The Winning Season (2009)

Komedie / Sport

geregisseerd door James C. Strouse
met Sam Rockwell, Emma Roberts en Rob Corddry

Bill (Sam Rockwell) is een afgeserveerde basketbalcoach. Wanneer hij wordt gevraagd om het basketbalteam voor meiden van zijn middelbare school te coachen, krijgt hij een kans om zichzelf weer in een positief daglicht te zetten.

avatar van rep_robert
Standaard sportfilmpje met het gebruikelijke groepje tieners dat nog niet goed met elkaar samenspeelt, elk hun eigen probleempjes heeft en en coach die op zijn retour is. Weinig verrassingen in dat opzicht, net zoals het verloop van het verhaal wat je vanaf minuut 1 ook kan uitstippelen en soms niet diep genoeg gaat.

Films als dit moeten het dan ook van hun uitstraling hebben en die zit wel snor. Rockwell is in vorm als basketbalcoach en de meiden onderling hebben ook wel chemie. De interactie tussen Rockwell en de groep meisjes is ook wel te pruimen, vooral in het begin ws het leuk met die feminist in het groepje.

Voor de rest weinig verheffend, liefhebbers van dit typisch Amerikaanse genre zullen zich wel vermaken.

2,5*.

avatar van the new guy
Totaal niet de film die ik had verwacht. Geen flauwe komedie maar een goede film dus. Er zaten leuke grappen in maar de film werd echt goed door de hoofdrol. Zeer goed gedaan. Het clichématige verhaal zorgt voor een normaal punt ipv uitmuntend maar het is toch een aanrader.

Niet onaardige film over een aan lager wal geraakte coach, die dankzij een onmogelijk lijkende opdracht met vallen en opstaan zijn leven weer enigszins op het spoor krijgt. Niet echt een komedie, maar ook geen drama. Hangt er zo'n beetje tussenin.
Een goede hoofdrol van Sam Rockwell. Ook Julia Rogers' nichtje Emma is best goed, al wordt het wel tijd, dat zij eens wat zwaarder materiaal krijgt om te laten zien wat zij als actrice echt waard is.

avatar van Epitaph
Duur van deze film klopt niet, heb 'm net gekeken en duurt met aftiteling hooguit 100 min.

avatar van nightbreed
Toen ik het verhaal las had ik er weinig vertrouwen in. Ik dacht: Weer zo'n klef clichéfilmpje over een sportploeg zonder zelfvertrouwen die dan met behulp van een wijze coach boven zichzelf uitstijgt. Gelukkig had ik het helemaal mis. Dit is een film met leuke karakters en een fris script. Ik vond de humor met de droevige ondertoon ook erg geslaagd.

Niet echt hoogstaand en ook al diverse keren uitgevoerd en beter. Het verhaal is behoorlijk cliché en voorspelbaar maar is nog net te doen en de uitvoering is nog redelijk dankzij Sam Rockwell. Dan kom ik gelijk op het hoogtepunt van de film en dat is toch wel Sam Rockwell. Hij speelde best leuk en ik lag in een deuk (de enige keer tijdens de film) toen hij op het einde vermomd als mascotte als een idiote aan het dansen was. Leuk om op een regenachtige dag te bekijken als er verder niets beter te doen is maar meer ook niet.

avatar van david bohm
Hartverwarmende en bij vlagen komische sportfilm met aardig acteerwerk met name van de heer Rockwell. Zoals in elke sportfilm die ik heb bekeken worden de clichés niet geschuwd.

Aardige film waarin een basketbalcoach met veel tegenzin het meisjesteam van school moet coachen. Een standaard sportfilm met een uiterst voorspelbaar verloop wat hier en daar niet even goed is uitgewerkt. Wel heeft de film een vlot tempo en een fijne cast waarbij vooral de wisselwerking tussen Sam Rockwell en de meiden goed werkt.

avatar van Fran
Dit soort verhalen zijn wel vaker in diverse soorten en maten gefilmd maar deze film onderscheidt zich toch wel. Als je kijkt naar een vergelijkbare film a la "Mighty Ducks" dan is de humor behoorlijk oubollig maar in deze film zat meer dan voldoende vermakelijke humor.

Het "foute" karakter Bill is al heel vermakelijk om naar te kijken. Hoe deze sikkeneurige coach zichzelf de afgrond in lijkt te werpen maar toch stiekem heel verknocht raakt aan de meiden. Hoe die meiden ook verknocht aan hem raken. Het gemeut van die meiden op zich en de manier waarop Bill hierop reageert en natuurlijk de wedstrijden waar Bill niet meer bij mag zijn maar waar hij zich toch steeds weer probeert in te wurmen.

Het zijn allemaal zeer vermakelijke gebeurtenissen die dit een leuke en luchtige film maken om naar te kijken. Zeker als je een rotdag hebt gehad, vind ik deze film wel een aanrader.

avatar van galaxydriver32
Op imbd 6,6/10 punten

Zeer matig.

Op zich niet veel meer dan de doorsnee sportfilm, het mag dan over meisjes gaan en er mag wat meer drama inzitten, maar het verloop van de film (uitgezonderd een mini-twist) op het einde ligt vanaf het begin al redelijk vast.

Rockwell doet het goed al zie ik hem toch liever in een iets blijere rol. Hij is iets té teneergeslagen. Het levert zeker in het begin een aantal geinige conversaties op, na halverwege is het scherpe er wel af en zit ook de humor weer in een brave plooi.

Echt interessant wil de film niet worden, het drama werkt niet goed genoeg en de humor is te spaarzaam. Qua regie is het armoe troef, begrijpelijk dat Strouse hierna nooit meer een film geregisseerd heeft. Gelukkig is de film wel wat korter dan de 120 minuten die hierboven aangegeven staan, dat was toch echt het finale nekschot geweest.

Op zich niet héél slecht, maar nogal duf en ondanks een wat scherper begin te flauw en dramatisch. Rockwell redt de film nog een beetje, en gelukkig maar.