Zhong Hua Ying Xiong (1999)

Alternatieve titel: A Man Called Hero

Hongkong
Actie / Fantasy

geregisseerd door Wai-Keung Lau
met Ekin Cheng, Qi Shu en Nicholas Tse

Hero, wordt aangenomen als leerling van de meesterzwaardvechter Pride. Zijn vreugde verandert in wanhoop als hij thuiskomt en zijn ouders vermoord aantreft. Na een bloedige vergelding is Hero gedwongen om naar Amerika te vluchten. Zestien jaar later gaat Sword, de zoon van Hero, op zoek naar zijn vader die hij, sinds hij kind was, niet meer heeft gezien.

avatar van YuLaw16
Het verhaal
Hero moet gedwongen China verlaten omdat hij daar een westerling vermoordt heeft. Wat ie niet weet is dat zijn vriendin zwanger is. Zestien jaar later gaat zijn zoon genaamd Sword opzoek naar zijn vader in Amerika.

Eigen mening
Ik heb deze film niet echt uit gebreid beschreven. Het verhaal is echter behoorlijk complex. Zo neemt Hero het op tegen ninja's en even later vecht ie tegen de Ku Klux clan.

Na he succes van Stormrider besloot Andrew Lau een nieuwe film te maken. Met veel mensen uit Stormriders maaktte hij A man called Hero. A man called hero is nog een groter succes geworden dan Stormriders. Maar hoe kan dat? Is deze film beter dan Storimriders? NEE dat is het niet. Persoonlijk vindt ik Stormriders beter (Stormriders is ook niet zo'n geweldige film). 2 uur lang moet je naar saaie geklets, gejank en gelach kijken. Af en toe plaatsen ze een heel klein gevechtje (vol met mooie special effects). Het eindgevecht vond plaats op het vrijheidsbeeld. Het was een erg mooi gevecht maar het duurde hooguit 3 minuten. Deze film heeft een all star cast. Ken Lo en Yuen Biao speelde ook in deze film, maar hun karakter konden ze net zo goed weglaten. Yuen Biao kan nog steeds mooi vechten, maar in deze film trapt hij hooguit 5 keer. De soundtrack van deze film was wel mooi en ik denk dat ze daarmee het publiek hebben beinvloed.Echte martial arts fans kunnen deze film beter vermijden maar als je toch nieuwsgierig bent waarom deze film zo'n succes was houdt ik je niet tegen. Alleen je bent gewaarschuwd.

cijfer 5.5/10

avatar van Ramon K
Baggerfilm! 1 ster

avatar van Macmanus
Is een stuk korter dan yulaw

avatar van ToNe
Deze film heeft goede personages die een betere script hadden verdiend.

Ik had de Amerikaanse dub gezien en weet niet of daarin is geknipt. Naar mijn gevoel ontrak er [te] veel.

In het begin dacht ik dat ik met een epos te maken had...[ouders dood, naar amerika, verloren zoon etc.] maar dat viel vies tegen!

De slotconfrontatie is wel leuk gevonden, alleen is je interesse al tot een nulpunt gezakt.

>>>>> Prachtige film

YuLaw16 schreef:
Het verhaal

Eigen mening

cijfer 5.5/10

hoe zit het met het einde dan, heb altijd aan een vervolg gedacht

Goed.

Zou op zich niet eens zo'n opvallende film geweest zijn, maar toch knap om een film als deze uit 1999 te zien. Al een tijd na de hoogdagen van de vorige martial arts periode, maar wel mooi de start van de nieuwe periode (Crouching Tiger en Hero) voorgebleven. Een film als deze was toen niet echt een zekere zet.

Wel een typische Lau mengelmoesje. Het begin heeft wat weg van de oudere martial arts flicks, eens in Amerika aangekomen deed het me meer denken aan de 11 jaar jongeren Chen Zhen. Veel bekende gezichten (Tse en Cheng uiteraard weer in hoodrollen), ook veel opvallende bijrollen (Francis Ng, Yuen Biao, Anthony Wong, Jordan Chan - achter z'n masker).

Gevechten zijn niet overweldigend maar toch best aangenaam. Iets teveel slechte CG, maar toch (als je goed kijkt) zie je ook al de beginselen van een Hero terug. Verder gelukkig veel variatie zodat het tempo van de film hoog blijft en de extra 10 minuten (90 minuten vind ik doorgaans een betere richttijd voor een film als deze) goed gevuld zijn.

Mnee, kon deze Andrew Lau best pruimen. Niet niks om een film als deze in '99 af te leveren. Ik verbaas mij over de lage score (al doe ik dat tegenwoordig bijna dagelijks heb ik zo het gevoel).