ad

Geregisseerd door: Antonio Campos

Met onder meer: Ezra Miller, Jeremy Allen White en Michael Stuhlbarg

Releasedatum: 27 mei 2010

Over Afterschool

"There's always someone watching…"

Robert is een schuchtere jongeman die op een elitaire privé-school zit en eenzaam zijn omgeving van afstand waarneemt, vaak met een camera. Daarnaast is hij geobsedeerd door internet en de website nastycumholes.com. In één klap dringt geweld dit veilige wereldje binnen als Robert per toeval de drugsoverdosis van twee klasgenootjes, de Talbert tweeling, filmt. De schok op school doet de directie er toe bewegen een videoproject op te zetten om de tweeling in herinnering te brengen. Een project dat zal leiden tot grote spanningen en algehele paranoia.

imageimageimage

avatar van Veruca

Veruca

-wow, heftige film was dit zeg.

avatar van Useless

Useless

Een herwerking van de thematiek van The Catcher in the Rye in een modern tijdskader. Een heel erg vreemde film die langer dan verwacht bleef hangen.

avatar van Diederik58

Diederik58

Pretentieuze film. Vooral wat betreft camera- en acteerwerk.

Je wordt scheel van de scherpte/diepte van het camerawerk, shots met halve gezichten, benen, enz. De filmmaker zal er zijn bedoelingen mee hebben gehad, maar het is een beetje "te".

De acteurs doen voorkomen of je naar een documentaire over een high-school-drama zit te kijken. Ezra Miller wordt gelanceerd als een talentvolle acteur, die overtuigend een experimenterende onzekere puber neerzet.

Het is doorsnee verhaal met een verrassende plot.

avatar van Zandkuiken

Zandkuiken

Compleet eens met mijn bovenbuur. Het camerawerk en de soms moeilijk hoorbare dialogen, enz... Voor mij hoeft het niet. Kwam eerder over als een soort van truukje om te verstoppen dat het verhaal vrijwel niets om het lijf heeft. Geen strontvervelende film, maar had hier echt wel een stuk meer van verwacht. 1,5*

avatar van oruiz

oruiz

ik snap dit gemiddelde niet. Wat een heftige film zeg! En die hoofdrolspeler verbaasde me ook heel erg op een positieve manier, zeer goeie acteur

avatar van TragieStar.*

TragieStar.*

Lijkt me een zeer heftige film, maar ook een mooie die ik zeker niet mag missen. Ben benieuwd.

avatar van Threeohthree

Threeohthree

• 1900 stemmen

Verkrachting in de trailer.. Ik lees hier wel dat de film heftig is, maar hoe pakt dit uit in de film?

avatar van Soeperman87

Soeperman87

Wat een tegenvaller was deze film zeg!

Qua (experimenteel - tot zover je daar nog van kunt spreken tegenwoordig) camerawerk stijgt 'Afterschool' ver boven het gemiddelde uit, jammerlijk alleen dat het verhaaltje flinterdun is en een echte climax ontbreekt. Het script had men wel wat meer kunnen uitdiepen en het einde van de film had minder abrupt gemogen. (Sowieso sloeg het einde kant noch wal.)

Wat mij ook ontzettend stoorde was het orthodoxe anti-drugs verhaaltje. We weten allemaal dat drugs niet de meest verfijnde vitamines zijn, maar 'gut oh gut', deze film leek bijna propaganda vol Republikeinse belangen. Jammerlijk.

Ik moet overigens wel bekennen dat de film me wel grotendeels wist te verleiden tot oplettendheid. Echter zat ik wel te wachten tot er enig plot verschuiving plaats zou vinden. Helaas bleef dat uit.

2,5* (De helft van dit cijfer is te danken aan de geweldige acteerprestatie van Ezra Miller. Hij kan het ook niet helpen dat deze film niet volmaakt is.)

avatar van winke082

winke082

Pfff, ik werd echt niet goed van die zelf geschoten kleine camera beeldjes.

Daar zit je dan met je giga breedbeeldscherm. Ik heb hem maar uit gezet.

