Miao Miao (2008)

Hongkong / Taiwan
Komedie / Romantiek

geregisseerd door Hsiao-tse Cheng
met Sandrine Pinna, Wing Fan en Jia-yan Ke

De 18-jarige Ai is een vrolijke tiener die haar studies niet al te serieus neemt. Het enige waar ze belangstelling voor heeft is het bakken van cakejes. Die cakejes komen echter altijd verbrandt, scheef of hard als steen uit de oven. Ai geeft de moed niet op en kan ze kan zich geen grotere vreugde voorstellen dan het maken van het perfecte gebakje. Dan komt er iemand in haar leven en ontdekt ze dat er nog andere leuke en belangrijke dingen bestaan dan cakejes bakken. Die iemand is Miao Miao, een uitwisselingsstudente uit Japan. Miao Miao is ook een uitstekende kok die Ai de delicate kunst van het bakken zal bijbrengen.

Niemendallerig fimpje

Binnenkort ook eens kijken en de film van echte commentaar voorzien.

Doe dat. Dit lijkt me meer iets voor jou.

hmm het klinkt appart.. ben wel benieuwd

avatar van danuz
Miao Miao is vooral een film die zijn hang naar mierzoet drama niet onder stoelen of banken schuift. Een soortement van driehoeksverhouding zorgt voor veel liefdesuitspattingen, melancholie en liefdesverklaringen. Cheng voert het geheel nog wat op door te kiezen voor een opvallende visuele stijl ondersteunt door een heel resem aan Chinese popdeuntjes. Vond het zelf iets té om erin mee te kunnen gaan, maar op de één of andere manier was dit in zijn naïviteit best charmant.

Goed.

Heeft (bijna) alles om een erg sterk romatisch drama te zijn. Visueel erg mooi. Geweldig kleurgebruikt, bijna elk shot is wel een beeldje. Muziek is erg poppy maar past wel binnen de setting. Niet opvallend goed verder, maar heb me er ook niet aan gestoord. Acteerwerk is ook meer dan behoorlijk.

Het enige wat ontbreekt is het geduld bij de regisseur, ofwel is de editor er met een halve film vandoor. Sommige scenes hadden zo sterk kunnen zijn, maar het lijkt vaak of ze het eerste en laatste kwart eruit geknipt hebben. Zo verkloot met op belangrijke momenten het tempo, wat de film jammer genoeg geen goed doet.

Echt slecht wordt het er ook niet door, maar telkens wanneer je als kijker even lekker wil verdrinken in een sfeer wordt er nogal hard weggecut. Jammer, want verder weinig aan te merken op deze film. 't Is allemaal erg pril en naïef, maar wat wil je anders met een setting als deze?

Zeker niet verkeerd, jammer dat er niet wat spaarzamer is omgesprongen met het materiaal. Zonder extra scenes had de film zeker een kwartier tot twintig minuten langer mogen duren.

avatar van Cosoco
Lieflijk filmpje dat het vooral moet hebben van een paar afzonderlijke, vertederende scènes zoals het falende cakejes bakken en de scène met de CD-titels.. Wel erg zoet inderdaad, maar met het hart op de juiste plaats.

De poppy soundtrack past ook netjes bij de naïve personages. Helaas vond ik nét het hitje van het bandje zelf wel een beetje vervelend. Maar gelukkig heet de film Miao Miao, en niet Get Together.

Aarzelingen en vertwijfeling lopen als rode draden door deze film. Ze laten niet alleen de voornaamste personages met een onbevredigend gevoel achter, maar ook mij als toeschouwer. De beide jonge dames zetten aardige rollen neer, in tegenstelling tot de apathische eigenaar van de cd winkel.
Na afloop had ik evenwel het gevoel dat de film niet af was vanwege de losse eindjes. Misschien was dat wel de bedoeling of heb ik iets gemist. Het is een film van “net niet”. Niet slecht, maar ook niet goed.