ad
  • 8.089.324 stemmen

Hotel Very Welcome (2007)

Drama | 89 minuten

Genre: Drama

Oorsprong: Duitsland

Geregisseerd door: Sonja Heiss

Met onder meer: Ricky Champ, Gareth Llewelyn en Eva Löbau

IMDb beoordeling: 6,4 (531)

Oorspronkelijke taal: Duits

Releasedatum: 13 februari 2007

Over Hotel Very Welcome

In Hotel Very Welcome zijn vijf westerse backpackers op zoek naar zichzelf en naar vrijheid en geluk in India en Thailand. Joshua en Adam, twee jonge Engelsmannen, verliezen zich in raveparties bij volle maan en hebben weinig oog voor de omgeving waarin ze zich bevinden én voor elkaar. Intussen zit Svenja vast in een hotel in Bangkok omdat ze haar verbindingsvlucht heeft gemist. Ze begint via de telefoon een hartstochtelijke, maar stuntelige relatie met een Thaise reisagent die amper Engels praat. Daarentegen tracht de sympathieke Ier Liam het echte India te leren kennen, maar dit lost zijn problemen op het thuisfront niet op. En ten slotte is er de Duitse Marion, die hard in een commune werkt om het geluk en de liefde te ontdekken. Maar de weg naar verlichting is hobbelig.

Vanaf 17 april zal Hotel Very Welcome te zien zal zijn in Smart Project Space te Amsterdam.

Op 11 mei verschijnt de film vervolgens op dvd, op het label van Art Film.

avatar van Jopa

Jopa

backpacker films zijn heerlijk

zet dan wel wat interessante backpackers in de film

totaal niet interessante personages....

deze sloeg elke plank mis

ik kan er helaas niets postiefs uithalen,

misschien de telefoongesprekken tussen de Thaise man en Svenja

maar dat is precies 6 sec. leuk.....

de overige 88 minuten en 54 seconden zijn het overslaan waard

avatar van Freud

Freud

Een aangename sfeerschets waarin naar mijn aanvoelen vooral het concept van 'backpacking' heerlijk onderuit werd gehaald: verwende westerlingen die de cultuur van een ander land willen beleven en leren kennen, maar helemaal falen in hun poging om echt contact te leggen met de plaatselijke cultuur en in de plaats daarvan verstrikt raken in hun eigen probeempjes en hun eigen ego. Daarnaast is het een vrij grappige film, die net iets te eenvoudig is om echt goed te zijn: de grappen zijn erg simpel en ook de psychologische problemen waarmee de personages kampen zijn niet veel gesofisticeerder dan die uit een doorsnee puberboek. De sfeer van de omgeving kwam goed naar voren, maar echt indrukwekkend waren de beelden ook nooit.

Samengevat echter wel een leuke, ontspannende film, met vrij on-sympathieke personages die toch kunnen bekoren.

avatar van ArnoldusK

ArnoldusK

Eerste keer keek ik hem onverwacht 's nachts een keer, toen kwam die wat beter aan, als de tweede keer.

Maar sluit me volledig aan bij Freud, en wil daaraan toevoegen dat de muziek heerlijk is bij deze film. Een prachtige, serene film, die daarnaast ook nog een mooi beeld geeft van India.

Heel natuurlijk gefilmd/geacteerd en daar houd ik wel van!

avatar van narva77

narva77 (crew films)

Deze kwam toch een keer op de ZDF i.h.k.v "Das Kleine Fernsehspiel"?

avatar van timelezz

timelezz

niet boeiend

avatar van Robi

Robi

In een andere recensie las ik over de film dat de maakster zei : Reizen is vaak een wanhopige poging ver van huis gelukkig te zijn.

En dat is precies waar het in deze film omgaat.

Film vind ik trouwens een groot woord. Misschien is het allemaal geacteerd, maar ik zie deze film toch liever als een documentaire.

Het is meer een observatie van een aantal toeristen in India en hoe ze zich daar op verschillende manieren bezig houden.

En als documentaire is ie ook best vermakelijk. Het is ook best wel herkenbaar als ik zo aan sommige reizen denk die ik ook ver weg heb meegemaakt. En de mensen die je dan soms tegenkomt.

Als het serieus als speelfilm bedoelt is, dan scoort ie wel een dikke onvoldoende. Als film is het verhaal namelijk veel te mager, en komt zelfs het acteren niet eens altijd even geloofwaardig over. Hoe tegenstrijdig dat ook klinkt.

avatar van Artkramer

Artkramer

Herzien en verhoogd naar maximum. Wat een geweldige film is dit.