Ik zal geen stem uitbrengen maar dit was niks voor mij.

avatar van Zeriel

Zeriel

• 1921 stemmen

Heftig ongemakkelijk begin.

De film heeft een sterke sfeer van leegte, en het benauwende leven van kostschool tieners. Geeft goed de tijdgeest weer van de internetgeneratie.

Ik kreeg het wel benauwd van de film, vooral de eerste helft, daarna wordt het toch wel een beetje voorspelbaar.

avatar van sacha77

sacha77

Bah... wat een saaie gortdroge film. Al die longshots en net uit beeld shots en dan hebben we het niet eens over het verhaal. Absoluut niet spannend of schokkerend en te voorspelbaar. Ik hoop wel dat we in de toekomst meer te zien krijgen van Addison Timlin.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 19662 berichten

Zwaar ondergewaardeerd hier, want dit is echt zo'n debuut waardoor ik de regisseur geheid ga blijven volgen. Zeer benieuwd waar hij hierna mee komt, ik vond dit een bijzondere, frisse en originele film.

De dure kostschool war het zich op afspeelt is een soort microsamenleving waar mensen na de vreselijke gebeurtenis vooral bezig zijn met zich te uiten zoals van ze verwacht wordt en zichzelf te redden in plaats van hun binnenkant te tonen. De hypocrisie waarin mensen die tot elkaar veroordeeld zijn mee leven wordt vrij genadeloos gefileerd hier. Er is geen ontsnappen aan. Voor echte emotionele uitingen is geen plaats, vrijwel niemand begint er sowieso nog aan,

De film is deels de film en deels de door Robert (of af en toe anderen) geschoten beelden. De film heeft een vrij duidelijke en dik erbovenop liggende vorm en vreemde shots waarbij er bijvoorbeeld erg weinig gezichten in beeld komen. Niet subtiel, maar het werkte.

Denk vooral aan de vroege Haneke, maar ook aan de experimentelere Van Sant, aan Larry Clark en aan Brett Easton Ellis, maar dan anders. Venijnig, soms zwartkomisch, cynisch en bepaald geen vrolijk mensbeeld, maar een buitengewoon boeiende film.

Campos is iemand om in de gaten te houden. Een van de meestbelovende Amerikaanse debuten die ik de laatste tijd zag.

En, oh ja, Ezra Miller is ook een zeer groot talent. Debuteert hier geweldig. Dat geeft veel hoop voor de nieuwe Lynne Ramsay waar hij ook in zit.

avatar van niethie

niethie

Volmondig met starbright boy eens, lang geleden dat ik compleet in trance naar de aftiteling heb zitten staren. Inderdaad een soort van Benny's Video meets Elephant. Zonder die twee films na te willen apen neemt de regisseur zijn invloeden en maakt ze moeiteloos eigen. Vooral de cinematografie is er een van grote klasse. We zien prachtige lange, statische, vaak vanuit opvallende hoeken genomen, shots, maar het werkt perfect! Zelfde geld voor de sfeer die afwisselend droog en onheilspellend is. Ook het hoofdpersonage is eindeloos boeiend, geweldig neergezet ook door dit jonge talent. Verder een mooie aanklacht tegen het beleid (?) van dit soort kostscholen, of in ieder geval hoe alles zo mooi lijkt en word voorgelegd maar de hypocricie en kleinburgelijkheid ervan afstralen. Maar ook en dat vond ik persoonlijk nog een stuk boeiender. Een subtiele hint naar het gevaar van hedendaagse virtuele realiteit, als in jonge onwetende kinderen die al met 1 druk op de knop en zonder ouderlijk toezicht toegang hebben tot de meest smerige geweld en seks filmpjes en het daardoor de normaalste zaak van de wereld gaan vinden. Heb dat nooit echt eerder belicht gezien in een film maar het komt hier in verschillende scenes mooi naar voren. Bijvoorbeeld het meisje dat een toenadering naar Robert maakt en hij die haar denkt op te winden door haar te wurgen, enorm ziek, maar als kijker weet je dat hij niet beter weet. Vervolgens hebben we nog het einde waarin dit tot een schokkende climax komt. Zag dit totaal niet aankomen en was er dan ook even totaal van stuk. Echt enorm verontrustend! Film heeft me echt positief verrast dus, ook best wel spijt van dat ik hem eerder zo vaak links liet liggen want hij is al vaak genoeg langsgekomen. Gaat dat zien dus mensen en let vooral niet op het gemiddelde want dat is schandelijk laag, omhoog met die hap! (4*)

avatar van Jessen0wnt

Jessen0wnt

Sterk.

