Fatso (2008)

Noorwegen

geregisseerd door Arild Fröhlich
met Nils Jørgen Kaalstad, Kyrre Hellum en Josefin Ljungman

Rino Hanssen is 30 jaar oud. Hij is geobsedeerd door porno en hij is nooit met een vrouw samen geweest. Rino leeft in een appartement waarvan zijn vader de eigenaar is en hij heeft maar één vriend: de astmatische en misantrope Filip. Opeens verhuurt Rino's vader een van de kamers uit aan het jonge meisje Malin, die schijnbaar zorgeloos in het leven staat en bevestiging zoekt in seks, vrienden en een wild leven. Hierdoor wordt de muur afgebroken die Rino zo zorgvuldig om zich heen had gebouwd. Door de omgang met Malin en haar vrienden, krijgt Rino de kans om een deel te worden van het leven dat hij probeerde te vermijden. En hij is gedoemd om te falen...

avatar van OlafK
Lijkt me een geweldige film! Is er al meer bekend over de releasedata?

avatar van Knisper
Ging in Noorwegen afgelopen vrijdag in première.

avatar van Tigerlily
Ik heb hem net gezien. In het Noors, want in woon al 5 jaar in Noorwegen. Het was af en toe een beetje onduidelijk, doordat ze ook Zweden en Denen hadden gecast.

Het is een echte ''vieze'' film Ik heb me wel vermaakt en af en toe echt in een deuk gelegen, maar ik krijg waarschijnelijk net zo'n ''relatie met deze film als ik heb met de American Pie films; Leuk voor een melig avond met een stel vrienden, maar niet iets on twee keer te kijken Ik heb hem met een groep jongens gezien, die vooral de vele naakte borsten waardeerde.

Naja, hij krijgt 3 sterren, omdat hij toch wel leuk gemaakt is

Waarom kan ik eigenlijk nog niet stemmen?

Nog niemand op gestemd? Is deze zo slecht dan?

avatar van Megaibo
Een vriend van me had deze film laatst gezien en hij heeft mij aangeraden om te kijken omdat hij zelf erg van heeft genoten. Ik heb de film zelf net afgekeken en hij is wel leuk, heb ook veel gelachen maar komt niet in mijn top 10 meest gelachen films. Voor de rest wel leuk om te kijken als je toch niks te doen hebt.

avatar van JustMike
lijkt me lol!

avatar van Inland Rabbit
Leuk filmpje. We hebben het allemaal eens eerder gezien, jongen met overgewicht en onzekerheid wordt gekoppeld aan een mooi meisje. De film mag dan op sommige fronten cliché zijn, verbazen doet het ook, door op sommige momenten zeker niet voor de veilige route te kiezen.
Vooral de Comic-achtige animaties zijn licht bot en bizar tussendoor.

Ondanks de karikaturale types weten de personages ook precies wie ze zijn. Rino is zich maar al te bewust dat ie een onzekere 30er is met overgewicht, die veel te veel bier drinkt, eet en porno kijkt. Ongebruikelijker is dan dat Malin, het stereotype hot blonde, ook aardig goed zelf kan inschatten wie ze is. Ze komt zelfs de film binnen met een monoloog die haar aardig goed omschrijft, om vervolgens precies de persoon te spelen die we bij zo'n persoon verwachten.
Aan de ene kant bevat de film dus botte, platte en bizarre American Pie achtige humor (veel meer in your face, iedereen weet dat die amerikanen meestal niet durven wat dat betreft), maar aan de ander kant heeft de film hersens en een hart. Personages zijn echt niet leeg of dom, maar zitten gewoon vast in hun leven.

Leuk tussendoortje, die ik wellicht een halfje te hoog beoordeel. Dit heeft alles te maken met de zelfbewustheid en zelfspot van de film en karakters met een hart. Als ik dit jaren geleden had gezien, was er hoogstwaarschijnlijk nog wel een hoger cijfer uitgerold. In een tijdperk waar je dood word gegooid met slappe teen movies, is deze film platter, meer bizar en zeker minder leeghoofdig dan de meesten.

avatar van niethie
Sja aparte film, heel wat anders als de meeste van z'n Amerikaanse genregenoten, eigenlijk wat mijn collega schrijver hierboven al aangeeft dus, een vrij volwassen variant erop en dat is best wel eens verfrissend met al die routinieuze troep van de laatste jaren. Komt ook mijn zwak voor het taaltje en scandinavische meiskes bij, wat ook wel hielp hem voorang te geven natuurlijk. Het begint net als de meeste van dit soort films nogal flauwtjes en Kaalstad zet de ultieme loser neer, maar gaanderweg neemt de film een steeds serieuzere toon aan en ga je dus ook automatisch meer met hem meeleven, juist om die zelfbewustheid van hem en het feit dat het een personage met een hart is. Zo iemand als Rino zou zomaar bij je in de straat kunnen wonen zeg maar, ben ook niet te beroerd om toe te geven dat ik er zelf ook wat trekjes van heb. Maar niet alleen hij, ook zijn huisgenote dat niet zomaar het stereotype bimbo is.
Paar aandoenlijke stukken tussen de twee ook. Maar ook best wat momenten waar ik met plaatsvervangende schaamte zat te kijken, die scene in de badkamer bijvoorbeeld of bij Malin in bed waren best pijnlijk. Gelukkig ook genoeg relativerende humor tussendoor, niet zo dik aangezet als we gewend zijn alleen, en een mooi hoopvol einde, had wel zo'n idee van: dat komt wel goed met hem en daar werd ik wel blij van! Nouja niet geheel geslaagt dus wat mijn betreft, maar wel leuk voor tussendoor, gewoon een ruime voldoende dus

3 sterren

avatar van Naomi Watts
Ik ben wel een fan van die teenage movies maar dit is toch wel van een ander laken een pak. Veel rauwer eigenlijk, en eigenlijk ook totaal niet te vergelijken omdat dit toch meer neigt naar drama.

Fijn filmpje, leuke humor, erg overtuigend in zijn drama en het belangrijkste, de film heeft echt een hart. Een echte oprechte film. Kaalstad zit perfect in zijn rol en Ljungman doet hetzelfde, bovendien is zij zo'n typische Scandinavische schone, zo aandoenlijk. Ook fijne viezigheden, ongemakkelijke situaties en fijne humor. Subtiliteit op zijn puurst. Ook die animated onderbrekingen zijn erg leuk. Fijn filmpje.

avatar van narva77
Synopsis doet me een héél klein beetje denken aan het eveneens Noorse "Elling"!

avatar van Naomi Watts
Gaat op de lijst, bedankt narva .