joint....of wat sterkers (LSD???). Santeeeee
Midas II
-
- 10 berichten
- 452 stemmen
Ik heb zelden zo'n haatdragende, irritante, giftige film gezien en ik vond het heerlijk. Godard's liefde voor overbodige titelkaartjes is hier nog duidelijker zichtbaar dan in het bijna net zo vervelende King Lear en de provocatieve onzin spat van het scherm af. Tevens kon ik er wel om lachen. Orson Welles heeft wat mij betreft gelijk dat het erg moeilijk is om Godard als denker serieus te nemen, maar alleen al vanwege zijn lef vallen zijn films bij mij al snel in de heeft-wel-watcategorie. Week-end is geen uitzondering.
Flavio
-
- 4477 berichten
- 4740 stemmen
Lang geleden zag ik Week End bij het onvolprezen Moviedrome op BBC2, met intro door Alex Cox, en dat maakte nogal indruk. Het was waarschijnlijk de eerste Franse film die ik zag, een enkele Louis de Funes uitgezonderd misschien, en er ging een wereld voor me open: film was meer dan de meimaand filmmaand, film kon provocerend zijn, artistiek, cynisch, vreemd etc.
Ik had altijd enige schrik voor een herziening. Ik heb inmiddels meer van Godard gezien maar Week End bleef altijd een bijzondere plaats houden als een van de films die mijn blik echt verruimde. Zou een herziening niet enorm tegen vallen?
Deels wel, zo blijkt. Het is nog altijd een bijzonder filmpje waarin de spot wordt gedreven met de moderne mens, wiens egoïsme, gewelddadigheid en amorele houding ten slotte tot zijn vernietiging leidt. Met name in het begin is Week End sterk: de scène dat Corinne terloops vertelt over haar seksuele uitspattingen, in het halfdonker terwijl muziek haar soms overstemt, ik was de scène vrijwel vergeten maar vond het een van de beste van de hele film. Daarna volgt natuurlijk de beroemde file scène, een geweldig stukje cinema, en ook de ontmoetingen met Emily Brontë, de zingende man in de telefooncel en de pianist mogen er zijn. Helaas begint het dan al wat te slepen en de ontmoetingen worden gaandeweg minder interessant. Het vele gedeclameer doet de film geen goed en het wordt ook te rommelig tegen het eind.
De sterke stukken in het eerste uur houden Week End nog altijd fier overeind maar een onbetwist meesterwerk is het dus niet. Toch blij dat ik hem eindelijk weer heb gezien, het is misschien niet Godard’s beste, het blijft een originele, provocerende en grappige satire met een paar prachtscenes.
John Milton
-
- 21559 berichten
- 11722 stemmen
Oei, dat viel me niet mee.
Na British Sounds (1970) mijn minst favoriete Godard. Knetter werd ik van dat getoeter, vreselijk.
Nee, ik houd het maar op Vivre Sa Vie, À Bout de Souffle en Bande à Part.
Fransman
-
- 2775 berichten
- 2109 stemmen
Heel veel mooie Franse auto's uit die tijd en ook heel veel van de weg af geraakte autowrakken. Een film met een hoog absurdisme-gehalte en ook zeker bij tijd en wijle amusant, maar verder heb ik geen idee waar deze film eigenlijk over ging. Misschien over de samenleving in de jaren zestig en wat daar allemaal mis mee was? Ik werd gek van die drummer, van dat geschreeuw en die maar doorratelende en onzin roepende stem. En vooral van het feit dat die vreemde personages steeds hun wil opleggen aan andere mensen, die dat dan gewillig ondergaan. Dat was kennelijk de invulling van het begrip vrijheid. De manier waarop met dieren werd omgesprongen zal niet iedereen kunnen bekoren. Dat kon ze destijds weinig schelen. Maar heel gauw vergeten deze film.
cinemanukerke
-
- 1158 berichten
- 738 stemmen
Ik weet het, Godard kleurt niet binnen de lijntjes. In al zijn films maakt hij de kijker bewust van het medium film door de filmwetten te overtreden, in de camera praten, filmreferenties in te lassen, citaten rondstrooien, etc. Film moet transparant zijn. Maar ik had zo graag gehad dat hij met zijn talent een min of meer klassieke film zou maken. Eentje waar die geniale trackingshot van die file het koninginnenstuk kon zijn ivp van nu een subliem moment in een mozaïek van kolder, rebellie en filosofisch gezwets. Maatschappij kritisch in het eerste deel en in het tweede deel zijn visie waarin de Apocalyps eraan komt, einde der tijden, einde der mensheid, einde van de ideologieën en ook einde van de cinema (zie het allerlaatste beeld met de woordspeling 'fin de conte', 'fin de cinema'). Hij had graag de wereld veranderd en hij had graag de cinema veranderd. Het tweede is hem gelukt.
Het laatste nieuws
Rebel Wilson doet boekje open over wangedrag 'Borat'-acteur Sacha Baron Cohen, Austin Butler speelt alcoholverslaafde oud-honkballer | MovieMeter Recap
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
Bekijk ook
Le Souffle au Coeur
Drama, 1971
23 reacties
Vivre Sa Vie: Film en Douze Tableaux
Drama, 1962
81 reacties
Baraka
Documentaire, 1992
41 reacties
Angst Essen Seele Auf
Drama / Romantiek, 1974
67 reacties
Une Femme Mariée: Suite de Fragments d'un Film Tourné en 1964
Drama, 1964
14 reacties
Die Ehe der Maria Braun
Drama / Oorlog, 1978
66 reacties
Gerelateerde tags
weekendtraffic jamman woman relationshipsurrealismenouvelle vague
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.