Erg eigenzinnige film die mij wel wist te boeien. Ezra ken ik eigenlijk niet maar is een aparte en interessante jongen, ook tof om te zien dat hij een grote rol gaat spelen in de nieuwe film ''We need to talk about Kevin'' aangezien ik die film heel graag wil zien. Hij heeft een bepaald karakter al over zijn uiterlijk heen, dat volgens mij niet eens geacteerd is, waardoor hij heel interessant is en daarom ook veel aandacht verdient. Los daarvan acteer hij ook nog eens erg goed en is zijn personage klein gezegd nogal het kijken waard.

Naast het mooie verhaal ook nog eens genoeg verwijzen en quotes in films die latere situaties ophelderen en verduidelijken. Daarnaast laat de film ook genoeg dingen open om de kijkers zelf lekker te laten puzzelen zodat je je als kijker serieus genomen voelt, en dit geeft ook gelijk de film een dubbele laag en maakt het bijzonder qua ervaring.

Lelijke beelden mooi in beeld gebracht, de onperfectie zoals de camera stil laten staan terwijl er maar een half gezicht midden in beeld zichtbaar is, geeft gelijk de film karakter. Het was niet vervelend eigenzinnig, eerder nog meer waardering naar de makers toe.

Film voelt heel realistisch en kenmerkt wel een beetje de tijd waarin we leven.

Flink ongewaardeerd en nogal verwaarloosd als ik naar het aantal stemmen kijk. Prima te doen, eigenzinnig en diep voor de gene die iets zoeken. Antonio's debuut verdient meer aandacht en zal hem hopelijk ooit ook wel krijgen. Kan niet anders dan mooiere films uit terug komen (al zijn er alweer 3 jaren verstreken...)

Nu 4 sterren verhoging zit er aan te komen aangezien hij nogal in je hoofd blijft rond dwalen... Aanrader!

avatar van Fortune

Fortune

Antionio Campus maakte eerder al een 30 minuten kort film over een verveeld meisje die haar maagdelijkheid op Ebay aanbied. Campus gaat met deze film verder over de negatieve kanten van het internet en dan voornamelijk met de makkelijkheid waarop de jeugd allerlei filmpjes kunnen zien over sex en geweld.

De film begint dan ook erg goed met een paar van die filmpjes waar je een paar gevechten ziet, een executie, een fail en nog wat filmpjes in die trend. Dan zie je een sadistisch pornofilmpje waar de vrouw laten we zeggen niet echt nobel behandeld wordt. Dan zie je dat er een jongen die dit in het pikdonker aan het bekijken en het enige licht in de kamer komt van de monitor.

Robert (de hoofdpersoon) een jongeman die dus geobsedeerd is door dit soort filmpjes die je met alle gemak van het internet kunt plukken is nogal vervreemd van de wereld, introvert en denkt dat hij en dat wordt in het begin nog duidelijk gemaakt geen goed persoon is.

Deze film wil zeggen dat we door de technologische tijdperk killer en emotielozer worden en tjah dat is niks nieuws onder de zon en weet iedereen wel en hij is niet de eerste die daar een film over maakt. Maar hij introduceert wel dat door de makkelijkheid en toegankelijkheid van geweld en sex op het internet dat je daardoor vervreemd van de wereld raakt en je niet weet hoe je moet gedragen. Door de echtheid van de filmpjes weet je niet meer wat er door de beugel kan. Een goede reflectie van deze tijd en de emotieloze en kille sfeer is van de film en de personages af te lezen maar schept een grote afstand met de kijker wat intentioneel bedoeld is maar maakt de film ook erg oninteressant en saai. De out-of-focus shots die er heel veel zijn vind ik niet echt mooi maar maakt wel de afstand duidelijk die Robert met de rest van de wereld heeft. Ook de vele shots waarvan de beelden expres niet goed gefilmd zijn en je maar een half gezicht ziet of dat je gewoon slecht kunt zien wat er nou eigenlijk gebeurt moet weer leiden naar de amateuristische filmpjes die Robert continue ziet.

