Our Idiot Brother (2011)

3,06

Komedie / Drama

geregisseerd door Jesse Peretz
met Paul Rudd, Elizabeth Banks en Zooey Deschanel

Ned (Rudd) ziet het goede in elke situatie en in iedereen, waardoor hij vaak botst met de rest van de wereld – vooral met z’n familie. Nadat hij een tijdje heeft gezeten als straf voor het dealen van marihuana, trekt Ned in bij z’n oudste zus Liz (Mortimer), een hooggespannen moeder van twee. Hij helpt mee in de opvoeding van haar zevenjarige zoon River, maar zijn versie van wat grappig is voor kinderen strookt niet met die van z’n zuster. Nadat hij het leven van Liz op z’n kop heeft gezet, trekt hij in bij de middelste zus Miranda (Banks), een gedreven journaliste. Hij maakt al snel een potje van haar grote doorbraak en verstoort haar voorzichtig opgebouwde liefdesleven. Hij moet dan maar naar z’n jongste zus Natalie (Deschanel), wier wilde verleden als kind haar geluk dreigt te vernietigen. Overal waar Ned komt laat hij chaos achter, maar uiteindelijk ook een zweem van waarheid en geluk.

90 BERICHTEN 29 MENINGEN
geplaatst: 6 augustus 2012, 18:25 uur [permalink]
Ten eerste vind ik dit geen komedie maar eerder een speelfilm met komische stukjes erin. Echte grappen zijn er niet. Op zich geen verkeerd filmpje maar het idee vond ik te klein om er een film van te maken van 90 minuten. Na een tijdje heb je het wel gezien en je voelt wat er gaat gebeuren. helaas.

Toch 2 **

avatar van Aapje81
geplaatst: 6 augustus 2012, 22:03 uur [permalink]
Erg sympathieke film met een uitstekende cast en charismatische hond. Banks, Deschanel en Rudd doen het allemaal prima. De dialogen lopen lekker en ik heb een aantal keren erg gelachen.

Enig kritiekpunt is dat de film halverwege een beetje inkakt maar uiteindelijk is het geen al te groot obstakel omdat de balans tussen onconventioneel en charmant nergens uit het oog verloren wordt. De slotscene zegt wat dat betreft veel.

Erg leuke film die mijn bioscoopbezoek zeker waard was.

Boven gemiddeld.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
geplaatst: 12 augustus 2012, 22:53 uur [permalink]
Vervelende filmzusjes.

Rudd speelt een vrolijke hippie, die niet altijd even snugger overkomt. Hij is naief, eerlijk en onschuldig en daardoor is de boodschap dat juist de omgeving uit idioten bestaat snel helder. Er wordt echter niet echt gedramd met moralisme in deze leuke komedie. Gelukkig maar, het zou een hoop pret bederven. Nu gaat het vooral om de knotsgekke familie.

Veel heeft het allemaal niet om het lijf, maar Banks en haar filmzusjes zijn voldoende vervelend om door het ludieke broertje wakker te worden geschud. Dat gaat gepaard met een aantal zeer geslaagde grappen, alsmede met wat flauwere. De humor rust hier dan ook vooral op de excentrieke personages, die door de uitstekende cast met zorg worden ingevuld.

Goed.

Met dank aan Paradiso voor het recensie-exemplaar.

avatar van Charlie Cheese
geplaatst: 25 augustus 2012, 16:08 uur [permalink]
Na 20 minuten afgezet. Ik vond het gruwelijk saai.

avatar van Fran
geplaatst: 27 augustus 2012, 08:31 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Op zich wel een grappig verhaal maar voor mijn gevoel had er veel meer uitgehaald kunnen worden. Op zich zijn de personages allemaal helemaal goed maar het verhaal en de humor zelf kabbelt teveel. De stomme situaties waar broerlief steeds weer in terecht kwam hadden wat mij betreft veel meer uitgewerkt kunnen worden.

In het begin was het behoorlijk saai maar naarmate je de karakters van de zussen wat meer leert kennen en je ziet hoe onschuldig en naief Ned eigenlijk wel niet is, wordt het steeds beter. De beginscène was overigens wel heel goed met die agent die hem erin luist om wiet aan hem te verkopen. Hadden ze dat maar de gehele film volgehouden ....

Maar desondanks is het op zich wel een grappig filmpje om naar te kijken. Als je hem in de winkel ziet liggen is het je geld niet waard maar als je hem langs ziet komen op tv is het je tijd wel waard.

avatar van tal1b
geplaatst: 30 augustus 2012, 23:47 uur [permalink]
Aapje81 schreef:

👍
Geweldige film idd en leuke personages, zowel de hoofdrol als de bijrollen.

avatar van Mythos
geplaatst: 22 september 2012, 13:36 uur [permalink]
Niet heel bijzonder en wat traag, maar toch wel een lekkere wegkijker.
Prima rol voor Rudd, het acteerwerk klopte goed samen.
Ach, en een lekkere knuffel hond doet het altijd goed.
Bij dit soort films heb ik dat vaker, eerst schiet het niet op, heb ik eindelijk m'n draai gevonden duurt het nog maar een paar minuten 😂

avatar van darksider
geplaatst: 23 september 2012, 11:24 uur [permalink]
Halfweg de film de boel stilgelegd , droge humor , weinig vermakend.
0.5 niet meer waard vind ik persoonlijk

avatar van T-man
geplaatst: 23 september 2012, 19:42 uur [permalink]
Ik vond deze film niet mee nog tegen vallen. Heeft geen indruk gemaakt, maar ik heb niet de drang gevoeld om de film tussentijds af te zetten. Ik heb de film vrij gemakkelijk af gekeken.

avatar van Beun de Haas BV
geplaatst: 10 oktober 2012, 02:19 uur [permalink]
Deze film in een paar woorden? Na het zien al vergeten.

