Keiner Liebt Mich (1994)

Duitsland
Komedie / Drama

geregisseerd door Doris Dörrie
met Maria Schrader, Pierre Sanoussi-Bliss en Joachim Król

Volgens hoofdpersoon Fanny (Maria Schrader) is de kans dat je als alleenstaande vrouw van dertig door een atoombom wordt getroffen reëler dan de kans om een geschikte man te vinden in deze kluchtige relatiekomedie. En het enige wat haar gelukkig kan maken is natuurlijk een man. Jammer alleen dat die aardige buurman homoseksueel is en zwart bovendien, maar hij voorspelt haar wel dat ze binnenkort een droomprins tegen zal komen.

kappeuter (moderator)
Aardige film Fisherking ?
Ik vond Bin Ich Schon van dezelfde regisseur erg goed.

avatar van Yak
Yak
Ik vond Bin Ich Schon van dezelfde regisseur erg goed.

Heb ik nu toevallig thuis liggen, en ik verwacht er veel van! Ik zat eraan te denken om hem nu op te gooien, maar met morgen weer een doodnormale werkdag denk ik dat ik 'm even tot morgen bewaar.

FisherKing
Männer heb ik als eerste gezien van Dörrie en vind die nog steeds het beste. Deze is ook heel vermakelijk. Ich bin schön moet ik nog kijken. Maar ik ben nog nooit teleurgesteld door een film van Doris Dörrie. Ze heeft een schijnbaar lichtvoetige toets van film maken die me zeer bevalt.

kappeuter (moderator)
Ik begrijp wat je bedoelt. Dat viel me ook op toen ik Bin ich schon zag. Daarom zou ik meer films van haar willen zien.

FisherKing
Ik moet er gelukkig ook nog een paar inhalen

Film viel me wat tegen.
Na Bin Ich Schön was ik benieuwd naar meer werk van Doris Dörrie, en na Aimée & Jaguar gezien te hebben wou ik ook graag meer zien van Maria Schrader.
Ik vind het verhaal uiteindelijk te luchtig. In combinatie met de wat flauwe Duitse humor en de in deze film tuttige Maria Schrader maakt dat ik de film niet zo goed vind. De film is me ook wat te kitscherig.
Ik vind de film 'vermakelijk', maar niet meer dan dat.
2,5 sterren

Jammer dat het voor jou niet werkte Kapp. Ik vond het persoonlijk een erg charmante, leuke film. Het verhaal wordt inderdaad enigzins luchtig door de momenten waarop Dörie kiest om humor in te brengen (bijvoorbeeld wanneer Orfeo om geld bedelt om naar Afrika terug te kunnen - terwijl hij het nodig heeft om de huur te kunnen betalen - en mensen hem daarvoor daadwerkelijk geld geven terwijl zij hem straal voorbij lopen als hij aanbiedt om hun hand te lezen o.i.d.). Deze 'lichtvoetige toets' van filmmaken (zoals Fisherking hierboven perfect opmerkt), bevalt mij ook zeer. Het 'kitscherige' werkt voor mij juíst en Maria Schrader tuttig? Waarom vind je dat? Dat is toch haar rol en past perfect bij het personage Fanny? Als eenzame, teruggetrokken levende vrouw, die bang is voor - en ontevreden is met - het leven? Ook in deze film heeft zij mij nauwelijks 'valse' momenten gegeven en blijkt wederom wat voor een 'naturele' en veelzijdige actrice het is.

Chantal1978 schreef:

Nee ok, ze doet dat inderdaad prima. Ik bedoelde eigenlijk dat ze een tuttig type speelt. Dat sprak me niet zo aan, dat personage.
Ik vond haar alleen veel leuker en aansprekender in Aimée & Jaguar. Heel ander soort film, maar toch. Ze kan daarin veel meer van haar acteerkwaliteiten kwijt, en charisma.
Wellicht had ik daarom te hoge verwachtingen van deze film en Schrader haar rol.

Mee eens!

Leuke 'bittersweet' movie...

Deze oprechte, absurde en tegelijk droefgeestige komedie was magisch en licht van toon en kende de nodige verrassingen. Het verhaal over een (depressieve) moderne, bijna dertigjarige vrouw, die single was en de onzekerheid en angst die dat met zich meebracht en over de onvoorspelbaarheid van de liefde en de dood als symboliek, werd goed verteld. Een zwarte, homoseksuele paranormale begaafde, met wie de hoofdpersoon een platonische liefde beleefde, leerde om te waarderen wat je wel hebt in plaats van wat niet (is het glas half vol of half leeg?