Walk the Proud Land (1956)

Alternatieve titel: Apache Agent

Western

geregisseerd door Jesse Hibbs
met Audie Murphy, Anne Bancroft en Pat Crowley

John Clum is aangesteld als indianenagent in het Apachereservaat en vastbesloten de belangen van de indianen te verdedigen. Hij moet het vertrouwen winnen van zowel de Apachen als de blanken, waar er ook genoeg van zijn. Die zijn niet allemaal in vrede geïnteresseerd. Gecompliceerd wordt het als Geronimo op strooptocht gaat. Murphy treedt de rebel tegemoet: de laatste poging vrede te bewerkstelligen.

Uitstekende biografische film over een stukje uit het leven van indianenagent, journalist en burgemeester van Tombstone John Clum.
Clum is hier onkreukbaar, recht door zee en integer. Op een manier die enige reserve verdient, omdat het gebaseerd is op het verhaal van zijn zoon.Dus ietwat subjectief zal het heus wel zijn.
Deze film handelt over Clums jaren als indianenagent. Audie Murphy is geknipt voor deze rol en ik vind het persoonlijk één van zijn beste rollen in een western.
Het verhaal volgt in de grote lijnen nauwgezet de gebeurtenissen rond de Apache-indianen in het reservaat en de rol van Clum die zich sterk maakt voor een humaner beleid.
De toevoeging van Charles Drake als de rechterhand van Murphy is zeer geslaagd. Jay Silverheels als Geronimo is niet vaak in beeld, vooral omdat het verhaal handelt over de indianen binnen het reservaat.
De spanningen tussen allerlei groepen worden prima en naar mijn idee vrij volledig in beeld gebracht. Het maakt de complexe situatie waarin Clum moest opereren duidelijk.
Het romantische subplot dat is ingebracht vond ik minder interessant, maar niet storend.

De krant The Tombstone Epitaph, opgericht door Clum, wordt heden ten dage nog steeds uitgebracht. Deze wordt gevuld met oud nieuws over groot en klein leed in en rond Tombstone van de 19e eeuw.
Een abonnement is ook vanuit Nederland mogelijk.

avatar van trebremmit
Na Odeon komt deze nu ook bij Koch op dvd uit.

Walk the Proud Land

avatar van trebremmit
Prima acteerwerk van Murphy in een verder wat saaie en tamme film, ook het subplot met zijn vrouw vond ik niet zo interessant. Wat rest is een aardig drama over Clum waar vooral de mooie technicolor en widescreen beelden een pluspunt zijn.

avatar van mr rumson
Deze film laat een mooi stukje geschiedenis zien over hoe het ook op een goede manier kan worden omgegaan met de indianen en dat daarvoor niet altijd oorlog voor nodig is.
De film speelt een groot gedeelte af in een reservaat van de Apache .
Wat weer voor veel buiten opnames zorgt wat ik een pluspunt vind voor westerns.
Murphy zet een goede prestatie neer als John Clum die al vanaf het begin duidelijk maakt hoe het er voor staat in het reservaat. Mooi is het dan ook om te zien dat hij zich niks van het leger aantrekt en ze zelfs terug naar huis stuurt.
De romance die er bloeit tussen Bancroft en Murphy is op zich leuk om te volgen omdat Murphy al een vrouw heeft waarmee hij plannen heeft om mee te trouwen .
Actie zit er niet zo gek veel in maar op zich mis je dat ook niet .
De film heeft daarvoor een mooi verhaal wat aardig is om te volgen.