Teenage Angst (2008)

Duitsland

geregisseerd door Thomas Stuber
met Franz Dinda, Janusz Kocaj en Niklas Kohrt

Vier studenten op een dure privéschool in een grensgebied vormen samen een vriendengroepje. 's Nachts besluiten ze er tussen uit te glippen, om vervolgens lol te maken en te drinken. Tijdens de ontsnapping zoeken ze naar de meest extreme afleidingen. De tijd tikt voorbij en de groep wordt steeds gewelddadiger. Na een tijdje begint de groep zich te keren tegen de zwakste, dit is Leibnitz. Dyrbusch (de 'leider' van de groep) en zijn hulpje Bogatsch, gaan maar door met het kwellen van Leibnitz, die zich er maar bij neerlegt, wat hij voornamelijk doet, omdat hij weet dat hij toch niks kan beginnen tegen de pestkoppen en omdat hij hun 'vriendschap' niet wil verliezen.

avatar van horned_reaper
Wel een zeer korte speelduur...

Aardige film laat goed zien wat er allemaal kan gebeuren als jongeren geen stop kennen, in iets wat met een onschuldig spelletje begint en later kan uitgroeien tot een tragedie.

avatar van vranque
Ho ho, stinissen. Dit zijn geen gewone jongeren. Dit is Nyenrode op zijn duits. Maar ik ben het wel met je eens dat dit daar niet afhankelijk van is. Maar het geeft wel een ander gevoel en dat lees ik niet bij jou berichtje.

Inderdaad dit zou ook kunnen gebeuren in Breukelen.
Misschien gebeurt het ook wel maar ik ben geen voorstander van zulk soort vernederingen en spelletjes..

avatar van henkula
ho ho Henk, dit is wel Duitsland, de rol van Vanessa (Stephanie Schönfeld) was wel wat vreemd, net als de wereldvreemde directeur, die zou ik niet als hoofd van zo'n internaat zetten, maar ja, we blijven in Duitsland.

Ik miste een opbouwende spanning in de film. Het moment tussen een gezellig jongensclubje en het terroriseren van Liebnitz was te kort waardoor een opbouw ontbrak. Het verhaal had veel meer uitgediept kunnen worden. Jammer, wat mij betreft een gemiste kans.

Voor deze scholieren is het leven een spel en omdat ze uit de hogere klasse komen weten ze dat wat ze ook doen het geen consequenties heeft, want enkel het geld en het vertier zijn belangrijk. Vanuit hun ik-gevoel kunnen ze zich zelfs met agressie, folteringen, vernederingen en sadisme bezighouden.
Er zit een soort latente spanningsopbouw in de film en zeker een shock-effect. Ik vind wel dat het einde meer uitgewerkt had kunnen worden.

avatar van DjFrankie
Korte maar boeiende film. Zeer zeker een mooie spanningsopbouw.