Ned is een ontzettend naïeve dude met het hart op de goede plek, die onderhouden wordt door zijn ietwat gespannen zussen. Een lekker zooitje ongeregeld dat voor onderhoudend kijkplezier zorgt. Niets meer en niets minder. Echter, daar waar het karakter van Ned zogenaamd onvermijdelijke sympathie zou moeten opwekken, stoorde ik mij bij vlagen behoorlijk aan zijn ruggengraatloze en infantiele instelling. For fuck's sake, Ned, grow a pair. Devalueerde voor mij de film jammer genoeg.

Krappe 2,5 *

geplaatst: 15 oktober 2012, 13:53 uur [permalink]
Lekkere 'feel-good' film. Leuke grappen voor even op de bank.

avatar van Rodger
geplaatst: 13 november 2012, 10:01 uur [permalink]
ach, lekkere film.. waar er al zoveel van zijn gemaakt, maar dat maakt deze niks minder....
2.5***

avatar van david bohm
geplaatst: 13 november 2012, 20:26 uur [permalink]
Redelijke comedy over een wereldvreemde karikatuur die door zijn onnozelheid in allerlei situaties verzeild raakt. Wegens gebrek aan eigen woonruimte logeert hij bij familie. Paar redelijke personages, zoals het lesbische stel maar het acteerwerk is aan de matige kant. Van Paul Rudd ben ik sowieso geen fan, een nietszeggende acteur. Geen aanrader.

avatar van Picker
geplaatst: 28 november 2012, 13:00 uur [permalink]
Af en toe hilarisch, wat een idioot zeg. Prima film.

geplaatst: 29 december 2012, 21:56 uur [permalink]
Eigenlijk best een saaie, flauwe en clichématige bedoeling die eigenlijk ook nergens echt grappig is. Vanwege de cast is de film wel nog enigszins genietbaar en dat is vooral te danken aan Zooey Deschanel en Elizabeth Banks. Paul Rudd als de idiote broer Ned vond ik eigenlijk behoorlijk tegenvallen en ik had ook totaal geen sympathie voor hem. Ik vond hem wel wat weg hebben (qua uiterlijk dan) van "The Dude" uit de film "The Big Lebowski". Gelukkig duurt de film niet lang (85 minuten) waardoor het nergens echt vervelend wordt. Zoals iemand hierboven ook al aangeeft ben je deze film snel vergeten want het gaat eigenlijk nergens over.

avatar van Zizzo
geplaatst: 29 december 2012, 22:04 uur [permalink]
leuke, vermakelijk film met een sterke cast. De laatste minuut hadden ze van mij eruit mogen laten.

avatar van nightbreed
geplaatst: 30 december 2012, 12:10 uur [permalink]
Zeker niet onaardig, maar de broer was over-de-top dom en dat verpestte het een beetje. Met een iets serieuzere ondertoon zou deze film een stuk beter geslaagd zijn, want de karakters zijn goed en het acteerwerk is prima.

avatar van Elineloves
geplaatst: 30 december 2012, 18:02 uur [permalink]
Aardig, al ontbrak er tussen sommige personages wat magie. Vond het komedie gehalte ook niet erg hoog, had allemaal nét iets leuker en vlotter mogen zijn. Cast was wel zeer aangenaam. Beetje een vervelend verhaal rondom de ex-vriendin en de hond. Niet grappig, haalde juist de vaart er uit. Zooey en Elizabeth zijn erg mooie verschijningen, al waren hun personages best vervelend, het was geen straf om naar ze te kijken.

geplaatst: 31 december 2012, 01:34 uur [permalink]
Goeie film waarin een nogal goedgelovige broer zijn drie zussen bezoekt als hij net uit de gevangenis komt. Een simpel filmpje met een bijzonder hoofdpersonage waarbij het leuk is om te zien hoe de mensen om hem heen in de problemen komen, gewoon doordat hij eerlijk is. Niet hiliarisch, maar zeker wel grappig. Een aangename cast waarbij Paul Rudd zeer sympahtiek overkomt.

avatar van oemoemenoe
geplaatst: 5 januari 2013, 16:50 uur [permalink]
Grappige lui die het van de dialoog moeten hebben .
Typisch vrouwelijke wanorde die door een naieve simplistische man aan de kaak gesteld wordt.

avatar van SnakeDoc
geplaatst: 8 februari 2013, 13:40 uur [permalink]
Paul Rudd wou volgens mij een beetje de Zach Galifianakis uit Hangover nadoen.

