Devi (1960)

Alternatieve titel: The Goddess

India

geregisseerd door Satyajit Ray
met Chhabi Biswas, Soumitra Chatterjee en Sharmila Tagore

Kalikinkar Roy droomt dat zijn zeventien jaar oude dochter Doyamoyee een gereïncarneerde godin is. Hij begint dit idee te verspreiden en als een ziek kind na een ontmoeting met Doyamoyee beter wordt, begint zij zelf ook te geloven dat zij een godin is.

avatar van Poisonthewell
Wederom een pareltje van toch wel een van de beste filmmakers aller tijden. Ray weet emotionele en spirituele aspecten van de menselijke ziel te onderzoeken zonder dat er ook maar een greintje sentimentaliteit bij komt kijken. Hierin overtreft hij zelfs de beste werken van Ozu. Het verhaal van Devi is erg simpel, maar de film is emotioneel bijzonder complex. 4,5*

avatar van stephan73
Komt 21 September op DVD van het niet altijd betrouwbare label Mr. Bongo. Niet al te duur, maar kwalitatief ook niet altijd erg goed.

Tegelijkertijd wordt ook Ray's Teen Kanya (1961) uitgebracht.

DVD Times - 2 films by Satyajit Ray in September - dvdtimes.co.uk

Ik wacht even de reacties af en besluit daarna wel of ik ze zal kopen!

avatar van Mochizuki Rokuro
Inmiddels uit op het Mr. Bongo label (die meer Ray films heeft uitgebracht). Net als de releases op Artificial Eye houdt de kwaliteit niet altijd over, maar iets is beter dan niets. Ray is nog altijd iets bijzonders. Inmiddels besteld bij Play voor onder de 10 euro (incl. verzending).

avatar van Mochizuki Rokuro
De humanist Ray andermaal in een dramatisch (thematiek) zeer uitgebalanceerde film. Jammer dat het dramaturgisch wat rammelt: er wordt veel te veel geouwehoerd in de film naar mijn smaak de spanning en aandacht vloeiden weg) en het einde is (zonde-zonde) veel te veel afgeraffeld. Waar Ray soms ruim twee uur gebruikt voor zijn milieuschets, hadden hier tien minuten extra de film geen kwaad gedaan.

Maar wat zijn zijn dilemma's toch universeel ondanks zijn Indiase thematiek en krachtig door hun eenvoud. Prachtige actrice in de hoofdrol, dot het prima als de tot Devi uitgeroepen schoondochter en haar interne strijd. Ook haar man in een uitstekende rol trouwens

avatar van Donkerwoud
Verontrustend verhaal over religieuze devotie die omslaat in iets waarbij een individu mee wordt gesleurd in de gekte van de massa. Niet echt een esthetisch hoogstaande film, maar het gelaagde acteerwerk van Sharmila Tagore maakt heel veel goed. Die doordringende blik blijft mij nog wel een tijdje bij. Net zoals de kinderlijke onschuld die ze op sommige momenten ook uitstraalt. Liefhebbers van deze film doen er goed aan om ook eens Gaav uit 1969 te checken.