Lille Soldat (2008)

Alternatieve titel: Little Soldier

Denemarken

geregisseerd door Annette K. Olesen
met Trine Dyrholm, Lorna Brown en Finn Nielsen

Lotte is een soldaat die net is teruggekomen van de oorlog. Ze drinkt en haar appartement is een rotzooi. Wanneer haar vader haar bezoekt, biedt hij haar een baan aan. Het blijkt dat hij zijn geld verdient door het aanbieden van de diensten van Afrikaanse prostituees. Lotte begint zijn vriendin en populairste attractie Lily naar klanten te rijden. Lotte besluit dat Lily haar hulp nodig heeft.

Van het weekend gezien op de Berlinale. Visueel gezien is de film schitterend, maar het is op een dusdanige gestileerde manier gedraaid dat het nergens echt weet te emotioneren. Daarbij duurt het ook veel te lang voordat je het gegeven an sich geaccepteerd hebt en zitten er rondom dit gegeven ook wel wat onduidelijk- en slordigheden in het script.
Desalniettemin erg mooi, maar helaas niet meer dan dat...

avatar van zembla
Goed uitgewerkt drama met wederom een uitstekend acterende Trine Dyrholm. Zij is o.a. te zien in "In Your Hands" en "Troubled Water".

Trine Dyrholm speelt met verve de beschadigde vrouw in deze mooie kleine film.

avatar van Leo1954
Somber en zeer aangrijpend drama met een fantastische Trine Dyrholm.

Mooie film. De relatie tussen de twee vrouwen bouwt heel mooi op en er wordt fantastisch geacteerd. Vreemd genoeg krijgt de film na het opbiechten van geheimen aan elkaar een andere wending die ik niet zo goed begrijp. Ik vind het dan ook jammer dat de film zo eindigt. Maar met alles wat daarvoor gebeurde blijft het voor mij toch een mooie film.