My Queen Karo (2009)

Nederland / België / Frankrijk

geregisseerd door Dorothée Van Den Berghe
met Anna Franziska Jaeger, Matthias Schoenaerts en Déborah François

Amsterdam, de jaren zeventig. Tussen allerlei volwassenen leidt de kleine Karo haar eigen leven in een groot kraakpand. Karo leeft zonder zorgen, totdat haar moeder Dalia het moeilijk krijgt met de vriendin van haar anarchistische vriend -en de vader van Karo- Raven. Het conflict lijkt te escaleren, wanneer de groep volwassenen -en dus ook Karo- uit het kraakpand lijkt te worden gezet.

avatar van sonyjh
wat een clichématige schijtfilm

avatar van gizzegiz
Prachtig sfeerbeeld van een commune in de jaren 70. Het naakte kan misschien sommige mensen storen, maar dat hoorde er toen gewoon bij... Voor mij een pareltje

Zojuist dit pareltje voor de tweede keer gekeken. Wat een prachtig acteerwerk van Anna Francisca Jaeger! 4☆

avatar van bjerik76
vond het allemaal wel erg saai, de cast trouwens ook.
alleen dat kind speelde wel goed, maar dat kon de film niet redden.

avatar van sinterklaas
Ja, hier hadden ze in Nederland zelf eens op moeten komen. Zalige en realistische film.

Om te beginnen de sfeer; Het Amsterdam van de jaren 70 lijkt hier haast voelbaar te zijn en ook lijk je je mee te kunnen leven in het krakerssfeer. Dat de regisseur gebruik maakte van abstractie; waarbij je niet overdreven veel van de stad zelf zou zien (op de gewoonlijke kiekjes na) was opzich een goedkope en slimme opzet. En dan nog werkt alles helemaal goed.

Een Belgisch krakersgezin zien brood in onze hoofdstad; in eerste instantie een snoepwinkel voor krakers. De film volgt voornamelijk het leven en de rituelen van de hele groep; een vervallen woonblok, hier wat tafels en stoelen, obscure jaren 70 jazzrock e.d. op de LP, feesten, neuken terwijl een ander zich daar niet aan stoort... en dan de steeds hetere adem van de justitie in hun nek.

Dit alles gebeurd ter observatie van het eigenzinnige meisje Karo, die pendelt tussen haar eigen kinderlijkheid, als de volwassenen in haar bijzijn. Ze probeert zich voor te bereiden op een nieuw leven in Amsterdam, sluit een vriendschap met prostituee Jacky (erg schitterend neergezet door Rifka Lodeizen... Met nadruk op dat platte Amsterdamse accent) en maakt, al dan wel met een afstandelijke houding, langzaamaan vriendjes met twee kinderen van een ander krakersgezin. Ondertussen besteed ze haar tijd aan zwemles. Ook de demonstraties waren sterk. Echter is het vrije leven net iets te vrij wanneer haar vader aan de haal gaat met een andere vrouw. Haar vader wordt overigens ook wederom sterk vertolkt door Schoenaerts. Zijn eigenwijsheid en het vasthouden aan zijn motto brengt ook niet altijd iets goeds.

Die vakantiescene was een onvergetelijk stukje coming of age en een soort lichtpuntje in de situatie en ook de prille liefde tussen Karo en Daniel beuren de boel op. Ook in de periode wanneer er apartheid begint te ontstaan in de woongroep. Nee, dit is geen film over rozengeur en manenschijn.

Ja, dit was een zeer gelukte film. Realistisch (om ook over die rellen te zwijgen), rauw, betoverend, zomers en echt. De uitzichtloosheid lijkt hier kleur te geven en je wordt letterlijk in de jaren 70 sfeer meegeslokt. Karo is lief (vooral met dat egeltje) en Schoenearts laat weer zichzelf van zijn rauwe opgefokte kant zien. Ja... Ik kan alleen maar zeggen: Klasse!