Het is een sterke film maar de stijl is niet echt nieuw of eigen maar heeft veel weg van Hanneke en lijkt ook veel op Elephant van Gus Van Sant. Dus hij introduceert wel wat nieuwe dingen zowel om over na te denken als camera technieken maar het lijkt dus heel veel op het werk van de bovengenoemde regisseurs.

Het had in mijn ogen nog wel sterker gekund en het einde was voorspelbaar. Toen die meisjes op de grond vielen en Robert er heen liep toen was het overduidelijk dat dat een belangrijke scene was en dat er iets niet klopte wat op het einde terug ging komt en had ik het geraden waardoor het einde niet verrassend of choquerend was.

Maar goed een film die door de kilheid wel even blijft hangen en een goede oefening is in stijl en vorm maar niet geheel bevredigend. De versie die ik had duurde maar 100 minuten en is dus 20 minuten korter, heb niet het gevoel dat ik iets gemist heb maar toch een keer nog de 120 minuten versie kijken.

3.5

avatar van Darbie

Darbie

Dit verhaal is al ..tig keer verteld, maar dan beter, sterker, fantasievoller, dramatischer, innemender, gevoeliger , interessanter en vooral minder vervelend.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Verontrustend verhaal over een kille maatschappij waarin een jongen naar zijn eigen identiteit zoekt. Boven alle verwijzingen naar technologie en maatschappij is het gewoon een krachtig verteld coming-of-age verhaal. Het gaat flink onder de huid zitten, maar er had wel een halfuurtje af gemogen. Ezra Miller bewijst hier trouwens al wat een talentvolle gast het is. Gaan we nog veel van horen!

avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

Uitstekend debuut met een hele frisse en onconventionele benadering. Het is dat ik deze film pas later zie, had graag nog veel eerder onder de indruk geraakt van Miller, wat een acteur is dat. Een kostschool is in ieder geval een prima setting om de isolatie te illustreren. Veel gebruik maken van het camera perspectief en de verschillende point ofviews van personages is een sterk gegeven, ook dat Campos veel accent legt op suggestie vind ik heel erg sterk gedaan.

De opbouwende spanning en verwarring inzake Miller's personage is erg sterk gedaan, vooral de beeldvorming die is ontstaan door het internet en hoe ie het daadwerkelijk in praktijk durft te brengen bij Amy vond ik enorm sterk. Speaking of Amy, erg leuk om Addison Timlin weer te zien, nu nog wat jonger dan ik haar gewend ben. Ik vond haar personage een enorme sterke troef maar Campos speelt ie niet uit.

De onderbuik gevoelens die ik had wat betreft de rol van haar personage kwam niet uit en krijg je naafloop toch niet de kick in the balls die ik gehoopt had te krijgen. Desalniettemin een vrij sterke film en één van de sterkere in zijn soort. Cynisch en naargeestig maar net niet naargeestig genoeg. Op naar Simon Killer.

avatar van McSavah

McSavah

Boogeyman schreef:

Die zit er helemaal niet in? Of de dvd moet een andere cut zijn, omdat op IMDb zowel 120 minuten als 107 (dvd) staat. De Nederlandse dvd bevat in ieder geval geen verkrachting, en de Nederlandse trailer ook niet.

Soeperman87 schreef:

Serieus? Waarom nemen sommige mensen alles zo letterlijk. Deze film is nog eerder pro-drugs, dan anti-drugs. Vooral interessant hoe de hypocrisie van het hoofd van de school wordt weergegeven. Het filmpje wat Robert aan hem laat zien is ook vele malen oprechter en mooier dan het typisch schijnheilige product wat uiteindelijk in de aula wordt vertoond.

