Filming 'Othello' (1978)

West-Duitsland
Documentaire

geregisseerd door Orson Welles
met Orson Welles, Robert Coote en Hilton Edwards

Na vele jaren geworsteld te hebben met financiers bracht Orson Welles in 1952 'Othello' uit. Vijfentwintig jaar later besloot hij een documentaire te maken voor de Duitse televisie over de totstandkoming van deze Shakespeare-verfilming. In de ontstane documentaire, 'Filming Othello', vertelt hij openhartig over de financiële perikelen en praat over zijn artistieke keuzes bij het maken van de film.

avatar van Drs. DAJA
Welles zou een reeks documentaires maken voor de Duitse televisie over zijn films waarvan Filming Othello de eerste zou zijn. Alhoewel Filming The Trial volgens IMDb voor een groot deel af zou zijn is die nooit in premiere gegaan. Deze film wel, tesamen met de originele Othello heeft hij zelfs nog gedraaid in Berlijn (ik geloof op het befaamde filmfestival). Onder Welles-scholars befaamd omdat de film tot de kleine groep behoort waarbij hij "totale" beschikking had over de inhoud en omdat het tevens de laatste film is die hij heeft afgemaakt.

Hierna nooit meer een release gekregen en een befaamde film in het bootlegcircuit waarin hij zelfs tamelijk moeilijk te vinden is.

avatar van PaulieWalnuts
En waar heb jij deze film dan gezien, als ik vragen mag?

avatar van Drs. DAJA
Via via gevonden.