Der Seewolf (1971)

Alternatieve titels: The Seawolf | Lupul Marilor | Le Loup des Mers

West-Duitsland / Roemenië / Frankrijk / Oostenrijk
Drama / Avontuur
362 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Alecu Croitoru en Sergiu Nicolaescu
met Edward Meeks, Raimund Harmstorf en Emmerich Schäffer

De schrijver Humphrey van Weyden is op een veerboot bij San Francisco op weg naar zijn vriend, als deze door een ander schip geramd wordt en schipbreuk lijdt. Van Weyden wordt door robbenvanger 'Ghost' aan boord gehesen van een boot waarvan Wolf Larsen, bijgenaamd Seewolf, de kapitein is. Hij wordt echter langzaamaan blind. Hij voert een hard en onmenselijk regime. Larsen weigert om op vraag van Van Weyden te stoppen om hem aan land af te zetten en vraagt hem om de regels op zijn schip te accepteren. Na een reeks van vernederingen door Larsen en zijn bemanning, herkent Van Weyden in Wolf Larsen zijn oude vriend, met wie hij als 17-jarige vagebond door het hele land trok. Dag na dag krijgt Van Weyden meer zelfvertrouwen en hij tracht om te ontsnappen van het schip...

Top klassieker met een geweldige rol van Raimund Harmstorf als de gestoorde Wolf Larsen.

avatar van Stephan
Geweldige serie. Ik kan me herinneren dat-ie uitkwam... Ik mocht de serie eigenlijk niet zien (ik was 7) maar ik ben 'm nooit vergeten. Niet zo heel lang weer eens teruggezien en nog steeds een uitmuntende serie met een ongeevenaarde sfeer en supense.

Nu in de remake met Sebastian Koch.

avatar van QuidQuoPro
Is met de Kerstdagen uitgezonden door ZFD Neo, ook andere oude klassiekers zoals Tom Sawyer and Huckleberry Finn worden daar weer uitgezonden !!

4 afleveringen van anderhalf uur:

1 - Ein seltsames Schiff
2 - Kurs auf Uma
3 - Das Land der kleinen Zweige
4- Die Suche nach einer verlorenen Insel

De hoofdrolspeler van de nieuwe serie heeft een veel minder
krachtige uitstraling dan Harmstorf.

avatar van Brix
Welke nieuwe versie bedoel je?
Er zijn er n.l. twee vrijwel gelijktijdig gemaakt.
Een daarvan was met Thomas Kretschmann als Wolf Larsen, een zwakke verfilming m.i..
Maar de laatste nieuwe, met Sebastian Koch in de hoofdrol, vind ik heel sterk.

De versie met Raimund Harmstorf is eigenlijk een verfilming van meer dan één boek van Jack London.
Twee romans in elkaar verweven, maar wel goed gedaan.

Ik bedoel de laatste met Sebastian Koch, maar moet eerlijk
bekennen dat ik hem nog niet gezien heb, alleen stukjes
dus ik geef hem een kans

Maar denk dat Raimund Harmstorf moeilijk te verslaan is.

De oude serie is meersterlijk, vanavond het laatste deel
kijken ! Alles opgenomen en ik bewaar ze mooi.

avatar van Brix
Ik ben het met je eens dat de oude serie bijzonder goed is.
Maar de nieuwste is ook indrukwekkend.
Koch is (ook) keihard in de rol van Larsen.
Ik kreeg er af en toe de rillingen van.

Bij de scènes van de zeehondenjacht heb ik wel even weggekeken, die waren wel érg realistisch in beeld gebracht.
Ik werd er niet goed van.

avatar van QuidQuoPro
OK, ik zal de nieuwe van de week kijken !

De complete serie is vannacht te zien op TV ZDF > 01:30 uur

Reinbo
Ooit gezien, vond het toen het spannendste dat ik ooit gezien had. Al was dat niet veel meer dan Q&Q en Dr. Who

Vannacht nogmaals te zien op TV ZDF > 01:20 uur