Deed ook mij (in alles) denken aan een mix van Haneke en Van Sant. Komt allemaal dicht in de buurt van Paranoid Park en Benny's Video, maar wel erg geslaagd, en zonder een kopie te zijn. Daarbij is de film soms onsubtiel (Haneke), soms subtiel (Van Sant), vaak kil en afstandelijk (Haneke), en af en toe dromerig (Van Sant).

Ontzettend zin in Campos' nieuwe op het IFFR, met Brady Corbet bovendien, een van mijn favoriete acteurs.

avatar van david bohm

david bohm

Sterke film die zich afspeelt op een kostschool voor high school leerlingen van gegoede komaf. Eén daarvan is Rob, een introverte jongeman die een kamer deelt met Dave die een gedeelte van de school van coke voorziet.

Wat opvalt is dat hier echte mensen met hun nuances de campus bevolken dit in tegenstelling tot de vaak gladde personages die een dergelijke film bevolken, onbetrouwbare docenten bijvoorbeeld in plaats van inspirerende schoolleiders. Hier geen hartverwarmende speeches en gevatte opmerkingen van jan en allleman, maar gewoon stuntelig gedrag en matige beelden van de camera's. Een verademing haast. Dit in contrast met het zeer neppe, gemonteerde Im Memoriam filmpje op het einde.

Aanrader.

avatar van The One Ring

The One Ring

Goed debuut van Campos, om de hier vaak al genoemde redenen. Het is vooral een film die langzaam onder de huid kruipt. Voor mij werkte het 't beste als een film over een jongen die met zichzelf in knoop zit, omdat hij een connectie met de buitenwereld mist. Iets wat nog erger wordt als hij na de dood van die tweeling niet alleen een trauma te verwerken heeft, maar ook nog de verantwoording van het herdenkingsfilmpje op zich neemt. Ezra Miller gebruikt weinig gezichtsuitdrukkingen (en Campos lijkt sowieso een hekel te hebben aan het filmen van gezichten), maar weet niettemin over te brengen dat zijn personage een wervelwind van emoties doormaakt. Alleen welke emotie hij waar voelt wordt aan de kijker overgelaten om te achterhalen. Het is vooral op dat persoonlijke vlak dat de afstandelijke filmstijl werkte.

Diezelfde stijl vindt ik echter wat te oppervlakkig toegepast worden op het vlak van maatschappijkritiek. De hypocrisie en algehele onhandigheid die worden toepast op het omgaan met de tragische dood van de tweeling vond ik te bedacht, te veel uitgaan van het brengen van een boodschap. Bijna te veel van een jonge filmmaker. De manier waarop Campos zo de camera gebruikt om dingen wel of niet te tonen, evenals zijn gebruik van bewakings- en telefooncamera's is Haneke voor beginners, want het uitdagende waar Campos voor lijkt te gaan is te makkelijk te vatten. Neem alleen al dat einde, waarin we Miller gefilmd zien worden door een telefooncamera die kennelijk niet bestaat, waarmee wij als kijker ons wijst op onze positie als toeschouwer. Zijn wij immers nu ook geen media aan het bekijken en daar onze wereldvisie mee aan het vormen? Ik vond het nogal flauw.

Een deel van het probleem voor mij kwam trouwens ook voort uit de manier waarop de school met die dood omgaat. Campos ziet kennelijk alleen maar hypocrisie en mensen die ofwel onverschillig ofwel onhandig erop reageren. Hij kijkt daarbij nogal neer op zijn personages. Ik heb zelf op de middelbare school een meegemaakt dat binnen één jaar tijd drie leerlingen overleden. Dat doet wat met een school, zoals ook wel uit Afterschool blijft, maar ik vond dat beeld maar ten dele raak, doordat het iets te hard en te kil wil lijken. Gek dan ook dat David Bohm in het bericht voor de mijne schrijft dat het goed is dat hartverwarmende speeches en gevatte opmerkingen weggelaten worden, want die krijg je nog wekenlang te horen na zulke incidenten, zeker de hartverwarmende voordrachten. Ik ga er vanuit dat hij bedoelt dat het niet sentimenteel wordt, wat oké is, maar ik vind het bijna hypocriet van Campos dat hij gewoon menselijke emotie bijna negeert en er een kille bende van maakt. Typisch iets van een regisseur die iets te hard een punt wil maken.