Een puur psychologische film, waar het niet om een uitgebreid verhaal draait, maar om de karakters, hun achterliggende motieven en de interactie met elkaar. Niet complex, wel zeer realistisch.

Acteerwerk is fenomenaal. Dialogen briljant. De juiste cameravoering gekozen.

Meer van dit soort films graag!

avatar van Artkramer

Artkramer

Robi schreef:

Het ís geen documentaire, het is een film.

En het is niet misschien allemaal geacteerd, het is wel zéker allemaal geacteerd.

Als film is het verhaal veel te mager? Uit welk wetboek komt dat?

What's up?

avatar van MrHorror

MrHorror

Artkramer schreef:

Herzien en verhoogd naar maximum. Wat een geweldige film is dit.

Acteerwerk is fenomenaal. Dialogen briljant. De juiste cameravoering gekozen.

Meer van dit soort films graag!

Perfect verwoord, niks aan toe te voegen!

avatar van Awake78

Awake78

Aardige film, maar niet exepcioneel goed. De gebeurtenissen waren, ondanks dat het een arthouseje betrof, net iets te simpel en te weinig opbouwend.

Toch wel wat aardige sketches en af en toe een mooi kiekje van het land - vooral die full moon party op Ko Pha Ngan deed me weer denken aan dat ik daar 's ochtends in de zee stond te feesten gheghe.....

Verder weinig opzienbarend, niet goed maar wel leuk.

avatar van nadrin

nadrin

de film zei me eigenlijk weinig.

Alleen het feit dat het idyllische uit de trektochten was weggelaten en er een realistische beleving was te zien. Maakte de film de moeite waard om hem toch maar uit te kijken.

avatar van Awake78

Awake78

En dan meteen maar een 0,5* geven? Schei toch uit man en geef ff een normaal cijfer.

avatar van Zandkuiken

Zandkuiken

Kan me aansluiten bij het prima stuk van Freud. Sonja Heiss doorprikt het romantische beeld van de vrije backpacker op genadeloze wijze. Maar ze doet dat dan weer op zo'n naturelle, grappige en sympathieke manier dat Hotel Very Welcome ondanks de soms ongemakkelijke situaties tóch een fijne kijkervaring is geworden. Het is wel degelijk fictie, maar bij momenten lijkt het inderdaad echt een documentaire.

Op het eerste zicht wel erg fragmentarisch en oppervlakkig, maar toch meer dan geslaagd. 3,5*

avatar van martijn77

martijn77

Wat een prachtige, eerlijke en mistroostige film. Echte verhaallijnen ontbreken maar toch laat dit vlijmscherp de verschillende perspectieven zien van jonge backpackers op zoek naar zichzelf die uiteindelijk gedesillusioneerd naar huis terug keren. Het feit dat de personen zo plat als een dubbeltje en soms ronduit dom of saai zijn maakt het geheel alleen maar realistischer en deste triester. Het gevoel dat aan het einde van de film overheerst is mijns inziens vergelijkbaar met het sentiment dat je overvalt tijdens de taxirit op weg naar het vliegveld en terug naar huis. Alle rugzakromantiek ten spijt, er is meer voor nodig om je (persoonlijke en veelal westerse) baggage daadwerkelijk achter je te laten.

avatar van 93.9

93.9

Aardig filmpje, helaas niet echt beklijvend...

avatar van davert89

davert89

Aardig filmpje, maar had er meer van verwacht. Wel mooie sfeerbeelden af en toe.

avatar van takeshi

takeshi

Prachtige film die op zeer treffende wijze toont hoe je op reis vóór alles jezelf meeneemt, zoals Seneca eens zei. De karakters in Hotel Very Welcome vertoeven stuk voor stuk in oorden die in het Westen als paradijselijk en/of exotisch worden beschouwd, maar lopen toch constant tegen hun getroebleerde gemoedstoestand en sores op het thuisfront aan. Zo zie je dat zorgeloosheid een voorwaarde is voor een plezierige reis, niet het doel ervan.

De relatieve stuurloosheid en het gebrek aan opwinding in het verhaal dienen er juist toe de illusie onderuit te halen dat reizen één groot, zaligmakend feest is. Om de film hierop aan te vallen vind ik eerder een geval van verkeerde verwachtingen dan gefundeerde kritiek.