Li Mi De Cai Xiang (2008)

Alternatieve titel: The Equation of Love and Death

Hongkong / China
Drama / Misdaad

geregisseerd door Baoping Cao
met Xun Zhou, Chao Deng en Hanyu Zhang

Limi is een taxichauffeur op een zoektocht. Zij heeft geprobeerd om haar verloofde Fang Wen terug te vinden, nadat die van de aardbodem verdween, nadat haar afkeurende ouders met haar hadden gebroken in afwachting van haar huwelijk. Al vier jaar kreeg Limi brieven van Fang Wen, haar allen toegestuurd zonder retouradres. Omdat zij hem niet kan vergeten, heeft zij foto's van Fang in een magazine geplakt zodat zij aan iedere klant die met haar taxi meerijdt kan vragen of zij hem nergens gezien hebben, hopend dat zij hem op een dag kan terugvinden. Qiu Shuitian is een kleine crimineel van Yunnan op het platteland. Samen met zijn partner Qiu Huogui, komt hij aan in de grote stad met de hoop wat goud aan de haak te slaan en rijk terug naar huis te keren. Maar op hetzelfde ogenblik heeft Qiu Shuitian in het geheim een andere agenda. Hij zoekt namelijk naar een meisje dat hun woonplaats heeft verlaten om in de stad te gaan werken, het meisje van wie hij houdt en met wie hij de rest van zijn leven wil delen. Op deze wijze raakt het leven van vijf verschillende en onbekende mensen met elkaar verweven...

Een eenvoudig verhaal op een uiterste vermakelijke wijze in beeld gebracht. Een hoofdrolspeelster waarop je verliefd kunt worden omdat zij de rol met een persoonlijkheid neerzet die alleraardigst is. Natuurlijk, de verhaallijn is wat gezocht, wat gekunsteld maar het maakt wel dat de film eigenlijk boeit vanaf begin tot eind. Er zit van alles in, drama, humor, fijnzinnige momenten etc. etc. Zonder meer geen doorsnee film, wat mij betreft een aanrader.

Kleine teleurstelling.

Had hier toch meer van verwacht. Aan het verhaaltje heeft het niet gelegen. Beetje gehutsel en gekluts maakt het wat leuker en interessanter om volgen, nogal wat toevalligheden verder maar die storen niet echt. Het zijn ook nooit echt "omg" momenten.

Aan de cast heeft het ook niet gelegen. Goeie lichting jonge Chinese acteurs die hun mannetje kunnen staan. Paar boeiende personages ook, vooral een paar door en door klootzakkerige karakters die de film een wat duister gevoel meegeven.

Maar qua regie faalt het een beetje. Baoping probeert wel wat zaken, maar slaagt er maar weinig in om de film echt flair mee te geven. Aardige jump cuts, paar interessante stukjes (zoals de opening met de vertraagde achtergrond) maar doorgaans een nogal doodse stad die nooit echt tot leven komt. Butt kleurgebruik ook voor een Chinese film. Muziekkeuze is aardig, maar weet slecht één enkele maal echt een meerwaarde te zijn.

Beetje afwerking had deze film makkelijk een halve tot hele ster extra kunnen opleveren, maar nu blijft het hangen op een wat mager 3.5*je Gemiste kans, maar nog steeds een boeiend filmpje.

Xun Zhou heeft al meerdere laten zien een prima actrice te zijn. Het is vooral haar sterke optreden dat ervoor zorgt dat dit rommelige drama annex mysterie een ruime voldoende krijgt. Al kettingrokend weet zij de zwakke plekken van het script, waarin toeval een te nadrukkelijke rol speelt, enigszins aan het oog te onttrekken. Daardoor is het over het geheel genomen toch wel een leuke film.