Partir (2009)

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Catherine Corsini
met Kristin Scott Thomas, Sergi López en Yvan Attal

Samen met haar man (Yvan Attal), een succesvol chirurg, brengt Suzanne (Kristin Scott Thomas) in harmonie en luxe haar dagen door. Toch mist ze haar vroegere werk als fysiotherapeute. Na de nodige overtuigingskracht helpt hij haar bij het opnieuw opstarten van een praktijk. Haar leven wordt volledig overhoop gegooid met de komst van klusjesman Ivan (Sergi López), die wat bouwwerkzaamheden verricht. Een instinctieve liefde dringt zich op. De aantrekkingskracht tot hem is zó sterk dat Suzanne haar perfect uitgestippelde leven achter zich laat en hem volgt in een passioneel avontuur. Haar man weigert zich neer te leggen bij de nieuw ontstane situatie. In zijn frustratie en onwil om zijn verlies te nemen, besluit hij alle registers open te trekken om zijn vrouw, die hij beschouwt als zijn eigendom, weer terug te krijgen.

avatar van blurp194
Een naar verhaal maakt niet altijd een goede film.

Mooie beelden, mooi geacteerd, maar aan het verhaal is weinig positiefs te herkennen. Niet alleen hebben we het allemaal al vaker gezien, maar ook de teneur die het zet stroomt over van het negatieve. Weinig aantrekkelijk om daar dan eens anderhalf uur voor te gaan zitten. Dat zou je misschien dan nog kunnen doen voor het acteren van KST of Yvan Attal, maar heel indrukwekkend kan ik dat eigenlijk ook niet vinden.

Er zijn betere films.

Bijna zo cliché als het leven zelf...

Kristin Scott Thomas in de rol van "femme infidèle" maar deze keer staat niet Claude Chabrol maar ene Catherine Corsini, mij eigenlijk onbekend, aan de regie en die brengt het er eigenlijk behoorlijk van af.
Het verhaal is veel ouder dan de straatstenen, zodat veel afhangt van de acteurs in het uitbeelden van de psychologische, mentale inpact van dergelijk gebeuren en hiervoor is er garantie genoeg : de drie hoofdspelers zijn allen uitmuntend in hun rol.
Al tillen Kristen Scott Thomas (vooral) en co de prent op een hoger niveau dan verwacht, het moet ook toegegeven dat de film een indringend en verrassend slot inhoudt.

avatar van Robi
Een vrouw verlaat haar man om er vandoor te gaan met de klusjesman. Bepaald geen origineel onderwerp en verhaal. Er zijn al zo veel films over dit thema gemaakt en het is dus ook zeker geen bijzondere film. Al wordt er wel prima geacteerd en zit de film verder goed in elkaar. Deze film is wel wat heftiger dan de gemiddelde affaire film mat dramatische gevolgen.