Mislukt!

De komedie is hier ook ver te zoeken, net als een leuk origineel vermakelijk script.

Erg saai allemaal!

avatar van ArnoldusK
geplaatst: 27 februari 2013, 18:12 uur [permalink]
Voorspelbare, weinig humoristische komedie. Paar leuke scènes, maar verder niet mijn humor in het geheel. Het verhaal kabbelt uiteindelijk hartstikke leuk voort, waarbij er zelfs nog een duidelijke semi-wijze levensles uit naar voren komt; 'just be honest' , en verder de hele songtekst van Carole King's "Beautiful". Verder typische Amerikaanse humor , vermengd met heel duidelijke stereotype beelden van 'de zakenvrouw', 'de hippie' en 'de alternatieveling'. Het einde is overbodig cliché, maar de bloopers daarentegen zijn weer leuk. Hehe. Het geheel zal niet in toplijstjes terugkomen en is gewoon bedoeld om effe 1,5 uur af te schakelen. Doel geslaagd. Voldoende. 3*

geplaatst: 18 maart 2013, 12:21 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Leuk.

Twee films op rij waarin in Rudd best kan pruimen, het moet eigenlijk niet gekker worden. Zijn rol doet af en toe inderdaad wat aan The Dude in TBL denken, vond Rudd alleen minder irritant. De drie zussen zijn leuk, maar misschien net iets te verschillend om echt als zussen door te gaan.

Daar ligt mijn grootste kritiekpunt trouwens, de film is wel érg gescript. Rudd gaat mooi bij elk van z'n zusjes logeren, verpest het drie keer op rij. De levens van de drie zussen worden allemaal netjes overhoop gegooid, ze beseffen uiteindelijk alle drie hoe lief Rudd wel is en uiteindelijk komt het met Rudd, z'n hond en een bonusvriendinnetje ook helemaal goed . Losse eindjes zijn ook compleet taboe in deze film.

Gelukkig zitten er best wat grappige momenten in de film, erg snedig is de humor niet maar links en recht is er best een leuke kwinkslag te vinden. De cast doet het verder ook behoorlijk aardig, al moet gezegd dat het soms wat op automatische piloot lijkt te gaan bij sommige acteurs.

Leuk tussendoortje dus. Wat er van drama inzit is puur noodzakelijk voor het plotje, verder hangt er een aangenaam sfeertje en duurt de film gelukkig niet te lang.

avatar van Zeriel
geplaatst: 15 april 2013, 21:39 uur [permalink]
Beter dan de titel doet vermoeden.
Prima film eigenlijk, niet wereldschokkend. Goede sfeer, aardige karakters.
Al te flauwe grappen blijven gelukkig achterwege, alsook de bijna verplichte" romantische komedie" bullshit.
Geen dijenkletser, wel een glimlach.

avatar van russo
geplaatst: 20 mei 2013, 11:24 uur [permalink]
Niet mijn soort film

avatar van cantforgetyou
geplaatst: 11 juni 2013, 08:05 uur [permalink]
Wij vonden dit een super goede film. Gewoon hartstikke leuke karakters en bijrollen. Paul Rudd blijft een leuke vent. In deze rol was hij ook erg overtuigend. De zussen hadden ook allemaal grappige en/of licht hysterische rollen. We hebben de film in één zucht uitgekeken. Kijken dus. Als je open staat voor niet alleen 'American Pie' achtige humor.

avatar van DjFrankie
geplaatst: 29 september 2013, 00:37 uur [permalink]
Vanavond samen gekeken met Hangover III, Deze wint, meer humor, en een geweldige rol van moeders.

geplaatst: 21 april 2016, 17:33 uur [permalink]
Matig filmpje. Ik vind de hoofdrolspeler niet echt grappig.

avatar van Daan258

geplaatst: 5 juli 2016, 20:25 uur [permalink]
Vreselijke film.
Had wel weer even zin in een comedy maar dit was echt 3x niks.
Ook Paul Rudd die ik normaal gesproken altijd niet vervelend vind om naar te kijken was in deze film bagger.
Heb hem zelfs halverwege afgezet.

Geen stem dus.

avatar van IH88
geplaatst: 7 maart, 12:22 uur [permalink]
Our Idiot Brother

Prima film. Rudd is een soort 'The Dude' light en doet het uitstekend. De relaxte houding van Ned staat in schril contrast met het hysterische en drukke leven van zijn zussen. In het begin lijkt Ned nog de weirdo die in de gevangenis komt voor het verkopen van marihuana aan een geüniformeerde agent.

Maar naarmate de film vordert lijkt het er steeds meer op dat de levenshouding van Ned nog zo slecht niet is, en dat de mensen om hem heen de gekkies zijn. De zussen worden gespeeld door Deschanel, Mortimer en Banks en ze doen het alle drie naar behoren. De film heeft genoeg humor en wordt gelukkig niet al te sentimenteel. Dat zou ook niet passen bij het personage dat Rudd speelt.