Tres Días (2008)

Spanje
Sciencefiction / Drama

geregisseerd door F. Javier Gutiérrez
met Daniel Casadellà, Eduard Fernández en Víctor Clavijo

Wat zou je doen als de wereld zou vergaan binnen 72 uur? Een enorme meteoriet staat op het punt te botsen met de aarde. De planeet is één en al wanhoop en chaos. De inwoners van het kleine dorp Laguna krijgen het nieuws te horen. Alejandro besluit om de laatste dagen zichzelf af te sluiten, dronken te worden en muziek te luisteren. Maar zijn plannen veranderen wanneer hij gedwongen wordt de kinderen van zijn broer te beschermen, wanneer Lucio, een vreemdeling, verschijnt.

Ben benieuwd.....

avatar van dutchtuga
Klinkt erg interessant. Mooie poster ook.

avatar van mckiller
Ik vind dit een van de betere films van de laatste tijd, meelevend verhaal en goed acteerwerk.

avatar van mcdaktari
verwacht hier veel van want de meeste spaanse films die ik zag vond ik heel goed, dus ben benieuwd.

avatar van Apollinisch
Zowel regisseur Gutiérrez als cinematograaf Mora debuteerden in 2002 met de kortfilm Brasil. Blijkbaar verliep die samenwerking van een leien dakje, want zes jaar later staan ze wederom samen achter de schermen; ditmaal bij Tres Días, een film tegen de achtergrond van de naderende apocalyps.

De twee genoemde heren vormen een perfect duo. De film is namelijk erg fraai vormgegeven. Niet zozeer zaken als camerawerk en kadrering zijn opvallend, het is vooral het kleurgebruik dat indruk maakt. Landschappen gaan gebukt onder een mooie oranje gloed, nachten zijn in contrastrijk zwart-wit weergegeven en scènes die zich binnenhuis afspelen kennen sterk schaduwspel. Erg sfeervol allemaal.

Van een desolaat sfeertje is echter geen sprake. Afgezien van de openingsscène, speelt de gehele film zich af in de nabijheid van het dorpje Lagune. Geen verlaten metropolen à la 28 Days Later en I Am Legend, maar idyllische landerijen en een lege arcadehal, meer niet. De apocalyps op microniveau met andere woorden.

We volgen Alejandro, een man die liever lui dan moe lijkt te zijn. Al gauw wordt duidelijk dat hij een moeilijk verleden achter de rug heeft; dat de wereld binnen een drietal vergaat deert hem dan ook niet zo. Er wordt melding gemaakt van ene Lucio, en hier gaat de film finaal de mist in.

De dood van Alejandro’s moeder wordt al niet te geloofwaardig behandeld, maar het zijn vooral de thrillerelementen die de film de das omdoen.

Wat zou je doen als de wereld zou vergaan binnen 72 uur?
Dat zijn de vragen waar de kijker zich mee bezighoudt. Psychologische en filosofische implicaties van het einde der tijden zijn zoveel interessanter dan de zoveelste psycho. Ik kon me er in elk geval niet druk om maken. Of onze hoofdpersonen vandaag of morgen om het leven komen, sterven zullen ze toch. De banale actie en een uit het niets tevoorschijn getoverd vleugje romantiek maken het er niet beter op, wel ongeloofwaardiger en saaier.

Begint interessant, eindigt plat. De beeldtaal blijft gelukkig de hele speelduur strak en staat enige verveling in de weg. De soundtrack is minder geslaagd. Met de geluidseffecten is weinig mis, maar de wereldmuziek die op de meest ongepaste momenten ingezet wordt kan echt niet.

Raffael77
Aardige film die jammer genoeg iets te weinig actie had.
Wel goed geacteerd. Goed camera werk en mooie sfeer.

avatar van RickZ
ThrillerDrama over vrijgekomen kindermoordenaar en nog 3 dagen voordat de Aarde vergaat. 2 thema's die niet goed te combineren zijn zo blijkt uit deze film

avatar van Polvo
Geen film voor tere zieltjes, zeker geen film voor kinderen.