ad
  • 8.177.882 stemmen

The Eagle Huntress (2016)

Documentaire | 87 minuten

Met onder meer: Daisy Ridley

Releasedatum: 15 juni 2017

• Google Play Bekijk via Google Play

Over The Eagle Huntress

"Witness one girl's dream take flight"

Aisholpan is een dertienjarig meisje dat leeft als een nomade in Mongolië. Ze wordt in deze documentaire op de voet gevolgd tijdens haar training om 'adelaar-jager' te worden: iemand die jaagt met behulp van een adelaar. Als het haar lukt wordt ze de eerste vrouwelijke adelaar-jager van haar familie, na twaalf generaties van mannelijke jagers met dezelfde specialiteit.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van maxo922

maxo922

Dit had magistraal kunnen worden, jammer dat de rommelige, korte montage, de overbodige en stomme voice-over en de té sturende beelden dit niveau niet halen. Maar bij vlagen shots die iets van een meesterwerk verraden...

avatar van John Milton

John Milton

Ik hoorde net weer het verhaal van deze docu op de BBB Filmprogramme! Documaker ziet een prachtig genomen foto van de BBC van een kleine meisje in een afgelegen Mongools bergdorpje, die de traditie wil doorbreken en Eagle Huntress wil worden. Hij zoekt de fotograaf op op Facebook, haalt hem over om terug te gaan, haalt zijn spaar- en bankrekening leeg, leent alles wat hij kan krijgen van de bank en gaat naar Mongolië. Hij leert de fotograaf die nog nooit gefilmd heeft, hoe dat moet met een digitale spiegelreflex camera. En ze leggen vast wat ze zien.

Maanden later, financieel uitgeput, moet hij terug om de laatste sequenties te filmen of ze wordt toegelaten. Maar: geen geld. Hij spreekt Morgan Spurlock aan, stuurt hem tien minuten footage, 'OMG this is amazing', Spurlock brengt hem in contact met zijn geldschieters, bemiddelt in Sundance toegang, verkopers die de film bij distributeurs onder de aandacht brengen, editing room etc.

En nu is er dit. Ik ben heel benieuwd!

Vanaf 15 juni in de bioscoop (September Film)

avatar van Malick

Malick

Een alwetende voice-over die ons van tijd tot tijd even bijpraat, een epische soundtrack, slow-motions van actiescènes en uiteraard de pratende hoofden die steeds anderhalve zinnen mogen zeggen. Een documentaire volgens het handboek. Inclusief met terugkerende humor van oude stamhoofden die niet blij zijn met het meisje. Zodanig gemonteerd dat het publiek wel moet lachen. Vond het lijken op een veredelde aflevering van Discovery of National Geographic. Leuk voor een keertje op TV.

avatar van tbouwh

tbouwh

Wie The Eagle Huntress ziet en achteraf zoekt naar informatie over het productieproces, stuit op een verhaal dat haast te mooi is om waar te zijn. Wat eindigde met deze mooie documentaire, begon met een enkele foto.

Regisseur Otto Bell werd direct gegrepen door het beeld van deze dertienjarige Aisholpan. Zelfverzekerd en zichtbaar gelukkig is ze, de vrijheid van deze majestueuze adelaar weerspiegelt overduidelijk ook Aisholpans vrijheid. Bell besefte dat hij dit meisje koste wat het kost wilde vinden, en haar verhaal met de wereld wilde delen. De kop van het BBC-artikel (‘A 13-Year-Old Eagle Huntress in Mongolia’) was een lokroep, een bevestiging dat hier iets bijzonders aan de hand was. Bell spoorde de fotograaf op (de Israëliër Asher Svidensky), en slaagde erin zich te verzekeren van diens loyaliteit en medewerking. Ondertussen hadden meerdere foto-en nieuwssites toenadering gezocht, en Bell werd zich ervan bewust dat haast geboden was.

