Can-Can (1960)

Muziek / Komedie

geregisseerd door Walter Lang
met Frank Sinatra, Shirley MacLaine en Maurice Chevalier

Het is 1896 en de geruchtmakende Can-Can dans is verboden in Parijs. Dat weerhoudt een café eigenaresse er niet van de dans toch op te voeren, dit tot groot genoegen van haar gasten. Zij weet op slinkse wijze de wet te omzeilen, daar haar advocaat de corrupte rechter in zijn macht heeft.

Franks Sinatra, Shirley MacLaine en Louis Jourdan zingen op hun allerbest in deze vrolijke musical over liefde en can-can (dat is, voor ieder die het nog niet zou weten, lange tijd een verboden dans geweest). Bevat prachtige liedjes waarvoor ik telkens weer moet huilen, waaronder C'EST MAGNIFIQUE en YOU DO SOMETHING TO ME. Een mustsee voor alle liefhebbers van musicals!!!

4 sterren krijgt deze van mij, omwille van de geweldige liedjes en de romantische sfeer. oke, het verhaal is niet veel waard, maar daar moet je ook niet aan denken

Het is bekend dat Kroetsjov de set van "Can-Can" ooit bezocht en achteraf verklaarde dat hij nog nooit zo'n decadente boel had gezien.
Wellicht had de Sovjetleider spijt niet tot de regelmatige klanten van de Moulin Rouge, Lido enzovoort te behoren, of benijdde hij de charmes van Shirley MacLaine en Juliet Prowse, of de songs van Cole Porter, of de champagnestemming van Sinatra-Chevalier-Jourdan....
Pretentieloos maar charmant. Paris, oh la la....

avatar van Mescaline
Shirley MacLaine is echt betoverend in deze film! Wat een vrouw! De scenes in de club waren voor mij persoonlijk het beste, de optredens daar zijn echt mooi uitgevoerd! Helaas zijn deze scenes voor een speelduur van 2 uur en 10 hele minuten een beetje dun gezaaid en gaat het verhaaltje over de Can-Can meer naar de achtergrond. Jammer eigenlijk dat er in plaats hiervoor is gekozen voor een nogal geforceerd liefdesverhaaltje. De film heeft met tijden een heerlijke sfeer maar heeft in zijn lange speelduur helaas ook iets te veel scenes die het allemaal net niet zijn, begrijp me niet verkeerd over het algemeen gezien is de film best vermakelijk maar het liefdesverhaaltje weet maar moeilijk te overtuigen en geloofwaardig over te komen.
Het acteerniveau daarentegen is gelukkig niks mis mee en de aankleding van de locaties duidelijk ook niet, maar toch is het allemaal niet super speciaal verder en had de speelduur met 40 minuten omlaag gemogen.