The Old Maid (1939)

geregisseerd door Edmund Goulding
met Bette Davis, George Brent en Miriam Hopkins

Wanneer een eind aan komt aan de verloving van Delia (Miriam Hopkins) met Clem (George Brent), belooft Clem Delia's nicht Charlotte (Bette Davis) te trouwen, maar hij sterft bij de veldslag van Vicksburg. De ongehuwde moeder Charlotte en haar dochter Tina, vermoedelijk een wees, blijven achter. Delia adopteert legaal het meisje. Charlotte ziet haar dochter opgroeien en trouwen maar ze kan haar dochter nooit als haar eigen dochter eisen.

avatar van matthijs_013
1939 is volgens mij het jaar van de feminisme. Eerst The Women en nu ook al deze film, waarin alle hoofdrollen naar de vrouwen gaan. Het is los daarvan een uitstekende film met een geweldige Bette Davis en Miriam Hopkins (het valt op dat ze een grote hekel aan elkaar hadden achter de schermen).
De mannen vallen wat minder op in de film. Humphrey Bogart zou de mannelijke hoofdrol krijgen, maar werd om onbekende redenen al snel ontslagen. Hij werd vervangen door George Brent, de acteur die naast Davis speelde in 13 films (tsja, blijkbaar waren er mensen die haar wél aardig vonden)! Het verbaast me dat de film niet werd genomineerd voor ook maar één Oscar, aangezien het een mooie film is en Bette Davis maar zelden zo goed heeft gespeeld. Hoe ze in een bittere oude vrouw veranderde en hunkerde naar de liefde van haar geheime kind werd erg mooi weergebeeld.
Desondanks brengt de film een aantal vragen omhoog: Waarom trokken Charlotte en Tina bij Delia in? Charlotte en Delia hadden toch zo'n hekel aan elkaar? Waarom was Tina als volwassene zo'n ontzettend verwend nest? Waarom deed Delia Charlotte zoveel leed aan [later in de film] ondanks dat ze aardig tegen haar deed?
Maar goed, ik kon me er niet om storen. De film keek goed weg. De cast was geweldig. Topfilm.

avatar van Mochizuki Rokuro
Lag al een tijdje, op basis van de synopsis en poster/DVD-hoes niet direct de meeste aantrekkelijk film van La Davis om te gaan kijken (dacht ik) - mijn 32e. Maar de combinatie Goulding/Davis/Brent is ook hier zeker op dreef (hoewel Brent maar een rol van vijf minuten heeft). Er zijn parallellen met The Great Lie die het trio later voor Warner maakte, maar die is veel vlakker.

Je moet je in The Old Maid overgeven aan het gegeven van de 'dochter', maar dan is het wel een ontluisterende film (zonder het happy end dat Hollywood er normaal gesproken aan zou geven - maar de slagschaduw van WOII lijkt al invloed te hebben op de sombere en cynische toon van de film). Bette Davis is echt heel erg goed hier - één van haar beste rollen. Ik ben het matthijs_013 eens dat het opvallend is dat hier geen Oscars nominaties zijn gegeven, want ik vond dit bovengemiddeld.

Er ligt nog een Davis/Hopkins film klaar hier, die kijk ik binnenkort, want Miriam Hopkins vond ik ook heel goed. En het lijkt van de film af te spatten dat ze elkaar niet liggen. Er is ooit eens door iemand in een topic een overzicht gegeven van de mensen die wel of juist niet in de gratie van La Davis waren. Beide groepen waren geloof ik even groot. Fascinerende figuur blijft het...