Gelukkig heeft hij echter in de kern een fascinerend hoofdpersonage gezet en dat red de film. Is Campos een talent voor de toekomst? Het kan alle kanten uitgaat. Als hij zich meer op personages richt kan het goed komen, maar ik vrees er ook voor dat we een mindere Haneke krijgen. Afwachten.

3,5&

avatar van Montorsi

Montorsi

Erg sterk debuut. Was getriggered door Simon Killer vam Campos, al net zo'n fascinerende film.

Dit soort films werken voor mij voor de onderhuidse spanningen die overal aanwezig zijn. Geloofwaardige personages en dialogen met soms wat ongrijpbare acties. Visueel spreekt het me ook aan en draagt absoluut bij aan de indrukken die de film overbrengt.

Indrukwekkend filmpje wat beklijft over de gehele lijn. Campos is een hele goeie filmmaker.

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Een film waarbij in princiepe weinig schokkends in gebeurd op visueel gebied, maar al erg schokkend, controversieel, bangmakend en provocerend is op psychologisch gebied, waarbij zelfs de "schokkende" films als Saw en Hostel kinderfilms bij zijn vergeleken. Het bestaat! En Afterschool is er weer eentje van.

Ook deze ademt weer dat typische Van Sant achtige independent stijl, en heeft zo zijn trekjes van Haneke (zoals hierboven vaak werd vermeld) Afterschool zou zo wel het Amerikaanse antwoord kunnen zijn op Benny's Video. Het intro, met de live beelden van executies en sterfgevallen (waaronder die van Saddam Hoessein) was al een appart trekje van de regisseur. Daarna komen we in het leven van een typische puber/student Rob, die samen met zijn 2 studentgenoten op een kamer verblijft in een kostschool. Als Rob alleen is houd ie zich voornamelijk bezig met porno, rukt zich af in het donker, worsteld met zijn maagdelijkheid en filmt hij met zijn camera de dingen op school die voor hem inspireren. Een stereotype omschrijving van een typische jongeman zou je zeggen.

Maar dat is het dus niet, want zo subtiel mogelijk openbaart regisseur Campos de ziekelijke en gestoorde trekjes van Rob die echter beinvloed zijn door de bizarre shit dat hij op internet bekijkt. Want als je al gaat denken dat je vriendinnetje opgewonden raakt doordat je haar gaat wurgen dan heb je wel een vrij afwijkende kijk op seks. Dan komen bij dat moment waarbij hij per toeval die overdosis filmt van die tweelingmeisjes. Een erg schokkend moment, maar ook helaas voorspelbaarbij dat moment dat Rob ze te hulp snelt(?) Rob's obsessie voor wurgseks in het begin veraad al een hoop bij deze scene. Maar het pakt ook weer een beetje anders uit. Namelijk hoe de school met de dood van de tweeling omgaat. En hier kan je zien dat dat hele gedoe, herdenkingen, speeches die ze eromheen wikkelen niks anders is dan pure sensatie en onverschilligheid. Dat was ook al overduidelijk te zien met dat scene dat Rob's afscheidsfilmpje waardeloos gevonden werd omdat er oa geen muziek in zat. Die scene's tussen Rob en zijn Psychiater zijn ook sterk en het einde bezorgd je gegarandeerd ijzige rillingen.

Gewoonweg weer een schitterende Amerikaanse Non-Hollywoodfilm die behoorlijk realistisch en rauw te werk gaat. Ook die camera-techniekjes/opnames van die mobieltjes uit die tijd (lawaaierig en wazig) voelde relatief oldschool aan. Het onderwerp rond die sterfgeval van die tweeling had, zoals gezegt wel even iets onvoorspelbaarder mogen zijn. Verder is dit gewoon weer een bitter stukje cinema. Een boodschap? Kritiek op de maatschappij? Een waarschuwing over de social media? Jij mag het zeggen!

