Asperger's Are Us (2016)

Documentaire / Komedie

geregisseerd door Alex Lehmann
met Noah Britton, Ethan Finlan en Jack Hanke

Voor de leden van een komisch gezelschap “Asperger’s Are Us” is het makkelijker om contact te zoeken met een publiek zonder gezicht dan met hun eigen familie. Noah, New Michael, Jack en Ethan hebben het syndroom van Asperger (een vorm van autisme). Ze gaan op een tour langs dertien steden in de Verenigde Staten. Dat is een hele stap voor hen: normaal gesproken deden ze elk niet meer dan vier optredens per jaar (drie van hen zijn schoolgaande twintigers, de ander is een professor, een dertiger). Met elk optreden lijkt hun populariteit te groeien.

Matige documentaire waarin een groep jonge comedianten met asperger wordt gevolgd naar aanleiding van waarschijnlijk hun laatste show. Zolang de documentaire zich focust op de dagelijkse kwesties waar deze vier mee te maken hebben en ook hoe hun omgeving omgaat met hun syndroom, is het redelijk boeiend. Echter gaat het te veel over hoe ze hun laatste show voorbereiden, en dit is minder boeiend.

avatar van SmackItUp
Helaas een nietszeggende documentaire. Ik verwachtte dat het meer over het dagelijks leven en de omgang met Asperger zou gaan, maar zoals scorsese al aangaf, is het stuk over de show totaal niet boeiend.

avatar van BlueJudaskiss
Sympathieke maar uiteindelijk loeisaaie documentaire. Lullig om te zeggen, maar de jongens waren niet zo heel erg interessant, en hun show eigenlijk ook niet.

Povere docu.

Zo lullig is het helemaal niet om te zeggen dat de jongens niet zo interessant zijn, dat is ook gewoon zo. Ze lijden niet aan één of andere mega obscure ziekte, noch is dit de eerste docu die Asperger in het daglicht zet. En Asperger's Are Us weet gewoon niet zoveel toe te voegen aan de rest.

Grappig zijn de heren ook al niet, waardoor de hele comedy tour toch een enkele wenkbrauw doet fronsen. Het oogt allemaal erg knullig en amateuristisch, mij verbaast het in ieder geval niet dat ze na deze docu niet uitgegroeid zijn tot een wereldsensatie.

Veel meer dan een korte introductie van de vier en een matige registratie tot de opvoering van de show is het niet. Geen idee wat je er verder mee moet. Misschien leuk als dit soort humor aanspreekt of je nog nooit over Asperger gehoord hebt, maar verder is het een redelijk zinloze bedoening.