Hij besloot daarop de gok te wagen, en vertrok met Svidensky en zijn cameraman Chris Raymond richting dat uitgestrekte niemandsland in Oost-Azië. Aisholpan en haar familie woonden in Öllgi, een klein dorpje in het noordwesten van het land. Je zou denken dat het best even wat tijd kostte voor Bell en zijn kleine crew het vertrouwen van de familie wonnen. Deels klopt dat ook wel: in de documentaire zie je dat de ouders van Aisholpan rustige mensen zijn die een nomadisch bestaan leiden, terwijl Aisholpan zelf een nogal verlegen meisje is. Desondanks deed zich al op de eerste dag iets heel bijzonders voor. Nurgaiv, de vader van Aisholpan, zei tijdens het doorspreken van mogelijke ideeën het volgende:

Me and my daughter are going to steal a balapan (jonge adelaar, red.) from its nest this morning. Is that the kind of thing you’d like to film?

Volledig/verder: klik

avatar van mrklm

mrklm

Iedere filmdocumentaire is schatplichtig aan Robert Flaherty, maar "The Eagle Huntress" deed mij wel erg denken aan Flaherty's "Nanook Of The North". Dat komt niet alleen door de setting (het laatste kwart van de film speelt zich af in ijskoud, moeilijk begaanbaar sneeuwlandschap) maar ook doordat regisseur Otto Bell de waarheid duidelijk iets heeft opgeleukt.

Aisholpan is de oudste dochter uit een Mongoolse nomadenfamilie die voor een belangrijk deel leeft van de jacht waarbij ze gebruik maken van een afgerichte valk. De traditie vereist dat de bijbehorende training wordt overgedragen van vader op zoon, maar Aisholpan is vastbesloten de eerste vrouwelijke "Eagle Huntress" te worden. Het is opvallend - en eerlijk gezegd wat jammer - dat deze breuk met een eeuwenoude traditie helemaal niet tot een conflict leidt. Haar familie steunt haar en ook zelfs wanneer ze deelneemt aan het prestigieuze Valkenfestival [als jongste deelnemer en als eerste vrouw ooit] is er nauwelijks weerstand. Tegen die tijd introduceert Bell enkele oudere, wijze mannen die nauwelijks olie op het vuur gooien.

Dit is een feelgood-documentary met een charmante centrale persoon, prachtige gefilmde en gemonteerde beelden, maar met wat meer drama had het veel meer impact gehad. Recensent Verhoeven slaat met de omschrijving "National Geographic Docu" derhalve de spijker helemaal op zijn kop.

avatar van Din Viesel

Din Viesel

mrklm schreef:

Helemaal mee eens. Maar net vanwege deze elementen vond ik het persoonlijk toch echt geslaagd. Daarmee 4 sterren (nipt).

avatar van james_cameron

james_cameron

Fraai in beeld gebracht portret van Aisholpan, een dertienjarig meisje dat leeft als een nomade in Mongolië en door de documentairemakers wordt gevolgd tijdens haar training om 'adelaar-jager' te worden. Regisseur Otto Bell weet zijn onderwerp visueel aantrekkelijk in beeld te brengen, maar inhoudelijk wil de documentaire niet echt van de grond komen. De motivatie en gedachtenwereld van Aisholpan blijft helaas grotendeels onbelicht. Mooi om naar te kijken derhalve, maar vrij oppervlakkig. De sporadische voiceover van actrice Daisy Ridley voegt bar weinig toe.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Mooie film. Wat een sterk en dapper meisje, en wat een lieve familie heeft ze. Ik vind het een interessante documentaire die mij goed wist mee te nemen in het verhaal. Leuk en fijn gebracht, niet kil of afstandelijk. De voice-over had van mij niet per se gehoeven, maar ik stoorde mij er ook niet aan. Mooie soundtrack van Sia. 4*

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

• 2080 stemmen

Aardig.

Redelijk doorsnee maar wel sympathieke documentaire. De setting en het land spreken me wel aan, maar echt heel diepgaand of meeslepend wordt het niet. Maar de steppes van Mongolië zijn een erg dankbaar decor en jagen te paard en met arend is uiteraard ook avontuurlijk genoeg om de boel levendig te houden.