Ray (2016)

Rusland / Duitsland
Drama / Oorlog

geregisseerd door Andrey Konchalovskiy
met Yuliya Vysotskaya, Christian Clauss en Philippe Duquesne

Drie individuen dienen een noodlottige beslissing te nemen, waar ze toe veroordeeld zijn. Terwijl ze hun verhaal vertellen wordt de kijker meegenomen naar het eind van de Tweede Wereldoorlog. Daar kruisen zich de paden van Olga, een mooie aristocratische Russische emigrant, Jules, een corrupte en collaborerende Franse politieman en Helmut, een naïeve maar hoog gerangschikte SS-officier.

avatar van Verhoeven
Wir schaffen das?!

Konchalovsky heeft het gewoon weer 'geschafft'! Prachtig!

kappeuter (moderator)
Vanaf 11 januari 2018 in de bioscoop (Contact Film)

avatar van mrklm
In een troosteloze verhoorruimte moeten drie mensen zich verantwoorden voor hun daden tijdens WOII. Jules [Philippe Duquesne] is een Franse politie-agent die collaboreert met de Nazi's, Hans [Peter Kurth] is een hoge officier in het Duitse leger en komt uit een aristocratische familie met een trotse militaire geschiedenis en Olga [Yuliya Vysotskaya] is een Russische aristocrate die in een concentratiekamp terecht komt nadat ze in Parijs twee Joodse kinderen probeerde te verbergen. Een boeiend verhaal met prima acteerwerk en een aantal sterke momenten, maar de verhoorscènes halen je steeds uit het verhaal en breken daarmee de dramatische opbouw waardoor de film niet zo indrukwekkend is als het had kunnen zijn.

avatar van tbouwh
Terwijl het drama zich gestaag ontwikkelt, reflecteren de drie belangrijkste personages voor de camera op de gevoelens die de oorlog bij hen teweeg brengt. Vormelijk laveert die situatie telkens ergens tussen bekentenis en kruisverhoor. Een eenduidige functie lijken de monologen niet te hebben, omdat ze bij alle drie de personages een andere impact hebben. Als Olga voor de camera verschijnt, zien we de fysieke en mentale impact die het leven tussen gevangenschap en vernedering op een mens kan hebben. Tegelijk spreekt uit haar personage een ongrijpbare kracht, een stukje hoop: het is een zichtbaar en op zichzelf waardevol detail dat aan het einde van de film helaas op een misplaatst spirituele wijze wordt uitgewerkt.

De vragen die Paradise stelt over de aard van de ideologisch gedreven mens tekenen zich zo scherp af dat zijn personages soms zelf ideeën dreigen te worden. Konchalovsky gaf zelf aan dat de verleidelijke gedaante van het kwaad (ook het centrale thema in zijn film Inner Circle) de kern van Paradise strak benadert. Het is precies dat stukje sturing dat de film geleidelijk steeds sterker aan geloofwaardigheid doet inboeten.

uitgebreide recensie