Newcastle (2008)

Alternatieve titel: Blue Blue Blue

Australië / Japan

geregisseerd door Dan Castle
met Lachlan Buchanan, Xavier Samuel en Reshad Strik

De 17-jarige Jesse wil graag de beste surfer ooit worden, maar hij leeft in de schaduw van zijn oudere broer Victor die er zelf niet in slaagde dit te verwezenlijken. Zelfs in zijn natuurlijke habitat van prachtige golven, lonkt zijn arbeiderstoekomst aan de horizon, wanneer de kolenschepen opnieuw de haven binnen varen. Jesse heeft de vaardigheden om zich uit deze realiteit te surfen door deel te nemen aan het internationale circuit. Maar kan hij ook de neiging om zichzelf steeds te saboteren onderdrukken? Wanneer hij met zijn vrienden een weekendje weggaat, ontmoet hij zijn eerste grote liefde. Hier zorgt een tragedie ervoor dat hij ontdekt wat er werkelijk telt. Hij zet dan ook de beste prestatie sinds mensenheugenis neer.

Uitstekend drama mooie locaties en dito cast.

avatar van maxcomthrilla
Zon, zee, strand, surfen, nacht, drama: Newcastle in een notendop!

Ik mag graag (proberen te ) surfen, mits ik de zee binnen handbereik heb. Aan zee geen gebrek in deze film, het water klotst voortdurend tegen de camera aan, die af en toe naar adem hapt. De prachtig in beeld gebrachte (surf)scenes in en als het even kan natuurlijk òp de zee vormen dè attractie, waarom je Newcastle een blik waardig zou moeten gunnen.

Verder kleurt de film nergens buiten de lijnen, alhoewel de regisseur wel zijn best doet om sfeer te scheppen door zijn scenes bv. langer te rekken, het komt helaas niet altijd even goed van de grond omdat de beelden dan plotseling wel heel donker zijn, ook al besef ik mij dat het nacht is.

Het drama gedeelte is nog aardig poëtisch in beeld gebracht, al bevalt de film mij naast de spectaculaire surfscenes vooral zo goed, omdat de film het hart (uiteindelijk) op de juiste plaats heeft zitten, ondanks een soms wat onuitstaanbare hoofdrolspeler in de gedaante van Jesse. Het voelde trouwens ook weer als een warm bad, om dat typisch Australische Engels te horen! Een fijne, zomerse film. 4*

Heel erg middelmatig filmpje die ik niet snel nog een keer ga kijken.

Coming of age film die het meer moet hebben van prachtige surfopnames en jongens met supermooie lijven dan van het verhaal.

avatar van AnyaH
Spectaculaire Australische coming-of-age dramafilm. Cinematografie: oogstrelende en adembenemende beelden van de Australische kust bij Newcastle. Met grote zeeschepen op de achtergrond, prachtige kleuren van de zee en de lucht. Scѐnes: vrijwel uitsluitend buitenscѐnes op het strand, tussen de golven, letterlijk in/onder water en op straat. Enkele binnenscѐnes bij Jesse thuis. Muziek: vlotte goed passende, af en toe dramatische filmmuziek. Cast: jonge (blonde) surfboys met getrainde lijven spelen naturel, de paar vrouwen in de film spelen rollen van ondergeschikt belang.

Plot: een groep surfvrienden gaat een weekend naar de duinen om plezier te maken en zich voor te bereiden op de surfwedstrijd. Jesse en Dan hebben vriendinnen meegenomen. Scotty is jaloers en Fergus is stiekem verliefd op Andy. Als Viktor met zijn twee vrienden arriveert, heeft hun competitiedrang verstrekkende gevolgen.........

Resumé: al die blonde jongens vond ik op elkaar lijken: Jesse, Dan, Andy, ik kon ze amper uit elkaar houden en met nat haar is het nog lastiger. Daarnaast Scotty (met haarband), jongere broer Fergus (donker haar) en oudere broer Viktor. Het verhaal is mager maar wordt later wel iets beter. Heftige onderwaterbeelden zijn knap gefilmd. Aan het einde een hilarische scѐne die het dramatische in balans trekt. Al met al toch een zomerse feelgoodmovie.

Een in NL lastig verkrijgbare film. Op de hoes van de Blu-ray staat 15j en ouder, maar de film bevat geen expliciete scѐnes, dus 12j en ouder lijkt mij realistischer..... Opvallend detail: Viktor, Jesse en Fergus hebben een heel Nederlands klinkende achternaam: Hoff.

Boodschap: al is het trauma nog zo erg, het leven gaat uiteindelijk toch verder........