Zhuang Si Le Yi Zhi Yang (2018)

Alternatieve titels: Jinpa | 撞死了一只羊

China

geregisseerd door Pema Tseden
met Jinpa, Genden Phuntsok en Sonam Wangmo

Op een afgelegen weg over de vlaktes van Tibet rijdt een truckchauffeur een schaap aan. Hierdoor ontmoet hij een jongeman, die graag een lift van hem wil. Terwijl ze al rijdend praten bemerkt de chauffeur dat de jongeman een zilveren dolk aan zijn been heeft gegespt. Als de chauffeur de jongeman op een tweesprong afzet, weet hij niet dat hun korte samenzijn alles heeft veranderd en dat hun beider lot vanaf dan met elkaar verbonden is.

• Vanaf 29 augustus in de bioscoop

Vanaf 29 augustus in de bioscoop (MOOOV Film Distribution)

avatar van Redlop
Was dit even een tegenvaller. Als inkijkje in de barre Tibetaanse omgeving is het redelijk. Het verhaal is pretentieus vaag. Een wraakfilm is het niet want daarvoor gebeurt er te weinig. Veel aandacht voor terloopse zaken als het wisselen van een lekke band en het zeiken in het openbaar. Erg vervelend al met al. Tibetaanse wijsheden op de aftiteling vertellen dat we naar een diepzinnig mysterie hebben gekeken.

Wie een visueel fraai verzorgde film verwacht, want producer = Wong Kar Wai, komt bedrogen uit.

avatar van hvdriel
"Wanneer ik je bij mijn droom betrek, wordt deze ook jouw droom," is het slot van een Tibetaans gezegde en tevens de slotwoorden van deze film. Regisseur Perma Tseden filmdroomt over de vrachtwagenchauffeur Jinpa - 'dood schaap' in het Chinees - die in zijn truck rookt, drinkt, naar muziek luistert en voortdurend zijn blik op aanvliegende roofvogels richt. Dan overrijdt hij een schaap en pikt een lifter op (ook Jinpa geheten) die van plan is om de moord op zijn vader te wreken. Ziehier de beginsituatie van een bijzondere film, geschoten in groezelige beelden op een troosteloze hoogvlakte, gevangen in een vrijwel vierkant filmkader.

De twee Jinpa's zijn elkaars tegenbeeld of complementair aan elkaar: de chauffeur een in leren kleding gehulde rockster voor wie roken belangrijk is en die we de gehele film volgen, en de in lompen gehulde wreker die niet rookt, maar wel sigaretten bij zich heeft en die al snel uit beeld verdwijnt.

In deze filmdroom volg ik de trucker op zijn wonderbaarlijke reis die uiteindelijk leidt naar het dorp waar hij de wrekende Jinpa heeft afgezet, of nee, die uiteindelijk leidt naar zijn droom waarin de twee Jinpa's lijken samen te vallen.

"Wanneer ik je mijn droom vertel, zul je hem misschien vergeten. Wanneer ik mijn droom uitvoer, zul je je hem wellicht herinneren. Wanneer ik je bij mijn droom betrek, wordt deze ook jouw droom." Regisseur Pema Tseden vertelt, voert uit en laat mij ten slotte in de filmzaal deelgenoot zijn van zijn filmdroom.

Een nieuw genre is geboren: het verfilmen van Tibetaanse gezegden.