Kan niet wachten om Simon Killer te zien!

scorsese

Redelijke film waarin een scholier bij toeval de overdosis van twee populaire mede-scholieren vast legt op camera. Statisch camerawerk en lange shots zijn mede verantwoordelijk voor de verontrustende toon van de film, maar maken het geheel ook behoorlijk traag waardoor de aandacht tegen het einde aan verslapt. Desalniettemin zeker geen verkeerd regiedebuut van Antonio Campos.

avatar van eRCee

eRCee

Bij Simon Killer viel de combinatie van beelden die erg in-your-face zijn samen met een ongrijpbare onderhuidse spanning me al op, en bij Afterschool is dat niet anders. De spannendste scene van de gehele film toont een achterhoofd. Ik ben er nog steeds niet uit wat die scene nu zo'n lading geeft, maar kreeg echt de neiging naar het puntje van m'n stoel te kruipen. Verder is Afterschool een intrigerend portret van de hedendaagse jeugd op een Amerikaanse kostschool, vol schijnheiligheid en een "eyes wide shut"-mentaliteit bij de leiding. Gelukkig maakt Campos zijn portret op onconventionele wijze, met een grote rol voor moderne media, waardoor de film relevant is zonder belerend te zijn. De jonge cast maakt het af. Sterk debuut, en een filmmaker om in de gaten te blijven houden.

avatar van Serpicos

Serpicos

Had stukken beter kunnen zijn

Het is simpel voor mij. Het probleem zit em in het drama rond de tweeling die sterft aan een overdosis, wat me weinig of niet kon boeien en waar dan ook veel te veel tijd aan wordt besteed. Verder is het een hard, maar sterk en vooral realistisch drama.

Het (statisch) camerawerk kon soms niet overtuigen, maar is over het algemeen wel oké (geeft geen meerwaarde en stoort ook niet) en de acteerprestaties waren meer als middelmatig, vooral Ezra Miller dan, die wél een meerwaarde aan de film kon geven.

avatar van Phantasm

Phantasm

Over het geheel erg saai, er gebeurt maar erg weinig in, voor de liefhebber.

avatar van james_cameron

james_cameron

Onbehaaglijk drama over de vervreemdende nasleep van een traumatische gebeurtenis op een privé-school, met de focus op een schuchtere jongen (Ezra Miller) die ongewild betrokken raakt. Doet met zijn lange statische takes en afstandelijke aanpak wel wat denken aan het werk van regisseur Michael Haneke; ook qua thematiek heeft de film wel iets weg van zijn oeuvre. Visueel werkt de film nog extra vervreemdend, met ogenschijnlijk normale shots waar vaak net iets buiten beeld valt. Duidelijk geen film voor iedereen, maar ik kon wel iets met het subtiele commentaar op de huidige, door internet en social media beheerste maatschappij.

avatar van Fransman

Fransman

Pfff, dit was geen gemakkelijke kost, waar ik overigens geboeid, geïntrigeerd en ademloos naar heb zitten kijken. De hier zo bekritiseerde onscherpe beelden, opzettelijk foutieve framing en statische camcorderbeelden vond ik uitstekend toegepast. Het werkt vervreemdend waardoor je als kijker geen greep krijgt op het 'totale plaatje', op wat er nu echt is gebeurd. Dat geldt waarschijnlijk ook voor de hoofdpersoon, Robert.

Knap vond ik hoe regisseur Antonio Campos in dit debuut de hypocrisie in de school aan de kaak stelt. De zalvende toon van de schoolleiding, zogenaamd meelevend en begripsvol, maar vooral beducht voor de reputatie van de school. En hoe vervolgens door allerlei maatregelen en het intrekken van privileges alle leerlingen van de school verantwoordelijk worden gemaakt voor de dood van twee van hen.

Ik heb mij maar over mijn vooroordeel heen gezet dat dit kostschooldrama toch wel heel erg Amerikaans is (in de negatieve zin) en dat de Amerikaanse maatschappij, waar deze film toch een afspiegeling van is, een stuk hypocrieter is dan de onze. Maar dat ontslaat ons niet van de plicht om na te denken over wat deze film laat zien. Ook al blijf je als kijker toch ook met de nodige vragen achter. Zoals: heb ik het slot van de film wel goed genoeg begrepen?