• 8.485.752 stemmen

Alternatieve titel: The Telegraphist

Oorsprong: Noorwegen / Denemarken

Geregisseerd door: Erik Gustavson

Met onder meer: Bjørn Floberg, Marie Richardson en Jarl Kulle

IMDb beoordeling: 6,5 (652)

Plot Telegrafisten

Het is 1903 in een klein plaatsje in Noorwegen. Ove Rolandsen wil vooruit in het leven en daarbij ook nog een beetje plezier hebben. Hij wil trouwen met Elise, de dochter van de plaatselijke fabriekseigenaar. Zij ziet hem ook wel zitten, maar er zijn twee problemen: Ze is al verloofd met een zakenrelatie van haar vader en Ove heeft niet bepaald veel geld. Dus stort Ove zich op zijn tweede liefde: uitvinden. Daarmee moet hij toch kunnen binnenlopen, zo meent hij.

image

gauke

Noorse, wat filosofische gevoelsfilm vertelt een romantisch plattelands-verhaal, belicht tegen de sociale voorwaarden en omstandigheden van die tijd. Met hele mooie en soms rauwe beelden.

avatar van bob de niro

bob de niro

Mooie film met mooie beelden van het noorse platteland!3,5*

avatar van Semsoethot

Semsoethot

Nou, dan ga ik hem komende nacht maar eens kijken. Wel grappig dat deze film uit 1993 nu pas gerecenceerd wordt

avatar van Semsoethot

Semsoethot

Inderdaad een fraai geschoten film. Het verhaal is vederlicht maar wel goed in elkaar gezet met sympatieke karakters die door de acteurs goed vorm worden gegeven.

avatar van shannen128

shannen128

ik ben in slaap gevallen bij deze film. Dat zegt genoeg denk ik

avatar van Jan W

Jan W

Beetje Heimat-achtige setting laat een goede indruk achter. Mooi en humorvol verhaal over een stoere telegrafist/uitvinder die de vrouwen op hol laat slaan in een Noors dorpje aan zee begin 1900. Er wordt alle tijd genomen om het verhaal af te wikkelen en dat past weer mooi in de tijd waarin het zich afspeelt. Ik heb volgens mij nog nooit een Noorse film gezien, laat staan gekocht, en nam deze mee bij de witte boekenmarkt voor omgerekend 1,65 euro. Puur afgaande op de informatie op de hoes. Prima keuze achteraf. Niet voor actie-liefhebbers maar interessant voor mensen die wel van dit soort, wat tragere, films houden. 3,5*

avatar van Boenga

Boenga

Te weinig (eigenlijk geen) diepgang in het simpele en clichématige verhaal.

Bovendien een groep acteurs die niet bepaald de beste prestatie uit hun carrière volbrengen.

Daarbij volstaan de mooie beelden niet om te kunnen spreken van een degelijke, laat staan goeie, film...