Eldorado (1921)

Alternatieve titel: El Dorado

Frankrijk

geregisseerd door Marcel L'Herbier
met Ève Francis, Jaque Catelain en Marcelle Pradot

Sibilla, een flamencodanseres uit het zuiden van Spanje tracht door in een café te dansen genoeg geld te verdienen om haar zieke zoon te onderhouden. Esteria, één van de notabelen uit de stad is de natuurlijke vader van haar zoon, maar hij heeft hem nooit erkend. De dochter van Esteria, Iliana, heeft een verhouding met een Zweedse kunstenaar, Hedwick. Ze spreken telkens af in het prachtige Alhambra. Op een avond sluit Sibillia de twee geliefden op in het Alhambra en perst Esteria af om er voor te zorgen dat haar zieke zoontje verzorgd raakt.

avatar van xgogax
Minstens zo belangrijk en invloedrijk als Napoléon van Abel Gance , geniaal !

***** / *****

avatar van xgogax
Among those who subsequently felt the influence of El Dorado was Alain Resnais who "sought to renew a certain style of silent cinema" when he was making L'Année dernière à Marienbad.

Wikipedia

Minstens zo belangrijk en invloedrijk als the castle of Fu Manchu van Jesse Franco ,geniaal!

Even zonder dollen:de labyrintische sequentie in het Alhambra(het echte,bedoel ik,niet nagebouwd in een studio maar geschoten op locatie) mag er inderdaad wezen,en doet vaag denken aan ADAM van Resnais.Helaas duurt dit echter allemaal slechts een tiental minuten,die intussen nog worden opgeleukt met docu-achtige footage van semana santa processies.
Visueel ook sterk is het gebruik van tinting om verschillen in tijds en psychische toestanden aan te geven.
Ook hier echter,als in l'inhumaine(waar eveneens tinting werd gebruikt,maar willekeuriger) krijgen we een verhaal voorgeschoteld dat kant noch wal raakt en niet meer is dan een soort Carmen-rip off achtige sinjoritaatjes kitsch dat je onmogelijk serieus kunt nemen.Zonder terug te vallen op locaties als het Alhambra is dit werk dan ook vooral een oefening in verveling.Of misschien was dat precies wat Resanais wilde overbrengen.
De soundtrack werd verzorgd door Milhaud en kunnen we ook als een zouteloze Carmen imitatie omschrijven.
Oh ja:L'Herbiers vriendje Catelain bakt er weer niet te veel van,de heldin is nog wel ok.