ad
  • 8.106.934 stemmen

Telstar: The Joe Meek Story (2008)

Drama / Muziek | 114 minuten

Genre: Drama / Muziek

Alternatieve titel: Telstar

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Nick Moran

Met onder meer: Con O'Neill, Kevin Spacey en Pam Ferris

Releasedatum: 30 mei 2009

Over Telstar: The Joe Meek Story

Biografie over het leven van Joe Meek, muzikale duizendpoot, die zich vanuit het niets ontpopte als onafhankelijke rock 'n roll-producer. Hij boekte groot succes met het nummer 'Telstar' van The Tornados, de best verkopende single van zijn tijd. Tegen de achtergrond van de jaren '60 wordt het contrast tussen zijn succes en zijn depressie uitgelicht. Naast zijn muziekcarrière was Meek vooral befaamd om zijn fascinatie voor het occulte, zijn flamboyante homoseksualiteit en uiteindelijk zijn merkwaardige dood.

image

gotti

Geen Stormvogels/Telstar. Jammer...

avatar van Quentin

Quentin

Had eigenlijk gehoopt op Hoes' Telstar.

avatar van titan

titan

Ik heb een zwak voor geniale gekken in de muziekbusiness. Van die figuren die iets baanbrekends hebben gedaan en vervolgens de weg zijn kwijtgeraakt of aan hoogmoed ten onder zijn gegaan. Brian Wilson is een mooi voorbeeld. Hij werd letterlijk gek toen hij met zijn Beach Boys aan het album Smile werkte. Zijn drang naar perfectie en de domme pech die het opnameproces van dit album teisterde werden bijna zijn ondergang.

Joe Meek is ook zo'n figuur. Samen met Phil Spector zette hij het producersvak op de kaart. Tot eind jaren '50 waren producers anonieme knoppendraaires. Zij wisten met allerlei experimenten meer te halen uit een studio en als ware geluidsmagiërs creëerden zij een eigen sound. Phil maakte naam met zijn wall of sound en Joe ontwikkelde een spacey en buitenaards geluid met veel reverb en echoapparatuur. Zij overstegen in populariteit hun acts die ze produceerden.

Joe Meek was een geniale geluidstovenaar, maar ook iemand zonder enig zakelijk instinct, arrogant en hautain op momenten dat hij veel succes had, een labiele driftkikker, iemand die heel krampachtig over zijn homoseksualiteit deed (o.a. om zijn moeder niet te willen kwetsen) en uiteindelijk aan zijn eigen paranoïa en depressies ten onder ging.

Kortom: genoeg voer voor een boeiende speelfilm. Gelukkig is Telstar dat ook geworden. Regisseur Nick Moran heeft zeer uitgebreid research gedaan naar het leven van Joe Meek, hetgeen eerst resulteerde in een toneelstuk. Toen hij uiteindelijk geld had voor een film (hetgeen hem nauwelijks lukte, omdat geldschieters vanwege zijn playboyimago dachten dat hij het niet in zich had om een film te maken) is hij het verhaal ook gaan verfilmen. Met veel flair, humor en oog voor detail weet hij het rijke verhaal over het leven van Joe Meek in een pakkende en boeiende speelfilm te vertalen. Con O'Neill is geweldig als de continu op het koord van genialiteit en krankzinnigheid balancerende producer (een rol die hij ook zo'n 500 keer in het toneelstuk vertolkde) en de geluidstrack van de film is fantastich.

Overigens doen (bijna) alle mensen die vroeger met hem hebben samengewerkt en nog leven mee aan de film. Ze hebben kleine rolletjes als postbode of chauffeur en hebben de acteurs die hun rol spelen alles verteld over Joe Meek en wat ze met hem meemaakten. Nick Moran verbood elke vorm van improvisatie en eigen invulling van de rol die de acteurs speelden om zo de authenticiteit van het ware verhaal te behouden. Hierdoor is een belangrijk en interessant stukje muziekgeschiedenis op realistische wijze verfilmd en hopelijk staat er gauw een regisseur op die het leven van andere geniale gekken uit de muziekbusiness zoals bijvoorbeeld Brian Wilson, Keith Moon of Phil Spector wil verfilmen.

avatar van herman78

herman78

Volgens mij zaten we in dezelfde zaal, aangezien vandaag ook de eerste vertoning buiten de UK was. Heb je alleen niet gespot. Jammer dat er twee spoelen waren omgewisseld (ik vond het al zo vreemd dat er zo'n sprong werd gemaakt in de tijd om vervolgens weer een paar jaar terug te gaan).

Heb verder weinig toe te voegen aan je verhaal. Vond het wel grappig dat de buurman die het hardst klaagde over het lawaai ook iemand was die vroeger met Meek had samengewerkt.

Wat mij betreft ook een prachtrol van Con O'Neill. Prachtig (en droevig) verhaal dat ik nog helemaal niet kende.

avatar van titan

titan

Ik zat aan het gangpad in het midden

De sprong in de tijd was inderdaad onlogisch en hopelijk kan ik hem spoedig nog een keer in de goede volgorde zien. Voor wie geïnteresseerd is in het verhaal van Joe Meek is dit wel een interessant artikel.

avatar van herman78

herman78

Ah, ik zat helemaal rechts in het midden.

Ik had per ongeluk ook kaartjes voor de voorstelling van za 31 gekocht. Weet nog niet of ik die dag nog naar IFFR ga, maar anders mag je die zo overnemen.

Dat artikel bewaar ik voor morgen, ben benieuwd.

avatar van MFEO

MFEO

Geweldig leuke goeie film. Al weet je niet veel vooraf van Joe Meek (zoals ik) dan is het een erg leuke en leerzame film om te zien. Wel een must see film om te zien omdat Joe Meek een belangrijke persoon was/is in de muziekwereld. Daarom uit geschiedenis en uit liefde voor muziek een film die je moet zien!

avatar van SiD3Sp|N

SiD3Sp|N

Een film zoals de Commitments of heel anders omdat er geen humor in zit?

avatar van ralfsjam

ralfsjam

erg leuk filmpje over deze muziek gebeurtenis. tweede deel is zeker leuker een boeiender. ik heb er van genoten....

avatar van judgepaddy

judgepaddy

• 1972 stemmen

Hee een film over Joe Meek!

Die jongen heeft mij, vooral door zijn toen vooruitstrevende productie methodes behoorlijk geboeid.

Hier ga ik eens achteraan.

Dick2008

Op BBC2 zaterdagnacht 9 juni.

Dick2008

Vorige keer niet gekeken.

Komt weer op BBC2 vrijdag 16 augustus 0.05 - 2.00. Goede muziek van The Tornados en Heinz. Dus kom hier nog terug zodra ik hem gezien heb.

avatar van Brix

Brix

Bij vlagen bizar, maar zeker interessant.

avatar van wendyvortex

wendyvortex

Ietwat rommelige chaotische bio-pic over legendarische producer Joe Meek die vanuit z'n gehuurde appartement in z'n niet gehele sound-proof studio wereldhits schreef als : Telstar, Johnny Remember Me en Three Coins in the Fountain (knikkers in de toiletpot) en tot 2 x toe The Beatles verwerpt.

8 jaar in nog geen twee uur is iets te weinig om uit te diepen en de tragische ondergang gaat wel heel plots, maar aardig inkijkje in Meek's manier van opnames maken krijgen we wel.

avatar van Brix

Brix

wendyvortex schreef:

in z'n niet gehele sound-proof studio

Dat mag je wel zeggen ja

Dick2008 schreef:

Vorige keer niet gekeken.

Ik heb hem dit keer gezien, maar wil het verder daarbij laten. 1.0