Shiza (2004)

Alternatieve titels: Fifty-Fifty | Schizo | Шиzа

Kazachstan / Rusland / Frankrijk / Duitsland

geregisseerd door Gulshat Omarova
met Oldzhas Nusupbayev, Olga Landina en Eduard Tabishev

De film speelt in het Kazachstan van begin jaren negentig. De vijftienjarige Mustafa, die vanwege gedragsproblemen Schizo genoemd wordt, heeft van de vriend van zijn moeder de opdracht gekregen om mannen te vinden voor illegale gevechten. Zijn leven komt echter in onrustig vaarwater als één van de door hem geronselde mannen ernstig gewond raakt en overlijdt na een gevecht. De man had Schizo zijn prijzengeld gegeven om naar zijn vrouw en zoontje te brengen. Dat doet Schizo, maar hij wordt verliefd op de jonge vrouw. Opeens vindt hij zijn leven zinvol, nu hij weet voor wie hij geld moet verdienen.

avatar van Vinokourov
Adequaat gemaakt filmpje over wel een maf in elkaar gezet verhaal. Welke functie heeft de schizofrenie van Mustafa nu werkelijk? Hij moet af en toe wat pillen slikken en de plaatselijke dokter vindt dat hij naar de grote stad moet voor een betere behandeling. Maar verder draagt zijn schizofrenie niet veel meer bij op deze film. Alhoewel... ik vergeet bijna dan zijn acteerwerk. Dat was wel ontzettend droog en eentonig, misschien moet daar dan een link gelegd worden? Dat aparte acteren van hem vond ik overigens niet vervelend vreemd genoeg.

Maar het maffe van het plot houdt daar niet op! De vijftienjarige Schizo raakt verliefd op een oudere vrouw met een kind. Hoogst merkwaardig allemaal, maar ik heb wel meer merkwaardige dingen gezien uit Centraal-Azië (Beshkempir is een goed voorbeeld), die als normaal bevonden werden. Enfin, toch wel een alleraardigst filmpje achteraf. Het vele gebruik van lichtblauw viel me op tijdens het zien hiervan. Het maakt de film 'fris' en wel aangenaam van karakter.

Een evenwichtige gangsterballade in de vorm van een sociaal, coming-of-age drama. Een verhaal, begin jaren negentig, waarin een jongen (levend in een onvruchtbaar en zowel klimatologisch als sociaal onherbergzaam Kazachstan), ondanks alle tekorten, uitgroeit tot een sterke persoonlijkheid. Een film met de (gebruikelijke) ingrediënten: weerzinwekkende omstandigheden, zoeken naar identiteit, geweld en liefde. De regisseur is sterk in beelden, dynamisch in balans tussen nabijheid en afstand en toont de misère met ontroerende stukjes menselijkheid, maar ook met een perspectief van hoop. De film is niet sepctaculair, maar raakt je ongewild.

avatar van Phantasm
Je moet ervan houden, voor de liefhebber, niet mijn ding.

Schizo is een jongen van 15 die enigszins contact gestoord is. Hij trekt op met een oudere vriend die mannen ronselt voor prijsgevechten en trekt Schizo op die manier mee in de wereld aan de onderkant van de samenleving. Als er op een gegeven moment veel beelden zijn van de bloederige gevechten lijkt de film een andere wending te krijgen en van een ander, voor mij veel minder interessant genre, maar gelukkig blijft de film gefocust op de jongen. De film komt erg deprimerend over en maakt je niet enthousiast om Kazachstan in het echt te willen bezoeken. Maar er zit wel verhaal in de film al stelt het ook niet al te veel voor. Het acteren is niet bijzonder maar verder OK. Net als dat de film ook niet echt een hoogvlieger is, maar wel boeiend genoeg om een keer gezien te hebben.

avatar van Boenga
Beetje dubbel gevoel bij deze film.
Verhaal is niet helemaal m'n ding; een situatieschets van het buitenleven in een groot, rauw Centraal-Aziatisch land; de mix van een coming of age-verhaal (leuk) met geld en geweld in het criminele milieu (wat me dus een stuk minder boeit).
De film trok me wel mee, maar ik stel mezelf meteen de vraag of dat ook het geval zou zijn geweest als de taal Engels was en Texas de locatie...